• سه‌شنبه / ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۱:۲۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402112417077
  • خبرنگار : 50570

/ولادت ثارالله/

حسین(ع) نوری از انوار الهی است

حسین(ع) نوری از انوار الهی است

ایسنا/خراسان رضوی یک کارشناس مذهبی گفت: امام حسین (ع) به مقامی رسیده بودند که پیامبر درباره ایشان می‌فرماید «من حسین را در عرش ملاقات می‌کنم و به او به چشم فرزندی نگاه نمی‌کنم، بلکه او جزو اولیای الهی و نوری از انوار الهی است و چیزی جز نور الهی در وجود حسین دیده نمی‌شود».

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید ابراهیم لواسانی درگفت‌وگو با ایسنا با اشاره به ولادت امام حسین(ع) اظهار کرد: به دست آوردن برخی از صفات و ویژگی‌ها اکتسابی است و انسان باید برای داشتن آن‌ها تلاش کند، گاهی نیز لطف خداوند شامل حال انسان می‌شود و ویژگی‌هایی برای انسان قائل می‌شود.

وی ادامه داد: به طور نسبی بشریت از الطاف خداوند برخوردار است و داشتن والدین خوب، پاکدامنی، ایمان، اخلاق خوب و... خصلت‌هایی است که کم و بیش در انسان‌ها نهادینه شده است.

این کارشناس مذهبی در خصوص محبوبیت امام حسین(ع) بیان کرد: امام حسین(ع) از تمام صفات خوب خداوندی برخوردار بودند و مواردی از جمله حضرت محمد(ص) که افضل پیامبران هستند پدربزرگ ایشان هستند، پدر ایشان که در قرآن از ایشان به‌عنوان جان پیامبر تعبیر شده است و مادر ایشان حضرت زهرا(س) که گوهر یکدانه عالم هستی به شمار می‌آیند، خصلت‌هایی ذاتی هستند.

لواسانی افزود: داشتن این خصلت‌های ذاتی باعث محبوبیت امام حسین(ع) در میان اهل بیت و مردم شده است و از ایشان به عنوان گوهر یکدانه اهل بیت(ع) یاد می‌شود، علاوه بر این موارد امام خصلت‌های اکتسابی داشتند و به اختیار خود آن رفتارها را انجام می‌دادند.

این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: خداوند زمینه اعمال خوب و شایسته را در انسان بنا می‌کند اما استفاده انسان از این زمینه و شرایط مهم است و اینکه چطور از این ظرفیت به خوبی بهره ببرد که امام حسین(ع) با تلاش خودشان و پیروی از اوامر پیامبر(ص) توانستند باغ خلقت را در وجود خودشان شکوفا کنند و با بندگی پیامبر و پدرشان به موقعیتی دست یافتند که پیامبر(ص) می‌فرمایند «حسین منی و انا من الحسین، حسین از من است و من از حسین هستم».

وی در خصوص مقام و محبوبیت امام حسین(ع) نزد پیامبر(ص) بیان کرد: امام حسین(ع) به مقامی رسیده بودند که پیامبر درباره ایشان می‌فرماید «من حسین را در عرش ملاقات می‌کنم و به او به چشم فرزندی نگاه نمی‌کنم بلکه او جزو اولیای الهی و نوری از انوار الهی است و چیزی جز نور الهی در وجود حسین دیده نمی‌شود».

لواسانی اضافه کرد: امام حسین(ع) با تلاش خود غیر خدا را از دل خود بیرون کرد و با ریاضت و تلاش خود اجازه نداد که تا آخر عمر حتی لحظه‌ای از یاد خداوند غافل باشد؛ با باطن و نیت واقعی همیشه به یاد خداوند بود و به نماز و اعمال شایسته می‌پرداخت. بر هوای نفسانی‌اش مسلط شد و برای حفظ دین اسلام و راه و روش پیامبر که به دنبال نابودی آن بودند، تلاش کرد.

امام حسین(ع) با قیام خود به دنبال نشان دادن هدف واقعی اسلام بود

این کارشناس مذهبی گفت: امام حسین(ع) با جهاد خود به دنبال این بودند تا نشان دهند که هدف اسلام تنها نماز و روزه و جهاد نیست بلکه هدف اسلام توحید است که به واسطه او انسان به حقایق اسلام و  مقام ولایت می‌رسد.

وی ادامه داد: عمربن سعد در روز عاشورا اسم خداوند را بر زبان می‌آورد، در صورتیکه از یک الله خیالی یاد می‌کند وامام حسین(ع) به او نشان می‌دهد که حقیقت  نماز انسان شدن، موحد شدن و به خدا رسیدن است نه اینکه نمازی ظاهری و بدون نیت قلبی و پیروی از اوامر خداوند بخوانیم.

لواسانی با بیان اینکه چطور می‌توان راه و رسم زندگی را از امام حسین(ع) آموخت، اظهارکرد: امام یعنی پیشوا کسی که باید پشت سر او حرکت کنیم و دنباله روی او باشیم، ابتدا باید راه و رسم سیدالشهدا را بیاموزیم و سپس به آن عمل کرده و سعی کنیم تمام اعمال خود را برای خدا انجام دهیم و رنگ وبوی خدایی بگیرد و به دنبال چیزهای خیالی این دنیا که همه آن‌ها روزی  از بین می‌روند، نباشیم.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه باید در رفتارهای خود به دنبال خدامحوری باشیم، عنوان کرد: اولین قدم این است که خدامحور باشیم نه خودمحور، تمام کارهای خودمان را برای خدا انجام دهیم در این صورت حتی نفس کشیدن انسان نیز عبادت محسوب شده و باعث جوانی و جلای بیشتر انسان می‌شود .

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha