• یکشنبه / ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۷:۰۰
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1402112215987
  • خبرنگار : 71463

/بسته اخبار انتخاباتی ۲۰ تا ۲۲ بهمن/

تایید ۷۳ درصد ثبت‌نام‌کنندگان/ سخنران جنجالی لیست می‌دهد؟

تایید ۷۳ درصد ثبت‌نام‌کنندگان/ سخنران جنجالی لیست می‌دهد؟

تایید ۷۳ درصد ثبت‌نام‌کنندگان انتخابات مجلس دوازدهم، افتتاح ۲۰۰ شبکه تبلیغات انتخاباتی تلویزیونی و احتمال ارائه لیست انتخاباتی توسط علی‌اکبر رائفی‌پور از جمله اخبار انتخاباتی ۲۰ تا ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ بود.

به گزارش ایسنا، شامگاه پنج‌شنبه ۱۹ بهمن هادی طحان نظیف سخنگو و عضو حقوقدان شورای نگهبان از پایان مهلت یک ماهه شورای نگهبان برای بررسی اعتراضات و شکایات داوطلبان تاییدنشده انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی خبر داد و اعلام کرد: براساس بررسی‌های صورت گرفته توسط اعضای شورای نگهبان تعداد نامزدهای این انتخابات به حدود ۱۵ هزار نفر افزایش یافت یعنی بیش از ۷۳ درصد از داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی تایید صلاحیت شدند.

تایید ۷۳ درصد از ثبت‌نام‌کنندگان

طحان نظیف جمعه هم با بیان اینکه در مجموع ۱۴ هزار و ۸۱۲ نفر از داوطلبان تایید صلاحیت شده‌اند» اظهار کرد: بیش از ۷۳ درصد از کسانی که برای انتخابات مجلس شورای اسلامی ثبت‌نام کرده بودند، تایید صلاحیت شدند و برای هر کرسی بیش از ۵۱ نفر با هم به رقابت می‌پردازند.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین بیان کرد: در انتخابات دوره دوازدهم مجلس، ۶ برابر تعداد نمایندگان مجلس، داوطلب زن داریم. همچنین بیش از ۴۰۰ نفر از دهه هفتادی‌ها و بیش از ۵ هزار نفر از دهه شصتی‌ها در میان تایید صلاحیت‌شدگان حضور دارند. بیش از هزار و ۱۰۰ نفر از اساتید دانشگاه، حدود ۲۵۰ نفر از پزشکان و کادر درمان، از بین روحانیون و حوزویان بیش از ۲۰۰ نفر، از میان فرهنگیان بیش از هزار و ۷۰۰ نفر و از جامعه حقوقی و وکلا و قضات بیش از ۴۰۰ نفر مورد تایید قرار گرفتند.

تایید ۷۳ درصد ثبت‌نام‌کنندگان/ سخنران جنجالی لیست می‌دهد؟

پس از این، شورای نگهبان هم در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: آن عده از داوطلبان نمایندگی مجلس که صلاحیت آن‌ها در هیأت مرکزی نظارت، مورد تأیید قرار گرفته ولی در شورای نگهبان صلاحیت آنها تایید و یا احراز نشده است، می‌توانند شکایت خود را به مدت ۳ روز از تاریخ ۲۱ تا ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ از ساعت ۸ تا ۱۸ تنها از طریق مراجعه به نشانی الکترونیکی Davtalab.shora-gc.ir ثبت کنند.

افتتاح ۲۰۰ شبکه تبلیغات انتخاباتی تلویزیونی توسط رئیسی

صبح جمعه ۲۰ بهمن ۲۰۰ شبکه تبلیغات انتخاباتی صداوسیما در سراسر کشور توسط سید ابراهیم رئیسی به صورت رسمی و از طریق ویدئوکنفرانسی افتتاح شد. رئیس قوه مجریه در این مراسم با بیان اینکه در نظام‌های سرمایه‌داری اساس انتخابات و تبلیغات انتخاباتی مبتنی بر قدرت و ثروت است و غالبا عکس‌ها با یکدیگر رقابت می‌کنند، گفت: ابتکار ایجاد ۲۰۰ شبکه تلویزیونی تبلیغاتی زمینه را برای رقابت ایده‌ها و گزینش آگاهانه‌تر مردم فراهم کرده و این اقدام ابتکاری بستری برای تبلیغات آسان، ارزان، فراگیر و عادلانه است.

تایید ۷۳ درصد ثبت‌نام‌کنندگان/ سخنران جنجالی لیست می‌دهد؟
جبلی و رئیسی در مراسم افتتاح ۲۰۰ شبکه تبلیغات انتخاباتی

در همین زمینه پیمان جبلی رئیس صداوسیما از پخش مناظره‌های ضبط شده انتخاباتی و بسته‌های ویدئویی ۲۰ دقیقه‌ای تبلیغاتی در سیمای جمهوری اسلامی در مهلت هفت روزه تبلیغات انتخاباتی خبر داد و اظهار کرد: ۳۸۰۰ داوطلب درصدد استفاده از امکان تبلیغات در صداوسیما هستند. آنها فیلم‌های تبلیغاتی ۲۰ دقیقه‌ای خود را در کانال‌های معرفی شده بارگذاری خواهند کرد. اگر چه کار دوستان ما بیشتر می‌شود اما بنده از همکارانم می‌خواهم با موافقت با این پیشنهاد فرصت کافی برای بارگذاری ویدئوهای تبلیغاتیشان به داوطلبان بدهند. از داوطلبان هم می‌خواهم در مدت زمان تعیین‌شده فیلم‌هایشان را برای ما بفرستند.

از طرفی سرهنگ رامین پاشایی معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس فتای فراجا از برخورد با شایعه‌سازان فضای مجازی در ایام انتخابات خبر داد و عنوان کرد: گفت: طرح عملیاتی پلیس فتا در این خصوص از حدود ۲۰ روز پیش آغاز شد که منطبق بر ماده ۷۹ قانون انتخابات مصوب مجلس شورای اسلامی است. پلیس فتا به‌عنوان ضابط قوه قضائیه یک بخشی از مسئولیت رصد و پاکسازی فضای مجازی در برهه انتخابات را بر عهده دارد و از این رو چنانچه دروغ‌پراکنی‌ها در رصد پلیس فتا قرار بگیرد، به عنوان ضابطه قضایی برخورد لازم را با شایعه‌سازان انجام خواهد شد.

تکذیب وجود اختلاف در شورای ائتلاف

روز جمعه جلسه هم‌اندیشی جمعیت گفتمان انقلاب اسلامی با موضوع انتخابات مجلس خبرگان رهبری با حضور دو نفر از کاندیداهای استان تهران آیات محسن قمی و غلامعلی نعیم‌آبادی و سید رضا تقوی نماینده تهران در مجلس یازدهم و تعدادی از اعضای جمعیت گفتمان انقلاب اسلامی در سالن همایش‌های مسجد جامع غدیر خم برگزار شد.

همچنین در این روز شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «برخلاف ادعای برخی رسانه‌های مجازی، تغییرات در شورای ائتلاف شهر تهران کاملا در راستای ایجاد وحدت بین نیروهای انقلابی است.»

بر اساس این اطلاعیه، با توجه به تعدد وظایف رضا داوری دبیر شورای ائتلاف کشور و لزوم نظارت دقیق بر اجرای فرآیندهای کلی انتخاباتی شورای ائتلاف و به پیشنهاد داوری دبیر شورا و تایید غلامعلی حدادعادل، در جلسه روز چهارشنبه ستاد انتخابات شورای ائتلاف شهر تهران اعلام شد پرویز سروری که هم‌اکنون نایب‌رئیس شورای ائتلاف است، به عنوان رئیس شورای ائتلاف شهر تهران فعالیت کند.

در این روز محمد باقر نوبخت دبیرکل حزب اعتدال و توسعه که پیش از این از حوزه انتخابیه «تهران» جهت شرکت در «دوازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی» نام‌نویسی کرده بود، مراتب تغییر حوزه انتخابیه خود را از «تهران» به شهرستان‌های «رشت و خمام» در نامه رسمی خطاب به فرماندار تهران درخواست کرد.

تایید ۷۳ درصد ثبت‌نام‌کنندگان/ سخنران جنجالی لیست می‌دهد؟
محمد باقر نوبخت

همچنین خبرهایی مبنی بر تغییر حوزه انتخابیه محمد رضا باهنر نایب‌رئیس اسبق مجلس از حوزه انتخابیه تهران به کرمان منتشر شد که البته هنوز قطعی نیست.

انتخابات در دیگر رسانه‌ها؛ احتمال ارائه لیست توسط رائفی‌پور

علی‌اکبر رائفی‌پور مدیر موسسه مصاف که با سخنرانی‌های جنجالی‌اش مشهور شده در گفت‌وگویی با بیان اینکه رقابت‌های انتخاباتی باید حول معیارها شکل بگیرد، عنوان کرد: به احتمال زیاد بنده به فهرست انتخاباتی می‌رسم و اعلام می‌کنم این افراد معیارهای ما را قبول دارند و آنها را به مردم معرفی خواهم کرد.

رائفی‌پور در پاسخ به این سوال که آیا در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی فهرست انتخاباتی می‌دهد؟ گفت: برای من معیارها مهم است از این رو باید شور انتخاباتی حول این معیارها شکل گیرد.

از طرفی محمد رضا غلامرضا معاون سیاسی پیشین وزارت کشور در دولت سیزدهم شایعات مطرح شده درباره ارائه لیست انتخاباتی را تکذیب و تاکید کرد: بر اساس اصلاح مواد قانون انتخابات، صرفا احزاب می‌توانند لیست بدهند. بنده نه صاحب حزب هستم و نه تاکنون عضو حزبی بوده‌ام بنا بر این چنین ادعایی واقعیت ندارد.

مرتضی آقاتهرانی رئیس شورای مرکزی جبهه پایداری و نماینده تهران در مجلس یازدهم هم در گفت‌وگویی درباره آخرین فعالیت‌ها و اقدامات جبهه پایداری برای انتخابات، اظهار کرد: برخی در هنگام انتخابات در لحظات آخر به معرکه می‌آیند و فرافکنی هم می‌کنند که پایداری لحظه آخر می‌آید و سهم‌خواهی می‌کند. ولی این نیست، پایداری قبل از پیش‌ثبت‌نام در تهران و شهرستان‌ها افراد دارای صلاحیت برای نمایندگی مجلس را تشخیص و دعوت به ثبت‌نام می‌کرد. الآن هم در صدد شناسایی نامزدهاست و در جلسات صحبت از ۱۰  نفر اول مورد انتخاب حوزه‌های شهرستانی را دارد که نظرات شوراهای مرکزی شهرستانی در حال جمع‌بندی است.

تایید ۷۳ درصد ثبت‌نام‌کنندگان/ سخنران جنجالی لیست می‌دهد؟
مرتضی آقاتهرانی

از سوی دیگر با تغییر حوزه انتخابیه محمد باقر نوبخت، گفته شده که برخی اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان تلاش می‌کنند در تهران لیست انتخاباتی خود را به سرلیستی علی مطهری نایب‌رئیس مجلس دهم ارائه کنند. البته جبهه اصلاحات ایران در بیانیه‌ای ۱۱ بندی دلایلی برای لیست ندادن در تهران اعلام کرده است و هنوز معلوم نیست کدام احزاب اصلاح‌طلب به ائتلاف با سرلیستی مطهری خواهند پیوست و اساسا آیا چنین لیستی داده خواهد شد یا نه.

در همین زمینه سعید نورمحمدی سخنگو و عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان با اشاره به ائتلاف این حزب با دیگر احزاب اصلاح‌طلب برای ارائه فهرست مشترک اظهار کرد: با برخی احزاب نظیر اعتدال و توسعه، کارگزاران سازندگی و اعتماد ملی مذاکره و مشورت‌هایی داشته‌ایم. درباره اینکه چهار حزب مذکور در قالب یک ائتلاف لیست واحد منتشر کنند، هنوز تصمیم قطعی گرفته نشده است اما امکان انتشار این لیست وجود دارد. طی جلسات فشرده تا آخر هفته جاری، درباره این موضوع تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

با تایید صلاحیت تعدادی از نامزدهای انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری، سید حسن روحبخش در حوزه خراسان جنوبی به کاندیداها اضافه شد و در این استان با سید ابراهیم رئیسی رقابت خواهد کرد. ضمن اینکه گفته شده که صلاحیت سید احمد مرتضوی‌مقدم رئیس پیشین دیوان عالی کشور و مصطفی پورمحمدی دبیر عالی جامعه روحانیت مبارز هم تایید شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha