• یکشنبه / ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ / ۰۱:۳۰
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 1402112115144
  • خبرنگار : 71567

حجت‌الاسلام رستمی در گفت‌وگو با ایسنا:

شرط اول حرکت دانشگاه‌ها به سمت دانشگاه اسلامی خودآگاهی است

شرط اول حرکت دانشگاه‌ها به سمت دانشگاه اسلامی خودآگاهی است

رییس نهاد نمایندگی رهبری مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: کار مهم دانشگاه برای تحقق دانشگاه اسلامی نهضت، بیداری و خودآگاهی است که این امر در بدنه استاد و دانشجوی کشور اتفاق افتاده است؛ به طوریکه جرات نقد مبانی غرب که در گذشته وجود نداشت، شکل گرفت؛ بنابراین شرط اول حرکت دانشگاه‌ها به سمت دانشگاه اسلامی خودآگاهی است؛ اما در گام های بعدی باید بتوانیم تولید دانش فراوانی داشته باشیم و در جریان رقابت علمی نقادانه به وضعیت موجود نگاه کنیم.

حجت الاسلام رسمتی در گفت و گو با ایسنا ضمن بیان این مطلب به نقش دانشگاه ها در تربیت نیروی انقلابی و همچنین سوق دادن دانشجویان به سمت آرمان های انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: انقلاب ما یک ترمز بزرگی در مقابل جریان مدرنیتم و نظام مسلط دنیا به رهبری غرب و البته میدان داری و اثر بخشی شرق بود. در کنار آن مقابله بزرگی با یک تفکر حاکم در دنیا تحت عنوان لیبرال دموکراتیک شکل گرفت.

وی در ادامه تاکید کرد: در واقع رقیب انقلاب ما دارای یک پشتوانه چند صد ساله نظری و مادی بود، یعنی نظام غربی در یک دوره طولانی پس از استعمار مشغول تئوری سازی، تولید محتوی، نظریه و دانش برای تمدن خود بود و از طرفی دیگر با تسلط و غارت منابع دنیا در قالب استعمار ثروت انبوهی را اندوخته است و متناسب با این اثربخشی و ابزار مادی خود در قالب های سیاسی، نظام، دیپلماسی، علمی و فرهنگی، هنر و رسانه فراهم کرده بود که انقلاب اسلامی ایران در برابر همه این قدرت ها "نه" گفت.

رییس نهاد نمایندگی رهبری مقام معظم رهبری در دانشگاه ها خاطرنشان کرد: بنابراین ما توفیق انقلاب را متناسب با حجم رقابت و مقابله ای که اتفاق افتاد باید تعبیر کنیم، قطعا در بحث دانشگاه اسلامی ما با آرمان های انقلاب اسلامی هنوز خیلی فاصله داریم. در واقع آنچه که مطالبه انقلابیون و رهبری انقلاب بود در بحث دانشگاه اسلامی محقق نشده است. البته ما در این زمینه ریل گذاری و حرکتی را شروع کرده ایم که ممکن است این حرکت در زمان هایی فراز و نشیب داشته باشد؛ اما حرکت رو به جلو بوده است.

رستمی یادآور شد: کار مهم دانشگاه برای تحقق دانشگاه اسلامی نهضت، بیداری و خودآگاهی است که این امر در بدنه استاد و دانشجوی کشور اتفاق افتاده است؛ به طوریکه جرات نقد مبانی غرب که در گذشته وجود نداشت، شکل گرفت، تلاش برای تولید و ارائه نظریه های منبعث از مباحث اسلامی امروز بیش از گذشته وجود دارد؛ بنابراین شرط اول حرکت دانشگاه ها به سمت دانشگاه اسلامی خودآگاهی است؛ اما در گام های بعدی باید بتوانیم تولید دانش فراوانی داشته باشیم و در جریان رقابت علمی نقادانه به وضعیت موجود نگاه کنیم.

رییس نهاد نمایندگی رهبری مقام معظم رهبری در دانشگاه ها ادامه داد: یکی دیگر از موارد تحقق دانشگاه اسلامی تحول در علوم انسانی است که امروزه تلاش جدی در فضای علوم انسانی ما شروع شده است. ما حتما نقدهای فراوانی به علوم انسانی غربی داریم.

وی خاطرنشان کرد: در بحث تربیت دانشجو، طبیعتا دانشگاه پذیرنده دانش آموزان از دبیرستان ها هستند، یعنی جوان ۱۸ ساله ای که در خانواده، آموزش و پرورش و محیط زندگی تربیت شده و بعد از این سن وارد فضای دانشگاه می شود. ما باید مسئولیت دانشگاه را متناسب با پذیرش و ورودی های خود، فرصتی که برای اثر گذاری در اختیار دارد تا خروجی از دانشگاه را ببینیم.

رستمی گفت: در این فضا از یک طرف نباید دانشگاه ها را ناموق دید چون عملا رویش های فراوانی در این فضا اتفاق افتاده است. بسیاری از برنامه های معرفتی و دینی نظیر اعتکاف، راهیان نور، اردوهای جهادی، هیات ها و اربعین  توسط دانشگاه ها شکل گرفته و کشوری شد. بنابراین نباید دانشگاه ها را در این زمینه ناموفق دید از طرف دیگر به این نشانه های خوب نباید اکتفا کرد. ما باید جریان عمومی دانشگاه ها را به این سمت سوق دهیم، بدون نقش ایفا کردن خانواده ها و آموزش و پرورش این انتظار موفقیت را از دانشگاه ها نباید داشت؛ اما دانشگاه در کنار آن باید به وظیفه خود عمل کرده و در این زمینه مسئولان ما اهتمام دارند اما کار کار آسانی نیست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha