• سه‌شنبه / ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۵:۳۳
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1402112417419
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

رئیس دانشگاه اصفهان: 

علم بدون تزکیه منجر به کشتار بشر می‌شود

علم بدون تزکیه منجر به کشتار بشر می‌شود

ایسنا/اصفهان بسیاری از تکنولوژی‌های دشمن برآمده از علم است. علم قدرت آفرین است، اما باید بدانیم علمی که همراه با تزکیه و تربیت نباشد منجر به کشتار بشر می‌شود. پیامبر(ص) همزمان تزکیه و تعلیم را به بشر آموخت و این همان چیزی است که ما امروز به آن نیازمندیم.

همایش بین‌المللی «مطالعات قرآنی و سیره نبوی از منظر اروپاییان»، امروز ۲۴ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ در دانشگاه اصفهان برگزار شد. در این همایش، حسین هرسیج، رئیس دانشگاه اصفهان، صحبت‌های خود را با ذکر دو آیه از سوره صف آغاز کرد و در ادامه به ذکر نکاتی درباره این دو آیه پرداخت.

در این خصوص، وی اظهار کرد: خداوند در آیه ۸ سوره صف می‌فرماید «یُرِیدُونَ لِیُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ»، می‌خواهند نور خدا را با دهان خود خاموش کنند و حال آنکه خدا گر چه کافران را ناخوش افتد، نور خود را کامل خواهد گردانید.  

هرسیج ادامه داد: و در آیه ۹ همین سوره خداوند می‌فرماید «هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَی وَدِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ وَلَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ»، اوست کسی که فرستاده خود را با هدایت و آیین درست روانه کرد تا آن را بر هر چه دین است فائق گرداند، هر چند مشرکان را ناخوش آید.

رئیس دانشگاه اصفهان، افزود: در این خصوص، این سوال پیش می‌آید که چرا کافرین، مشرکین و مخالفین اسلام تا این حد در مقابل تعالیم الهی ایستادگی می‌کنند؟ و وقوع جنگ‌های متعدد در دوران پیامبر اعظم و نیز ایستادگی صهیونیست‌ها و مستکبرین جهانی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، به چه علت است؟

وی ادامه داد: دو دیدگاه وجود دارد؛ یکی دین حق و نور الله است که باعث هدایت انسان‌ها می‌شود و دیگری دینی که در کشورهای منطقه و ترکیه وجود دارد و به راحتی با استکبار و صهیونیست جهانی سازش دارند. اما چه مشکلی وجود دارد که این حجم از مخالفت با دین حق وجود دارد؟

هرسیج خاطر نشان کرد: به همین خاطر است که اگر به هدف از بعثت نبوی مراجعه کنیم، متوجه می‌شویم که دین پیامبر با دینی که بسیاری از افراد مدعی آن هستند بسیار متفاوت است.  

رئیس دانشگاه اصفهان در خصوص خطرات علم بدون تزکیه، اظهار کرد: بسیاری از تکنولوژی‌های دشمن برآمده از علم است. علم قدرت آفرین است، اما باید بدانیم علمی که همراه با تزکیه و تربیت نباشد منجر به کشتار بشر می‌شود. پیامبر همزمان تزکیه و تعلیم را به بشر آموخت و این همان چیزی است که ما امروز به آن نیازمندیم. هدف از بعثت اقامه قسط و عدالت است و دین نمی‌تواند نسبت به ظلم ظالم، استثمار و بهره کشی بی‌تفاوت باشد. همچنین یکی دیگر از اهداف بعثت این است که غل و زنجیر، اسارت و بندگی از بین برود، چرا که آزادی از وسوسه‌های نفسانی یکی از اهداف انبیا است.

وی یادآور شد: از این‌رو، می‌توان گفت که علت مخالفت مستکبرین با اسلام به این نکته برمی‌گردد که ما چه تعبیر و چه تفسیری از اسلام داریم. آیا دینی که ما پذیرفته‌ایم دین حق است؟ دینی است که به آزادی، عدالت و تزکیه همراه با تعلیم توجه دارد یا خیر؟ در واقع، دین حق همان دینی است که کفار و مشرکین در مقابل آن ایستادگی می‌کنند.  

وی با بیان اینکه ماهیت انقلاب اسلامی ایران برای احیای دین و ارزش‌های دینی بوده است، ادامه داد: مشکل ما با غرب مسائل موشکی و هسته‌ای نیست، بلکه بر سر ماهیت دین است و یک توصیه به اندیشمندان، محققین و مستشرقین این است که این عینک‌ها را بردارند و به اسلام نابی که در قرآن متجلی شده و در سنت پیامبر آشکار است مراجعه کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha