• چهارشنبه / ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ / ۲۰:۴۸
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 1402112518428
  • خبرنگار : 30189

فاضل لنکرانی:

تفسیر قرآن کریم شیخ حسین انصاریان بی‌نظیر است

تفسیر قرآن کریم شیخ حسین انصاریان بی‌نظیر است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به تفسیر قرآن شیخ حسین انصاریان گفت: در کتاب تفسیر این استاد قوه تفسیری و فقهی با هم در هم آمیخته است و جدای از این با روایات نیز ارتباط خوبی دارد و به همین منظور این تفسیر با سایر تفاسیر متفاوت است.

به گزارش ایسنا، محمدجواد فاضل لنکرانی ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ـ بعد از ظهر امروز سه شنبه (٢٥ بهمن ماه) در آیین نکوداشت حجت الاسلام شیخ حسین انصاریان که در محل انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور برگزار شد با بیان اینکه هیچ دینی به اندازه اسلام انسان را درست تعریف نکرده است، اظهار کرد: هیچ مکتب فلسفی و دانشی هم نتوانسته تعریف درستی از انسان و عظمت او داشته باشد بلکه قرآن و اسلام است که تعریف درستی از انسان دارد.

وی ادامه داد: مهم ترین شاخص برای معرفی انسان این است که خداوند به هنگام خلقت حضرت آدم اسماء را به خوبی تعلیم داد و این تعلیم اسماء به انسان حقیقت و هویت داد و آنچه انسان را از همه موجودات عالم متمایز می کند عقل نیست چون شعور با اختلاف مرتبه در همه انسان ها وجود دارد اما آنچه هیچ موجودی ندارد تعلیم اسماء الهی است.

این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: حقیقت انسان در همین مسیر است و انسانی که می خواهد تکامل پیدا کند باید بداند چقدر با حقیقت اسماء الهی آشنا است. در سوره بقره آیاتی که وجود دارد در مورد علم خدا صحبت می کند و در همان جا به انسان و درک صفات الهی نیز می پردازد.

فاضل لنکرانی یادآور شد: انسان ارزشمند انسانی است که مسیر زندگی خود را در تحقق صفات الهی قرار بدهد، انسانی که بتواند اسماء الهی را درست تصور کند و راه رسیدن به آن را طی کند این انسان می‌تواند خلیفه الهی شود و خدا به وجود او در مقابل فرشتگان افتخار می‌کند.

وی افزود: انسانی که در این مسیر حرکت کند در مسیر درست خلقت الهی قرار گرفته است و اصلا هدف از بعثت همین تعلیم اسماء الهی بود. هدف آفرینش انسان هم بر این است، این همه عالم آفریده شده تا بشر مسیر رسیدن به اسماء الهی را پیدا کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تاکید کرد: تکریم عالم به مثابه تکریم خداست و روایات زیادی هم در این مورد داریم. امروز هم تکریم استاد انصاریان به همین مثابه است.

‌فاضل لنکرانی ابراز کرد: به تفسیر حجت‌الاسلام انصاریان رجوع کردم و دیدم که  تفسیرهای خوبی از بیان قرآن دارند و قوه تفسیری و فقهی با هم در هم آمیخته است.

وی افزود: در مورد همین موضوع خلیفه بودن انسان به ترجمه استاد انصاریان رجوع کردم و دیدم ایشان بدون اینکه به عناوین بپردازند بسیار زیبا تعابیر را بیان کردند و نوشتند «مراد از خلیفه موجودی است که از هرجهت صفات الهی را در پهنه دشت حیات و عرصه هستی به ظهور برسانند. در واقع خلیفه خدا کسی است که براساس صعه وجودی خدا به اذن خدا کار خدایی انجام دهد».

این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: بشر آمده است که اخلاق الهی را پیاده کند که همان صفات الهی است. تمام ارزش ها در جایی نهفته است که بشر کار خدایی انجام می دهد. خلیفه بودن یعنی استعداد مافوق تمام موجودات بودن و انسانی که مزین به صفات الهی است همه در مقابل او ضعیف خواهند بود و چنین انسانی می تواند به درجات بالا برسد.

فاضل لنکرانی بیان کرد: استاد انصاریان بزرگوار که امروز به این درجه رسیده و آثار خوبی از خود به جای گذاشته است دقیقا به این اسماء الهی رسیده است، در میان خطبا در تاریخ کمتر کسی را داریم که مفسر هم باشد، در واقع مفسری که خطیب هم باشد کمیاب است و استاد انصاریان در ابتدا مفسر کتاب الهی و سپس خطیب زبده می‌باشد که کلام او مبتنی بر اندیشه و ترسیم زندگی افراد و جامعه است.

وی ادامه داد: این استاد در عین تفسیر قرآن کریم با روایات نیز ارتباط خوبی دارد، شیخ حسین انصاریان به شهادت کتاب‌هایی که دارند معلم بزرگ اخلاق در دوران ما هستند. وقتی به کتاب‌های اخلاقی ایشان رجوع می‌کنیم این مهم را درک خواهیم کرد.

این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تاکید کرد: برای کتاب «نظام خانواده در اسلام» استاد انصاریان شخصیت‌هایی همچون علامه محقق و علامه جعفری تغریظ نوشتند که به نظر بنده در این تغریظ‌ها هم حق ایشان ادا نشده است. این استاد خیلی خوب به موضوع خانواده در اسلام پرداخته و نیاز خانواده‌های امروز را در این کتاب نوشته شده است.

فاضل لنکرانی در پایان گفت: انصاریان مصداق عالمانی است که از علم خود استفاده می‌کند و از غیر خدا نمی‌ترسد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha