• دوشنبه / ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۱:۴۸
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402112316331
  • خبرنگار : 71129

اوربان: صربستان باید سریع‌تر از اوکراین عضو اتحادیه اروپا شود

اوربان: صربستان باید سریع‌تر از اوکراین عضو اتحادیه اروپا شود

نخست وزیر مجارستان هشدار داد، اگر اتحادیه اروپا به زودی عضویت صربستان را نپذیرد، آن را به چین می‌بازد و اینکه پذیرش بلگراد باید پیش از پذیرش اوکراین صورت گیرد.

به گزارش ایسنا، ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان در سخنانی خاطرنشان کرد، دولت بلگراد توافق تجارت آزاد را با پکن امضا کرده و ابتدا در سال ۲۰۰۹ قبل از نگرانی در بروکسل در مورد روابط صربستان با روسیه و چین، درخواست پیوستن به آن را داده بود.

به گزارش راشا تودی، نخست وزیر مجارستان که از منتقدان تند و تیز اوکراین است، در ادامه گفت:‌ روسیه هرگز نمی‌پذیرد که یک عضو اتحادیه اروپا و ناتو مانند اوکراین در نزدیکی مرزهایش باشند.

در ۲۸ فوریه ۲۰۲۲ درخواست عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا توسط ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور این کشور ارائه شد. پارلمان اروپا، کمیسیون اروپا و شورای اروپا از درخواست اوکراین حمایت کردند و در ۲۳ ژوئن، اوکراین عنوان نامزد عضویت در اتحادیه اروپا را دریافت کرد.

تایید شدن نامزدی عضویت، نخستین گام قانونی برای عضویت در اتحادیه اروپاست، هر چند طی کردن همه مراحل و ضوابط ممکن است سال‌ها زمان لازم داشته باشد و همچنین تایید شدن نامزدی، تضمینی برای موافقت نهایی با این درخواست نیست. با آغاز جنگ اوکراین، کی‌یف همچنین خواستار تسریع روند عضویتش در ناتو شد؛ خواسته‌ای که تاکنون راه به جایی نبرده است.

به گزارش راشا تودی، روسیه بارها نسبت به توسعه بدون نظارت ناتو در مرزهایش، به‌ویژه بعد از سقوط شوروی هشدار داده و «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه به تلاش اوکراین برای پیوستن به این ائتلاف به عنوان یکی از مهم‌ترین دلایل درگیری کنونی اشاره کرده است.

در دسامبر ۲۰۲۱، چند هفته پیش از آغاز جنگ، مسکو یک پیش‌نویس تضمین‌های امنیتی را به آمریکا و ناتو ارائه کرده و از غرب خواست تا با درخواست الحاق کی‌یف به این بلوک نظامی مخالفت کرده و به مرزهای سال ۱۹۹۷ خود عقب‌نشینی کند، اما این درخواست رد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha