• پنجشنبه / ۱۹ بهمن ۱۴۰۲ / ۰۹:۴۲
  • دسته‌بندی: دانش‌بنیان‌ها
  • کد خبر: 1402111914211
  • خبرنگار : 30057

در دانشگاه تربیت مدرس انجام شد

بررسی مطابقت طرح‌های توسعه شهری با اصول شهرسازی ایرانی اسلامی

بررسی مطابقت طرح‌های توسعه شهری با اصول شهرسازی ایرانی اسلامی

پژوهشگران دانشگاه تربیت مدرس با مطالعه موردی کلانشهر تهران موفق به تحلیل و ارزیابی انطباق طرح‌های توسعه شهری با اصول و ارزش‌های معماری و شهرسازی ایرانی اسلامی شدند.

به گزارش ایسنا، کیمیا قاسمی، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی علوم جغرافیایی طی تحقیقات پسادکتری خود اظهار کرد: مطالعات و بررسی‌های روند توسعه شهرهای مختلف ایران به ویژه کلان‌شهرها نشان می‌دهد که پدیده‌هایی مانند توسعه نامتوازن صنعت و خدمات، توانسته در کنار تغییرات جغرافیایی جمعیت، فرهنگ شهرنشینی و مهاجرت روستاییان به شهرها را رواج دهد و در کمتر از نیم قرن، منجر به ایجاد ناهماهنگی‌هایی در چگونگی استفاده از زمین‌های شهری و عدم تعادل در پراکندگی تسهیلات و خدمات عمومی در سطح شهرها شود.

به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری وی افزود: یکی از موضوعات مهم در سال‌های اخیر، شهرسازی ایرانی اسلامی، طراحی و برنامه‌ریزی فضای شهری متناسب با ارزش‌های اسلامی و شهر اسلامی است چرا که طی دهه‌های گذشته، لزوم احیای ارزش‌های اسلامی در شهرهای مسلمان نشین که امروزه هویت خاص گذشته را از دست داده‌اند، بیش از قبل احساس می‌شود.

قاسمی ادامه داد: با انقلاب اسلامی در ایران به طور قطع، صفت اسلامی، ویژگی فرهنگی آن را برجسته‌تر کرد و با بیداری سایر ملل اسلامی، امید آنکه بتوان مجتمعی را بر مبنای اصول و ارزش‌ها و تفکر اسلامی ایجاد کرد؛ افزایش یافت.

مجری طرح یادآور شد: تعیین اصول و ارزش‌های شهرسازی و معماری ایرانی اسلامی و میزان مطابقت طرح‌های توسعه شهری با این اصول، تحلیل محتوای طرح جامع کلان‌ شهر تهران و تعیین چارچوبی برای تحلیل و ارزیابی سرانه‌های پیشنهادی در طرح‌های جامع شهری تهران از جمله اهداف انجام این طرح بوده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در برنامه‌های دوم تا پنجم توسعه بر برنامه‌ریزی دقیق برای به نتیجه رسیدن در عرصه شهرسازی و معماری اسلامی ایرانی تأکید شده است، لازم بود تا چنین تحقیقی به‌ عنوان حلقه واسط بین نظر و عمل، راهی برای تحقق ساده‌ترین مراحل شهر و معماری اسلامی را فراهم کند.

قاسمی با راهنمایی مصطفی بهزادفر و حمایت بنیاد ملی علم ایران این مطالعه را انجام داده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha