• دوشنبه / ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۰:۰۱
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1402112316214
  • خبرنگار : 50636

قدیمی ترین کتابفروشی ماسوله با کتاب‌های نایاب

قدیمی ترین کتابفروشی ماسوله با کتاب‌های نایاب

ایسنا/گیلان در بازار شهر تاریخی ماسوله، دو کتابفروشی فعالیت دارد. کتابفروشی دکتر اکبر شرفی ماسوله دهه 60ایجاد شده و کتاب های نایاب را می توان در این کتابفروشی قدیمی یافت.

اگرچه گردشگران، شهر تاریخی ماسوله را بخاطر نوع معماری و گل های شمعدانی اش می شناسند، اما از مراکز فرهنگی شهری که قدمتش به قرن هفتم هجری می رسد، نباید غافل شد.

قدیمی ترین کتابفروشی ماسوله با کتاب‌های نایاب

وجود کتابخانه عمومی آیت الله شیخ محمد طاهر شرفی، تنها یکی از این مراکز فرهنگی این شهر است. کتابخانه ای که به عنوان یکی از قدیمی ترین کتابخانه های عمومی در سال۱۲۸۹توسط برخی از بزرگان این شهر از جمله آیت الله محمدطاهر شرفی، مرحوم حاج زین العابدین روستا و مرحوم سید داوود علوی با گردآوری بیش ازهزار نسخه کتاب خطی ایجاد شد.

این کتابخانه نزدیک به مجموعه مذهبی، بقعه عون ابن علی شهر ماسوله قرار دارد و با بازسازی صورت گرفته در دهه های مختلف و با داشتن ۱۷هزار نسخه کتاب، پذیرای علاقمندان به مطالعه است. کتابخانه ای که ابتدا به صورت یک سازمان مردم نهاد و به صورت کاملا مردمی ایجاد و اداره می شد و چند دهه پیش زیر نظر نهاد عمومی کتابخانه های استان قرار گرفت.

قدیمی ترین کتابفروشی ماسوله با کتاب‌های نایاب

علاوه بر این، دو کتابفروشی در مجموعه بازار ماسوله قرار دارد؛ کتابفروشی که  چند سال پیش توسط میرشمس موسوی ایجاد شده و کتابفروشی دکتر اکبر شرفی ماسوله.

اکبر شرفی ماسوله، دکترای جامعه شناسی با گرایش فرهنگ و ادبیات دارد. او فرزند آیت الله شیخ محمد طاهر شرفی است. او در حوالی سال های ۱۳۶۵ در بازار ماسوله، یک کتابفروشی دایر می کند.

اگرچه سردرب کتابفروشی، تابلویی دیده نمی شود، اما ویترین پر از کتاب، خود گویای فعالیت حجره ای است که در میان دیگر مغازه های چوبی کفابازار ماسوله، فعالیت متفاوتی دارد. اگر مغازه های دیگر درحال خرید و فروش صنایع دستی هستند و یا از گردشگران با خوراک های گیلانی و شیرینی های مخصوص ماسوله پذیرایی می کنند، در حجره دکتر شرفی، اندیشه آدمی بارور می شود.

داخل کتابفروشی، فضایی برای نشستن نیست، قفسه های مملو از کتاب، به حدی فضای حجره را اشغال کرده که تنها به اندازه ایستادن یک نفر جا هست.

صبح یک روز تعطیل است و دکتر شرفی ماسوله به ماسوله آمده. او نیز مانند بسیاری از اهالی ماسوله، ساکن دائمی این شهر نیست ولی در ایام تعطیلات و زمان پیک مسافر به ماسوله می آید و چراغ حجره را روشن نگه می دارد.

او، رئیس جمعیت نشر فرهنگ گیلان است. جمعیتی که از سال ۱۳۰۴ خورشیدی تشکیل شد و با راه اندازی نخستین کتابخانه ملی در شهر رشت، بسیاری از تحولات نوین را در رشت و گیلان پایه گذاری کردند.

دکتر اکبر شرفی ماسوله، در گفتگو با ایسنا، درباره کتابفروشی قدیمی ماسوله می گوید: «من از جوانی به کتاب و مطالعه علاقمند بودم و به همین دلیل کتابفروشی شهر ماسوله را در حدود سال ۱۳۶۵ دایر کردم. کتابفروشی از ابتدا در همین حجره کوچک بود.»

کتابفروشی دکتر ماسوله، مملو از کتاب هایی است که شاید در هر کتابفروشی نتوان یافت. کتاب های تاریخ، ادبیات و هنر، سیاسی و اجتماعی و آثار نویسندگانی که دیگر در قید حیات نیستند و یا آثارشان دیگر تجدید چاپ نشده است.

قدیمی ترین کتابفروشی ماسوله با کتاب‌های نایاب

صاحب قدیمی ترین کتابفروشی ماسوله در این باره می گوید: « این کتابفروشی همیشه مخاطبان خاصی داشته و دارد. کتاب های این کتابفروشی هم برای ذائقه قشر خاصی است. و اکثر کتاب های نایاب ایران را هم دارم. افرادی که به این کتابفروشی می آیند،گردشگرانی هستند که بعد از سفر نیز ارتباط خود را با کتابفروشی حفظ می کنند و در جستجوی کتاب های سفارشی نایاب خود تماس می گیرند و کتاب را برایشان به صورت پست ارسال می کنم.

من کتاب های روز کمتر می آورم. مخاطبین این کتابفروشی، عمدتا نویسنده، اهل هنر و یا استاد دانشگاه هستند. کتاب های عتیقه هم دارم ولی کتاب خطی نه. کتاب های خطی، جزو اسناد و میراث این کشور هستند و نباید خرید و فروش شوند.»

دکتر شرفی ماسوله اگرچه از وضعیت کنونی نشر و توزیع و مطالعه کتاب گله دارد، اما باور دارد آینده ایران روشن است و نسل جوان و آگاه این کشور، آینده خوبی برای ایران به ارمغان می آورند. «نسل جوان، نسل تحول خواه و آرمانخواه است و قطعا برای تحقق آرمان های خود تلاش می کند.»

قدیمی ترین کتابفروشی ماسوله با کتاب‌های نایاب

او با اشاره به فضای مجازی و کتاب های دجیتال که عرصه را بر دنیای کتاب های کاغذی، تنگ کرده، می گوید:«کتاب خوب، همیشه مخاطبین خودش را پیدا می کند. هرچند تکنولوژی جدید جایگزین کتاب شده است اما هیچ چیزی نمی تواند جای تورق این دوست عزیز را بگیرد. لذتی که در تورق کتاب هست، در اینترنت نیست.»

این جامعه شناس، تحلیل منطقی از فضای رسانه های جدید ارائه می دهد:«پدیده های اجتماعی، خصلت تحمیلی و اجتناب ناپذیر دارد. وضعیت پیشین در مقابل وضعیت جدید تا حدی می تواند مقاومت کند اما در نهایت پدیده نوین شیوه خود را تحمیل می کند.

همانطور که نسل جدید اراده و خواست و فرهنگ نوین خود را که متناسب با نیازهای زمان است، بر نسل پیشین تحمیل می کند.»

گفتنی است، شهر تاریخی ماسوله، در ۳۶ کیلومتر شهر فومن و جزو این شهرستان است. معماری خانه های این شهر پلکانی موجب شده ماسوله در سال ۱۳۵۴ به شماره ۱۰۹۰ در فهرست آثار ملی ثبت شود و از همان زمان برای ثبت ماسوله در میراث جهانی تلاش می شود.

قدیمی ترین کتابفروشی ماسوله با کتاب‌های نایاب

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha