• سه‌شنبه / ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۲:۵۴
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1402112417207
  • خبرنگار : 50455

تحلیلگر مسایل سیاسی بین‌الملل:

با مشارکت و مشروعیت مردمی می‌توان بر چالش‌ها غلبه کرد

با مشارکت و مشروعیت مردمی می‌توان بر چالش‌ها غلبه کرد

ایسنا/قم تحلیلگر مسایل سیاسی بین‌الملل اظهار کرد: تحلیل شرایط ایران در ابعاد ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی، نشان دهندۀ نقش و اهمیت نظام اسلامی در ایران است؛ به گونه‌ای که این نظام صرفاً با مشروعیت مردمی توانست بر چالش‌ها غلبه کند؛ لذا حضور مردم در انتخابات چشم‌اندازی مهم برای این تحولات و محاسبات استراتژیک منطقه‌ای و بین‌المللی خواهد بود.

حامد روشن‌چشم، تحلیل‌گر مسائل سیاسی بین‌الملل در نشست «نقش مشارکت مردمی در انتخابات با هدف تحکیم پایه‌های نظام اسلامی بر اساس مسائل جدید» که به همت مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم و اندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی طلوع مهر امروز ۲۴ بهمن‌ ماه، در دانشگاه طلوع مهر قم برگزار شد، به بررسی اصلی‌ترین شرایط ایران در ابعاد ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی پرداخت و گفت: محورهای اصلی بحث کلید واژه‌های مشارکت، مردم، نظام اسلامی و مسائل جدید است.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه دو سطح از رهیافت‌ها برای افزایش مشارکت به صورت بلندمدت و کوتاه مدت ارائه می‌شود، گفت: در چشم انداز بلندمدت برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات ایجاد فضای سیاسی رقابت‌پذیر بر اساس خواست مردم، شفاف‌سازی روندهای دارای ابهام، برخورد و برطرف کردن هرگونه نمودهای فساد و ایجاد احساس برابری، تمرکز بر روی توسعه اقتصادی و کاهش آسیب‌پذیری‌های مردم، توجه به کثرت‌گرایی در جامعه کنونی و ارائه دستورالعمل‌های رفع تبعیض تأثیرگذار است.

روشن‌چشم گفت: تقویت و تأکید همزمان بر روحیه ملی‌گرایی و اسلام‌گرایی، تقویت قطب‌های رقابتی، افزایش میزان مشارکت در نامزدها، تقویت روحیه‌های هیجانی با فرهنگ‌های محلی و بومی و ترسیم آینده روشن برای حضور مؤثر را در برنامه‌های کوتاه مدت باید مدنظر قرار دهیم.

وی در ادامه به تحلیل مسائل بین‌المللی پرداخت و افزود: در حوزه منطقه‌ای، آغاز عملیات طوفان‌الاقصی در هفت اکتبر و شروع جنگ غزه، روند جدیدی از امنیت منطقه‌ای را تصویرسازی کرده که در آن نوعی جنگ منطقه‌ای بین جریان مقاومت و قدرت‌های جهانی انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: این جنگ با گسترش دامنه خود در ابعاد نظامی پیچیده، بیانگر فصل جدیدی از شکل‌پذیری جریان مقاومت است که نقش برجسته ایران را به عنوان متغیر اصلی آن ترسیم می‌کند که به اعتراف رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا برای حفظ نظم در منطقه باید با ایران وارد مذاکره شد. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha