• شنبه / ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ / ۲۳:۵۷
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1402112115489
  • خبرنگار : 71475

ارتباط تنگاتنگ میان انقلاب اسلامی ایران و آرمان فلسطین

ارتباط تنگاتنگ میان انقلاب اسلامی ایران و آرمان فلسطین

تحلیلگر یمنی گفت جمهوری اسلامی ابزارهای دیپلماتیک خود را برای حمایت از مقاومت و فشار برای توقف درگیری در غزه فعال و از مقاومت فلسطین برای آزادسازی سرزمین خود حمایت کرده است.

«علی ظافر» نویسنده و تحلیلگر یمنی در گفت‌وگو با ایسنا که به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران انجام شد به اهمیت این انقلاب که به تاسیس جمهوری اسلامی ایران انجامید و حمایت آن از آرمان‌های فلسطین اشاره کرد و گفت: در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و همزمان با ایام و مرور وقایع طوفان الاقصی و تجاوزات اسرائیل علیه غزه، متوجه می‌شویم که انقلاب و فلسطین همچون دوقلوهایی هستند که چهل‌وپنج سال از هم جدا نشده‌اند. جمهوری اسلامی از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در ایران توجه بسیاری به موضوع فلسطین داشته و سفارت اسرائیل را که در زمان حکومت شاه وجود داشت به سفارت فلسطین تبدیل کرد. امام خمینی (ره) «مسئله فلسطین را مهم‌ترین مسئله جهان» برشمردند و یک روز جهانی را جهت بزرگداشت فلسطین تعیین کردند و آن را روز جهانی قدس نامیدند تا آن را در دل‌های مردم زنده نگه دارند، اما این تنها یک سخن و بیانی گذرا نبود، بلکه این رویکرد با اقدامات رسمی مجدانه در حمایت از مسئله فلسطین طی بیش از چهل سال تا به امروز دنبال شد.

وی ادامه داد: در مصاحبه‌ای که تعدادی از همکاران در شبکه‌های عربی با سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران انجام دادند، او اظهار داشت: «مسئله فلسطین تنها مسئله فلسطینی‌ها نیست، بلکه مسئله کل جهان اسلام است». از این رو، ما ارتباط تنگاتنگ میان انقلاب اسلامی ایران و مسئله فلسطین را درک می‌کنیم و این نشان‌دهنده اهتمام رسمی ایران به حمایت سخاوتمندانه از مسئله فلسطین و مقاومت فلسطین در همه سطوح است. اغراق نکرده‌ایم اگر بگوییم جمهوری اسلامی ایران در انتقال مقاومت از نبرد با سنگ به نبرد با موشک و پهپاد با هدف شکست رژیم موقت اسرائیل سهم بسزایی داشت و حضرت امام خمینی(ره) آن را «غده سرطانی در پیکره امت» توصیف کردند.

نویسنده و تحلیلگر یمنی خاطرنشان کرد: ایران همچنین جمعی از رهبران نظامی خود را به عنوان شهدای راه قدس از جمله شهید قدس، سپهبد قاسم سلیمانی را پس از سال‌ها تلاش و مجاهدت، طبق اعلام رهبری فلسطین در حمایت از مقاومت تقدیم کرد. او حامی و پشتیبان مسئله فلسطین بود.

ارتباط تنگاتنگ میان انقلاب اسلامی ایران و آرمان فلسطین
علی ظافر، نویسنده و تحلیلگر یمنی

وی همچنین عنوان داشت: سیاست جمهوری اسلامی ایران از زمان امام خمینی (ره) و جانشین ایشان حضرت امام سید علی خامنه‌ای در طول بیش از چهل‌وپنج سال تا زمان ریاست‌جمهوری آقای ابراهیم رئیسی تغییری نکرده است. ایران تبعات سیاسی، اقتصادی و فشارهای فراوانی را متحمل شده است، زیرا از فلسطین حمایت و به آن کمک می‌کند، پیشنهادهای زیادی به آن شد که فلسطین را رها کند، اما به هیچ وجه آن را ترک نکرد و این نقطه روشنی در تاریخ جمهوری اسلامی ایران است و نکته‌ای که باید در زمان ناامیدی و توطئه رسمی اعراب برای پاکسازی مسئله فلسطین، محاصره مردم آن و نظاره‌گر بودن آنها در حالی که در معرض کشتار و هولناک‌ترین جنایات تاریخ قرار دارند، مورد توجه قرار گیرد.

علی ظافر درباره عملیات طوفان الاقصی نیز گفت: دشمن اسرائیلی با وجود بمباران، ویرانی و جنایات نسل‌کشی تا به امروز نتوانسته اقتدار بازدارندگی خود را احیا و نخواهد توانست این شکست استراتژیک تحقیرآمیز را از حافظه اسرائیل و جهان پاک کند، زیرا بیانگر نقطه عطفی در تاریخ درگیری اعراب و اسرائیل است.

نویسنده یمنی در پایان تاکید کرد: موضعی که آقای ابراهیم رئیسی در نشست سران مشترک عربی و اسلامی در عربستان در حمایت از مقاومت با تسلیحات و کمک‌های بشردوستانه اعلام کرد، والاترین و برجسته‌ترین موضع در آن اجلاس و بیانگر رویکرد امروز ایران در قبال آنچه در فلسطین رخ می‌دهد بود. علاوه بر این، جمهوری اسلامی ابزارهای دیپلماتیک خود را برای حمایت از مقاومت و فشار برای توقف درگیری در غزه فعال و از مقاومت فلسطین برای آزادسازی سرزمین خود حمایت کرده است. کسانی که سوال می‌کنند چرا ایران از فلسطین حمایت می‌کند، ابتدا باید از خود بپرسند که چرا از جمهوری اسلامی ایران الگو نمی‌گیرند و همان‌طور که ایران از آن حمایت می‌کند، از آن حمایت نمی‌کنند. اگر این موضع‌گیری، مواضع مشترک و جامع همه کشورهای اسلامی و عربی بود، تجاوزات به مدت هفتاد و پنج سال علیه فلسطین که مسئله همه اعراب و مسلمانان است ادامه نمی‌یافت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha