• دوشنبه / ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۴:۴۹
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1402112316567
  • خبرنگار : 50225

دبیر همایش عنوان کرد

طرح تجارب برای احیای تالاب‌ها در همایش ملی «محیط زیست در افق توسعه»

طرح تجارب برای احیای تالاب‌ها در همایش ملی «محیط زیست در افق توسعه»
فعالیت نفتی در تالاب هورالعظیم

ایسنا/خوزستان دبیر اجرایی نخستین همایش ملی علوم و مهندسی محیط زیست در افق توسعه جزئیات برگزاری این همایش را تشریح کرد.

دکتر پروانه تیشه‌زن در نشست خبری نخستین همایش ملی علوم و مهندسی محیط زیست در افق توسعه که امروز (۲۳ بهمن‌ماه) در دانشکده محیط زیست دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، با اشاره به بررسی مسائل محیط زیستی سازمان‌ها و صنایع بزرگ از سوی دانشگاه اظهار کرد: با توجه به چالش‌های محیط زیستی، در این طرح‌های تحقیقاتی به این نتیجه رسیدیم که نیاز است هم‌اندیشی بیشتر و بهتری بین صنایع و دانشگاه انجام شود.

به گزارش ایسنا، وی افزود: در این راستا برنامه‌ریزی شد که همایش ملی علوم و مهندسی محیط زیست برای اجماع صنایع و دانشگاه برگزار شود تا شاید به ایده‌های جدیدتری برسیم.

دبیر اجرایی نخستین همایش ملی علوم و مهندسی محیط زیست در افق توسعه گفت: از سال گذشته اخذ مجوزها برای برگزاری این همایش آغاز شد و مقرر شده است که همایش در ۲۵ بهمن‌ماه امسال برگزار شود.

تیشه‌زن با اشاره به حمایت مالی برخی از صنایع از این همایش بیان کرد: با این وجود برخی صنایع که بعضا بسیار زیاد آلاینده هستند و برخی سازمان‌هایی که می‌توانند کنترل‌کننده آلاینده‌ها باشند، با این همایش هیچ همکاری حتی به صورت حمایت معنوی نداشتند.

وی عنوان کرد: با صنایع و سازمان‌هایی که حمایت معنوی داشتند، تفاهم‌نامه‌هایی برای ارسال مقالات برتر به مجلات‌شان منعقد شده است. با توجه به اینکه پژوهشکده احیای دریاچه ارومیه تجارب خوبی با یونسکو، فائو و جاهای دیگر داشته است، در قالب این تفاهم‌نامه‌ها مقرر شده است که آن‌ها تجارب خود برای احیای تالاب‌ها را بیان کنند و در روز برگزاری همایش، این ارائه‌ها به صورت مجازی انجام خواهد شد.

دبیر اجرایی نخستین همایش ملی علوم و مهندسی محیط زیست در افق توسعه با بیان اینکه برخی صنایع هیچ گونه همکاری با دانشگاه ندارند، در خصوص اهداف برگزاری این همایش گفت: آلودگی هوا، آلودگی رودخانه‌ها، پسماندها و بعضا ریزگردها به عملکرد صنایع برمی‌گردد بنابراین با توجه به چالش‌های زیاد در حوزه محیط زیست و ارتباط برخی از آن‌ها با صنایع، یکی از اهداف همایش برقراری ارتباط بهتر بین صنعت و دانشگاه و بررسی چالش‌های محیطی زیستی است تا تجارب شنیده و از این تجربه‌ها استفاده شود.

وی بیان کرد: یکی از مشکلات وقوع ریزگردها، به وضعیت تالاب هورالعظیم و عملکرد شرکت ملی نفت برمی‌گردد؛ در این خصوص با برگزاری این همایش از اجماع نظر دانشگاه، صنعت و محیط زیست استفاده می‌شود.

دکتر لاله دیوبند هفشجانی دبیر علمی نخستین همایش ملی علوم و مهندسی محیط زیست در افق توسعه نیز با اشاره به داوری ملی مقالات این همایش گفت: ۱۱۲ مقاله در ۱۰ محور به دست ما رسید که از این تعداد، ۸۷ مقاله پذیرش شد.

وی افزود: پس از داوری، مقرر شد ۳۳ مقاله به صورت شفاهی ارائه شوند و ۵۴ مقاله نیز به صورت پوستر در سرسرای دانشکده علوم دانشگاه شهید چمران اهواز به نمایش گذاشته می‌شوند.

دکتر امیر سلطانی محمدی رئیس دانشکده مهندسی آب و محیط زیست دانشگاه شهید چمران اهواز نیز با اشاره به چالش‌های محیط زیستی در کشور گفت: روز به روز این چالش‌ها در حال شدیدتر شدن است که این وضعیت، نتیجه افزایش توسعه نامتوازن است.

وی با اشاره به برگزاری همایش‌های مختلف در این دانشکده افزود: در این راستا این دانشکده به عنوان تنها دانشکده آب کشور و تخصصی‌ترین دانشکده در این زمینه، تصمیم گرفتیم این همایش برگزار شود تا نتایج تحقیقات در این زمینه ارائه شود و با انتقال تجربیات همه با هم کمک کنند تا به رفع چالش‌ها یا کاهش آثار منفی این چالش‌ها کمک شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha