• پنجشنبه / ۱۹ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۳:۱۷
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1402111914322
  • خبرنگار : 50528

یک کارشناس مسائل دینی:

پیامبر(ص) با عصبیت و جمود فکری مبارزه کرد

پیامبر(ص) با عصبیت و جمود فکری مبارزه کرد

ایسنا/اصفهان یک کارشناس مسائل دینی با اشاره به مبارزه دائمی پیامبر(ص) با جهل، خرافات و تعصب، گفت: ایشان در جامعه عرب جاهلی که به شدت درگیر خرافه بود به ترویج عقلانیت و دینداری با محوریت کتاب آسمانی و اهل‌بیت پرداختند.

یک کارشناس مسائل دینی، با بیان اینکه پیامبر خاتم‌الانبیا و اشرف انبیا و پیامبران است، اظهار کرد: این مقام یک مقام بزرگی است که پیامبر در میان تمام انبیاء داشتند؛ به این معنا که ایشان بیشترین صفات حضرت حق را کسب کرده و بیشترین تقرب را به خداوند داشتند.

حجت‌الاسلام محمد بیرانوند درگفت‌وگو با ایسنا ادامه داد: پیامبر(ص) جلوه اسم اعظم خدا و از مصادیق عبارت "و لله الاسماء الحسنی فادعوه بها" بودند. خداوند اسامی و صفاتی دارد که به ما امر شده خدا را با آنها بخوانیم و به این اسامی و صفات نزدیک شویم و رسول خدا(ص) و اهل بیت(ع) ایشان از مظاهر اسم اعظم خداوند هستند. به این معنا که بیشترین صفات حضرت حق را در بالاترین کیفیت کسب کردند.

بیرانوند افزود: یکی از دلایل انتخاب حضرت محمد(ص) برای بعثت این است که ایشان ظرفیتی بی‌نهایت دارند که در همین خصوص در قرآن آمده است: "الم نشرح لک صدرک". انتخاب و برگزیده شدن پیامبر به این دلیل است که ایشان بیشترین تقرب را به خداوند داشتند. خداوند در قرآن می‌فرماید: "ثم دنی فتدلی فکان قاب قوسین او ادنی". پیامبر، در معراج‌، به مقام سدره المنتهی رسیدند که هیچ یک از مخلوقات را به این مقام و جایگاه راه نیست، زیرا هیچ یک از مخلوقات به اندازه پیامبر(ص) تجلی اسماء و صفات خداوند نشدند.

این کارشناس مسائل دینی گفت: یکی از اهداف دین و خلقت کسب صفات خدا است، خداوند انسان را خلق کرد تا او را به رحمت بی‌منتهای خود برساند و هیچ راهی برای کسب رحمت خدا و فیض الهی نیست مگر کسب صفات الهی در گذرگاه دنیا. دین، ارسال پیامبران و اوصیاء و ارسال کتب همه و همه باید یک هدف داشته باشند و برای همه اینها یک هدف واحد وجود دارد و آن کسب صفات خدا  است. لذا هدف از بعثت و مبعث هم‌، هم‌جهت و همسو و هماهنگ با هدف دین است‌.

او ادامه داد: کسب صفات خدا، یعنی کسب صفات اخلاقی و دوری از رذائل، معنای اخلاق است؛ لذا هدف از بعثت "تَخَلقوا باخلاق الله" یعنی تخلق به اخلاق خداوند است و در جمله معروف پیامبر (ص) هم که فرمودند "اِنی بُعِثتُ لِاُتَمِمَ مکارم الاخلاق" به همین موضوع اشاره شده است.

بیرانوند گفت: پیامبر اکرم(ص) از ابتدای بعثت برای طرح‌ریزی جامعه دینی با چند موضوع مبارزه کردند، اولین مبارزه ایشان با جهل بود و اولین آموزه‌های حضرت در جامعه جاهلی هم خواندن، فهمیدن، علم‌آموزی و مبارزه جدی با جهل و جهالت بود. پیامبر(ص) همچنین با تعصب مبارزه کردند، عصبیت و جمود فکری در حد اعلا در جامعه جاهلی حاکم بود و سالیان سال به دلایل واهی میان قبایل کدورت حاکم بود و باعث جنگ و خونریزی می‌شد یا دختران به دلایل بی ارزش کشته می‌شدند، پیامبر با این تعصبات بی‌ارزش مبارزه کردند و آن را از جامعه دینی زدودند.

این کارشناس مسائل دینی با اشاره به سومین موضوع مبارزه پیامبر(ص) گفت: خرافه‌گرایی مسئله دیگر مورد مبارزه و مخالفت پیامبر(ص) بود، ایشان در جامعه عرب جاهلی که به شدت درگیر خرافه بود به ترویج عقلانیت، معنویت درست، عقلانی و دینداری با محوریت کتاب آسمانی و اهل‌بیت به‌عنوان راهنمایان مردم پرداختند و بر همین اساس یکی از وظایف اجتماعی همه مسلمانان هم امروز مبارزه با جلوه‌های خرافات در جامعه امروزی است که با عناوین پر زرق و برقی مثل عرفان‌های نوظهورِ دین انسانی با دین و مکتب پیامبر(ص) مبارزه می‌کنند.

بیرانوند تاکید کرد: پیامبر(ص) این موضوع را خیلی جدی مطرح کردند و در حدیث ثقلین به آن پرداختند که دین ما قرآن و اهل‌بیت(ع) به عنوان صاحبان تفسیر قرآن هستند و آنچه این عرفان‌های نوظهور، معنویت‌گراها و خرافات مدرن ترویج می‌کنند، مبارزه با مکتب پیامبر است، چون ترویج معنویت‌گرایی بدون اعتقاد، عقیده و دین باعث می‌شود که مردم از سرچشمه اصلی وحی و دین واقعی دور شوند. 

او اضافه کرد: موضوع دیگری که پیامبر با آن مبارزه جدی کردند. مسئله نفاق و دورویی در جامعه بود و مهم‌ترین رسالت ایشان تبیین دین و ابلاغ موضوع ولایت بود؛ لذا جامعه نبوی باید در مسیر درستِ دینداری با جهل، تعصب، خرافات و نفاق مبارزه دائم داشته باشد و راهنمایان و متولیان امر در تبیین و تشریح هرچه صحیح‌تر دین صحیح اهتمام داشته باشند، چنانکه مقام معظم رهبری نیز یکی از ملزومات امروز را جهادِ تبیین می‌دانند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha