• شنبه / ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ / ۰۹:۱۲
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 1402112114965
  • منبع : خبرگزاری‌ها

شطرنج جنگ در منطقه؛ تحولات غزه به کدام سو می‌رود؟

شطرنج جنگ در منطقه؛ تحولات غزه به کدام سو می‌رود؟

کارشناس مسائل غرب آسیا، می‌گوید که حملات آمریکا به مواضع مختلف در منطقه با هدف گسترش جنگ برای خروج رژیم صهیونیستی از باتلاق غزه انجام می‌شود.

به گزارش ایسنا، دولت آمریکا از زمان آغاز تهاجم رژیم صهیونیستی و به دنبال آن حملات گروه‌های مقاومت، همواره ادعا کرده خواهان جلوگیری از گسترش درگیری است، این در حالی است که ارتش آمریکا طی هفته‌های گذشته همواره مواضعی را در یمن، عراق و سوریه هدف حملات خود قرار داده است.

حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان معتقد است واشنگتن به دنبال این است که قواعد درگیری را تغییر دهد.

آمریکا و رژیم صهیونیستی درپی تغییر قواعد درگیری

هانی‌زاده با اشاره به اینکه با توجه به شرایط حاکم در منطقه و شکست‌های مکرر ارتش رژیم صهیونیستی در جنگ غزه، آمریکایی‌ها و همچنین صهیونیست‌ها در تلاش هستند تا قواعد درگیری را تغییر داده و با گسترش دادن جنگ به یک راه‌حل برای برون‌رفت اسرائیل از باتلاق غزه و بحرانی که با آن مواجه است برسند، گفت: رژیم صهیونیستی فکر می‌کرد که می‌تواند در یک هفته حماس و جهاد اسلامی را خلع سلاح کند، اما همچنان در این باتلاق باقی‌مانده و نمی‌تواند به پیروزی برسد. 

کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه به دلیل مذکور تلفات رژیم صهیونیستی بسیار بالا بوده و هزینه‌های مالی زیادی هم بر این رژیم در طول ۱۲۰ روز گذشته تحمیل شده است، اظهار کرد: بنابراین آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند که از رهگذر کمک نظامی و لجستیکی به ارتش رژیم صهیونیستی یک پیروزی برای صهیونیست‌ها کسب کنند.

وی بیان کرد: محور مقاومت در یمن، سوریه، لبنان و عراق با توجه به رویکرد آمریکا در حمایت از رژیم صهیونیستی به‌صورت هماهنگ درصدد ایفای نقش بازدارندگی هستند. 

هانی‌زاده، اضافه کرد: طی روزهای گذشته حشدالشعبی برخی پایگاه‌های آمریکا را در عراق که محل انتقال سلاح به رژیم صهیونیستی بود، مورد حمله قرار داد و آمریکایی‌ها هم از این فرصت برای گسترش جنگ و ضربه‌زدن به محور مقاومت استفاده کردند. 

وی با اشاره به حملات اخیر آمریکا در منطقه، گفت: این اقدامات صرفا یک نمایش نظامی از سوی آمریکا و تیم جو بایدن است و محور مقاومت هم پاسخ‌های لازم را خواهد داد؛ همچنین این احتمال وجود دارد که جنگ در آینده بیشتر در منطقه گسترش پیدا کند و برخی از کشورهای منطقه را درگیر کند.

آمریکا به‌دنبال فرصت برای ضربه‌زدن به محور مقاومت است

هانی‌زاده در بخشی دیگر گفت: آمریکایی‌ها به‌طور طبیعی از هر بهانه‌ای برای ضربه‌زدن به محور مقاومت استفاده می‌کنند؛ همچنین کشته شدن سه نظامی آمریکایی در پایگاهی در نزدیکی مرز سوریه و اردن بهانه‌ای را برای بایدن فراهم کرد که آمریکا بتواند به محور مقاومت حمله کند.

کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه طی روزهای گذشته چندین هدف در یمن، عراق و سوریه مورد حمله قرار گرفت، عنوان کرد: این احتمال وجود دارد که کشته شدن چند نظامی آمریکایی باعث شود که آمریکایی‌ها بخواهند به سایر کشورهای منطقه حمله کنند تا بتوانند با ایجاد آشفتگی شرایط را برای پایان دادن به بحران غزه فراهم کنند.

وی با اشاره به اینکه هر زمانی‌که آمریکا و اسرائیل با بن‌بست نظامی مواجه شدند سعی کرده‌اند که قواعد درگیری و شطرنج جنگ را برهم بزنند، اضافه کرد: به همین دلیل ممکن است که آمریکا در آینده بخواهد به مناطق دیگری در سوریه و عراق هم حمله کند. 

آمریکایی‌ها قصد خروج از عراق و سوریه را ندارند 

کارشناس مسائل بین‌الملل همچنین درباره گمانه‌زنی‌ها درباره خروج نظامی آمریکا از منطقه، گفت: آمریکایی‌ها قصد خروج از عراق و سوریه را ندارند؛ چراکه این دو کشور از نظر استراتژیکی اهمیت بالایی برای آمریکا دارند. 

هانی‌زاده با بیان اینکه مدیریت خاورمیانه و منطقه برای نیروهای آمریکایی از عراق و سوریه سرچشمه می‌گیرد، بیان کرد: بنابراین امکان خروج آمریکا از سوریه و عراق وجود ندارد و به همین دلیل آمریکا سعی می‌کند با ضربه‌زدن به محور مقاومت این محور را تضعیف کند.

ارتش یمن به حملات خود ادامه خواهد داد

کارشناس مسائل غرب آسیا درباره حملات ارتش یمن به کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی، گفت: ارتش یمن به دلیل نقش بازدارندگی که ایفا می‌کند همچنان به سیاست‌های خود برای منع عبور کشتی‌های حامل سلاح از تنگه باب‌المندب به اراضی اشغالی ادامه داده و به کشتی‌های آمریکایی حمله خواهد کرد.

هانی‌زاده معتقد است همین موضوع ممکن است باعث گسترش جنگ در منطقه و بحرانی‌تر شدن وضعیت شود.

طرح آتش‌بس ارائه شده در پاریس جانب‌دارانه است

کارشناس مسائل بین‌الملل در بخشی دیگر با اشاره به طرح آتش‌بسی که به‌تازگی در نشست پاریس ارائه و مطرح شد، گفت: در حال حاضر چندین طرح هم در پاریس و هم در ریاض به موازات هم مطرح شده است. 

هانی‌زاده با بیان اینکه در نشستی که در پاریس بین نمایندگان دستگاه‌های اطلاعاتی مصر، قطر، آمریکا و فرانسه برگزار شد طرح‌هایی ارائه شد، تاکید کرد: این طرح‌ها جانب‌دارانه بوده و دربرگیرنده خواست حماس و جهاد اسلامی نیست.

کارشناس مسائل منطقه در پایان با اشاره به اینکه طرح دیگری هم در ریاض مطرح‌شده که قائل به آتش‌بس و تبادل زندانی‌ها و ارسال کمک‌های بشردوستانه است، گفت: طرح ریاض عملی‌تر بوده و احتمال دارد که مورد پذیرش طرف‌های درگیر در غزه قرار بگیرد. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha