• پنجشنبه / ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ / ۰۹:۰۴
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1402112618563
  • خبرنگار : 50180

یک مسئول:

‌احتمال شیوع بیماری «زنگ زرد» در مزارع گندم و جو کرمانشاه وجود دارد

‌احتمال شیوع بیماری «زنگ زرد» در مزارع گندم و جو کرمانشاه وجود دارد

ایسنا/کرمانشاه مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه از احتمال بالای شیوع بیماری زنگ زرد در مزارع گندم و جو استان خبر داد.

کیومرث اکبری در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه در سنوات معمول احتمال شیوع آفت زنگ زرد در مزارع گندم و جو در فروردین ماه محتمل است، اظهار کرد: امسال به احتمال زیاد در ماه های بهمن یا اسفند شاهد شناسایی کانون هایی از بیماری خواهیم بود و باید با کانون کوبی از شیوع آفت جلوگیری کنیم.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه تصریح کرد: امسال به واسطه شرایط آب و هوایی و پایین بودن میزان بارش‌ها، احتمال شیوع زودهنگام بیماری زنگ زرد در مزارع گندم ‌و جو استان وجود دارد، لذا پایش مزارع با استفاده از دستگاه اسپورتراپ در حال انجام است تا به محض شناسایی بیماری نسبت به مبارزه با آن در سطح مزارع اقدام شود.

وی اضافه کرد: دستگاه اسپورتراپ قابلیت پیش آگاهی در خصوص وجود اسپور بیماری زنگ زرد گندم و جو را دارد و با کمک این دستگاه می‌توان قبل از ظهور بیماری و گسترش آن، عامل بیماری را در منطقه تشخیص داده و با کانون کوبی از گسترش بیماری جلوگیری کرد.

اکبری با بیان اینکه بر اساس پایش‌های صورت گرفته تاکنون هیچ موردی از بیماری زنگ زرد در مزارع استان مشاهده نشده است، گفت: به محض شناسایی بیماری نسبت به کانون کوبی اقدام خواهد شد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه ادامه داد: تمهیدات لازم برای مبارزه با آفت زنگ زرد در مزارع غلات در صورت شیوع بیماری اندیشیده شده و هیچ مشکلی برای مبارزه با این آفت در مزارع استان نداریم.

وی با بیان اینکه سال گذشته کار مبارزه با آفت زنگ زرد در سطح ۳۰ هزار هکتار از مزارع استان انجام شد، گفت: احتمالا امسال مبارزه با این آفت در سطوح بالاتری انجام شود.

اکبری با بیان اینکه زنگ زرد یک بیماری قارچی در مزارع گندم و جو است که علائم آن به صورت نوارهای زرد رنگ روی برگ گندم و جو دیده می‌شود، تصریح کرد: در صورت بی توجهی نسبت به مبارزه با این آفت، احتمال درگیر شدن همه مزارع گندم و جو به این آفت و پوک شدن محصول تولیدی دور از انتظار نیست.

 انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha