• دوشنبه / ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۰:۳۲
  • دسته‌بندی: سلامت
  • کد خبر: 1402112316249
  • خبرنگار : 71664

دایره‌المعارف اخلاق پزشکی رونمایی می‌شود

دایره‌المعارف اخلاق پزشکی رونمایی می‌شود

رئیس مرکز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی دانشگاه علوم‌پزشکی تهران از رونمایی دایره‌المعارف اخلاق پزشکی خبر داد.

به گزارش ایسنا، دکتر باقر لاریجانی در نشست خبری «دهمین کنگره سالانه اخلاق پزشکی ایران» که صبح امروز، دوشنبه ۲۳ بهمن ماه در سازمان نظام پزشکی برگزار شد، اظهار کرد: دایره‌المعارف اخلاق پزشکی در کنگره سالانه اخلاق پزشکی رونمایی می‌شود.

وی ادامه داد: این دایره‌المعارف ۱۰۰ مدخل دارد که بخشی از آن منتشر می‌شود و مابقی در سایتی که درنظر گرفته‌ایم بارگذاری می‌شود.

وی با بیان اینکه دهمین کنگره سالانه اخلاق پزشکی از ۲۵ تا ۲۷ بهمن در باغ موزه دفاع مقدس برگزار می‌شود، اظهار کرد: اخلاق پزشکی در آموزش و پژوهش و بحث مسوولیت اجتماعی از محورهای اصلی این کنگره است. به دلیل اینکه ایران از موفق‌ترین کشورها در حوزه اخلاق پزشکی به حساب می‌آید، ارائه خدمات، روش‌های کنترل پزشک و بیمار و راهنماهای بالینی باید در کانون توجه قرار گیرد.

لاریجانی درباره تعداد شرکت‌کنندگان این کنگره گفت: شرکت‌کنندگان از ۱۲ امتیار بازآموزی برخوردار می‌شوند و ۶۰۰ نفر برای شرکت در کنگره اخلاق پزشکی نام‌نویسی کرده‌اند. ۴۰ سخنران در این کنگره حضور دارند. همچنین ۱۹۰ مقاله به این کنگره ارسال شده که از این تعداد، ۳۴ مقاله در طی برگزاری کنگره ارائه می‌شود.

وی در ادامه صحبت‌هایش با انتقاد از مصوبه افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی گفت: اگر آموزش پزشکی دچار چالش شود، اخلاق پزشکی زیر سوال می رود. افزایش ظرفیت پزشکی، چالش‌های زیادی ایجاد کرده است. بررسی‌ها بیانگر این است که شهروندان سایر کشورها برای دریافت خدمات درمانی به ایران می آیند، اگر چالش‌های موضوع افزایش ظرفیت در کانون توجه قرار نگیرد در حوزه ارائه خدمات باکیفیت درمانی دچار چالش می‌شویم.

وی با اشاره به ایجاد رشته اخلاق پزشکی در مقطع دکتری گفت: رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسای می‌توانستند در این رشته مشغول به تحصیل شوند اما با توجه به تغییرات صورت گرفته، رشته‌های پرستاری نیز می‌توانند در این رشته تحصیلی مشغول به تحصیل شوند. همچنین ۲ واحد اخلاق پزشکی برای دانشجویان رشته پزشکی ارائه می‌شود.

لاریجانی همچنین درباره اخلاق در حوزه داروسازی گفت: درس‌نامه را برای اخلاق داروسازی منتشر کرده‌ایم؛ درس‌نامه در شورای فرهنگستان علوم پزشکی نیز مورد بررسی قرار گرفت.

وی درباره تعرفه‌گذاری خدمات پزشکی نیز گفت: تعرفه‌گذاری خدمات پزشکی باید به صورت معقول انجام شود؛ چرا که پزشکان همواره در تنگناهای مختلف مثل دوران جنگ تحمیلی و دوران پاندمی کرونا به پای کار آمده‌اند. اگرچه پزشکان رسالت کاری خود را انجام می‌دهند اما میزان تعرفه‌ها نسبت به کاری که انجام می‌دهند قابل قیاس نیست.

لاریجانی درباره بروزرسانی کوریکولوم‌های آموزشی و گنجاندن واحدهای مرتبط با اخلاق پزشکی گفت: بوردهای تخصصی به موضوع بروزرسانی کوریکولوم‌های آموزشی دوره دستیاری ورود می‌کنند. دوره دستیاری به صورت آموزش کلاسیک نیست و به صورت ورک‌شاپ اجرا می‌شود. چالش‌هایی که در حوزه دستیاری وجود دارد میان رشته‌های مختلف یکسان نیست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha