• دوشنبه / ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۸:۲۱
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1402112316730
  • خبرنگار : 50528

«قلب رقه»، روایت یک پدیده شوم و هولناک

«قلب رقه»، روایت یک پدیده شوم و هولناک

ایسنا/اصفهان داعش، یکی از پدیده‌های شوم و هولناک زمانۀ ما بود که نامش با ترس، وحشت، خون و قساوت همراه است؛ در سال‌های اخیر فیلم‌ها و سریال‌هایی درباره این گروهک تروریستی و نقش ایران در مقابلۀ با آن ساخته شده و «قلب رقه» ساخته خیرالله تقیانی پور که در جشنواره فجر اکران شد جدیدترین کار با موضوع داعش است.

اولین فیلم خیرالله تقیانی پور، که در شب پایانی نمایش فیلم‌های چهاردهمین جشنواره فیلم فجر اصفهان اکران شد، اگرچه مانند اکثر آثار دیگر با این موضوع، چیزی از پیشینه و چرایی شکل‌گیری داعش نمی‌گوید اما تلاش می‌کند فیلم پلیسی - اکشن در دل اتفاقات ملتهب مرتبط با داعش را روایت کند. 

«قلب رقه» بر محور یک ایرانی به نام رضا که تا قلب داعش نفوذ کرده روایت می‌شود و مأموریت‌های او پیش‌برنده داستان هستند. موفقیت فیلم‌های جنگی و ماجراجویی در گرو جذابیت، نفس‌گیری و هیجانی است که برای مخاطب ایجاد می‌کنند آن هم وقتی پای داعش و مأموریت در دل داعش در میان باشد، مخاطب انتظار فیلمی نفس‌گیر، هولناک و پر هیجان را می‌کشد و همه اینها درست همان ویژگی‌هایی هستند که «قلب رقه» بر مبنای آن بنا شده که البته در برخی سکانس‌ها، فیلم دچار لکنت می‌شود و حتی گاهی موقعیت‌ها به صورت غیرمنطقی به نفع قهرمان پیش می‌روند. نکته دیگر نیز نمایش تصویری متفاوت از نیروهای داعش است که با اطلاعات و دانسته‌هایی که درباره این گروه در خبرها منتشر شده است، فاصله زیادی دارند؛ هرچند تیم تولید معتقد است که تصویر آن‌ها از داعش، تصویر واقعی‌تری نسبت به چیزی است که از آن‌ها در اخبار منتشر شده است.

«قلب رقه»، جای خالی محتوا و قهرمان

فیلم به لحاظ بصری و نشان دادن فضای شهر رقه موفق است و طراحی صحنه و به ویژه صدابرداری خوبی دارد، با این وجود می‌تواند در ریتم آن به واسطه بازبینی در تدوین، تغییراتی ایجاد شود. 

نقطه مثبت قلب رقه پرداختن به همکاری و هماهنگی نیروهای مدافع حرم، نیروهای مستشاری، ارتش سوریه و نیروی فاطمیون و رزمندگان افغانستانی و تاجیکستانی است که می‌توانست با پرداخت بهتر و دادن اطلاعات و جزئیات بیشتر به مخاطب یکی از آثار خوب و ماندگار در این موضوع باشد.

اهمیت موضوعِ فیلم «قلب رقه»، زمانی مشخص می‌شود که بدانیم ۲۵۰۰ نفر از جوانان و مردان کشور ما در سوریه و با عنوان مدافع حرم به شهادت رسیده‌اند، ۲۵۰۰ زندگی و ۲۵۰۰ خانواده که هریک داستان‌ها و حرف‌های زیادی برای گفتن دارند، چرایی شهادت این جوانان همان چیزی است که باید برای ما و فرزندان همین شهدا روایت شود و البته که این گروهک تروریستی همچنان هر از چندگاه کشور ما را عزادار جمعی از هموطنان می‌کند؛ بنابراین موضوع داعش و نقش ایران در از بین بردن و به انزوا کشاندن این گروه تروریستی از موضوعات مهم و استراتژیک است و جای کار بسیاری در سینمای ایران دارد.

«قلب رقه»، جای خالی محتوا و قهرمان

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha