• چهارشنبه / ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۲:۱۹
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 1402112517979
  • خبرنگار : 71299

با انتقال آب و با تلاش‌های دولت

بهشت کشاورزی ایلام رونق می‌گیرد

بهشت کشاورزی ایلام رونق می‌گیرد

ایسنا/ایلام دشت بزرگ سیروان را بهشت کشاورزی می‌خوانند. اگر فصل کشت برنج از میان جاده و دشت گذر کنی بوی عطر برنج عنبربو و طارم و ضیغمی همه جا را فرا گرفته است. گذر رودخانه سیمره از کنار این دشت‌های حاصلخیز نیازمند انتقال آب توسط دولت است و کار اجرایی این پروژه در حال انجام است.

«حشمت‌الله عزیزان» ، رئیس جهاد کشاورزی استان ایلام در خصوص این پروژه به ایسنا، اظهار کرد: پروژه شبکه آبیاری و زهکشی که بناست با پمپاژ آب از رودخانه سیمره بیش از ۳ هزار هکتار از زمین‌های حاصلخیز دشت سیروان را آبیاری کند  ۲۹ کیلومتر خط انتقال دارد و ۸ کیلومتر خط انتقال با لوله فلزی دارد.
وی با بیان اینکه تا کنون حدود ۷۷ میلیارد تومان برای اجرای پروژه هزینه شده است، ادامه داد: برای اتمام پروژه نیازمند ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار هستیم که شامل سه مرحله پمپاژ که یک مرحله پمپاژ اصلی و دو مرحله پمپاژ ثانویه است.

عزیزان گفت: این پروژه با اعتبارات شهرستانی و استانی قابل اجرا نیست و راهکار این است که این پروژه از نظر اعتباری را به طرح‌های ملی وصل کنیم. پیشنهاد ما این است که این پروژه به طرح احیای اراضی دشت‌های خوزستان و ایلام وصل شود که بناست ۱۰ هزار هکتار  از این طرح در استان ایلام اجرا شود. این کار قابل اجراست بواسطه اینکه رودخانه سیمره سرشاخه اصلی رودخانه کرخه است و آن را به‌عنوان کرخه خارج از خوزستان می‌شناسند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام، راهکار دوم برای اجرای پروژه را سرمایه‌گذاری دانست و خاطرنشان کرد:  در این خصوص مذاکراتی با برخی شرکت‌های دولتی انجام شده اما هنوز به نتیجه نرسیده است.

وی افزود: در این پروژه ۱۲۰۰ بهره‌بردار از ۱۱ روستا بهره‌مند می شوند که رقم بهره‌مندی بسیار بالایی است.

«محمدباقر شریفی» فرماندار شهرستان سیروان نیز در خصوص راهکارهای افزایش بودجه این پروژه به ایسنا گفت: ما سال‌های گذشته مبالغی را از محل اعتبارات شهرستانی برای کمک به اجرای شبکه آبیاری و زهکشی دشت سیروان پرداخت کرده‌ایم چیزی حدود سالانه ۱۲ میلیارد تومان که بیشتر این اعتبارات به جهاد کشاورزی پرداخت می‌شد.

وی پیشنهاد کرد: راهکار فرمانداری سیروان این است که این پروژه مهم که در سه قطع تعبیه شده است در ردیف طرح‌های سفر ریاست جمهوری به استان گنجانده شود تا مشکل پروژه به طور کامل رفع شود.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۱۲-۰۱ ۰۹:۳۸

اشتباه بزرگیه نکنید. پشیمان میشید. رودخانه سیمره چند ساله تابستان تا نزدیک خشک شدن میره این کار رودخانه را خشک میکنه و تمام گونه های آبزی خیلی ارزشمند اونجا از بین میرن قبلا ماهی‌های تا هفتاد کیلویی داشت الان دیگه خبری ازشون نیست تورا به خدا نکنید