• دوشنبه / ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۲:۳۵
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1402112316398
  • خبرنگار : 50214

رئیس دامپزشکی اشکذر یزد:

واکسیناسیون به تنهایی مانع بیماری زیانبار تب برفکی در دام‌ها نمی‎شود

واکسیناسیون به تنهایی مانع بیماری زیانبار تب برفکی در دام‌ها نمی‎شود

ایسنا/یزد رئیس اداره دامپزشکی شهرستان اشکذر با اشاره به واکسیناسیون ۳۴ هزار راس دام سبک و سنگین این شهرستان در برابر تب‌ برفکی، واکسیناسیون به موقع و منظم را مهمترین اقدام برای جلوگیری از شیوع ویروس تب برفکی عنوان کرد.

«علی نیک بین» رئیس اداره دامپزشکی شهرستان اشکذر در رابطه با اقدامات صورت گرفته جهت مبارزه با بیماری تب برفکی در سال جاری این شهرستان، گفت: طرح واکسیناسیون تب برفکی در سال جاری در قالب دو فاز در دام روستایی و عشایری به صورت رایگان انجام گرفت که در فاز اول واکسیناسیون بیش از ۲۴ هزار رأس دام سبک و بیش از ۹ هزار راس دام سنگین در این شهرستان علیه بیماری تب برفکی واکسینه شدند.

وی بیان کرد: اجرای فاز دوم طرح در ادامه فاز اول و با هدف تداوم روند کنترل و پیشگیری از بیماری از ابتدای دی ماه سال جاری در حال انجام است که پیش بینی می‌شود تا پایان این فاز تعداد ۲۵ هزار راس دام سبک و ۹ هزار راس دام سنگین علیه این بیماری واکسینه شوند.

نیک بین خاطرنشان کرد: تب برفکی بیماری واگیر و از مهمترین بیماری‌های دامی است که در صورت عدم توجه دامداران نسبت به واکسیناسیون دامهایشان منجر به تلفات بالای دامی و افزایش هزینه های دامپروری و کاهش سرمایه های ملی می شود.

وی افزود: اگر چه واکسیناسیون نقش بسزایی در مقابله با این بیماری دارد اما باید توجه داشت که صرفا نمی‌توان به صورت صد درصد متکی به آن بود و رعایت اصول بهداشتی، قرنطینه‌ای، کنترل تردد دام، دفن بهداشتی تلفات و اجرای برنامه های ضد عفونی توسط دامداران در کنار امر واکسیناسیون در جلوگیری از بروز و شیوع بیماری بسیار مؤثر است.

نیک بین در پایان عنوان کرد: از دامداران و روستاییان انتظار می‌رود، حتما با تیم‌های مایه کوب دامپزشکی همکاری کنند تا حجم بیشتری از جمعیت دامی را تحت پوشش واکسیناسیون قرار دهیم و با تزریق مکرر واکسن در زمان‌های مناسب از شیوع این بیماری در دام‌ها جلوگیری کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha