• پنجشنبه / ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ / ۰۹:۲۳
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1402112618572
  • خبرنگار : 50123

وقتی تغییر اقلیم، شرایط امسال را خاص‌تر کرد

وقتی تغییر اقلیم، شرایط امسال را خاص‌تر کرد

ایسنا/چهارمحال و بختیاری سال‌هاست که کشور و از جمله استانی همچون چهارمحال و بختیاری با پدیده‌ای به نام خشکسالی مواجه است، پدیده‌ای که موقت و گذرا نیست و بهترین راهکار مقابله با آن مدیریت مصرف آب و افزایش بهره‌وری در اراضی دیم و آبی است.

به گزارش ایسنا، چهارمحال و بختیاری امسال با شرایط خاصی مواجه است و کاهش بارش و افزایش دما موجب شده امروز شاهد شکوفه کردن درختان بادام باشیم، اتفاقی که از هم اکنون زنگ خطری جدی به شمار می‌رود و مشخص نیست در آینده با چه اتفاقات ناگواری مواجه باشیم.

البته سازگاری با کم آبی و خشکسالی سال‌هاست که مورد توجه و تاکید بوده اما اکنون که پایان بهمن‌ماه است، شرایط هوا به گونه‌ای است که هوا بهاری شده است.

موضوع دیگر کشت ارقام دیرگل بوده که قطعا برای باغات بادام و گردو که سال‌های گذشته امکان سرمازدگی آن‌ها وجود داشته امری راهگشاست، اما چقدر بهره‌برداران راغب به استفاده از این گونه‌ها بوده‌اند و آیا در پیشگیری از سرمازدگی محصول و کاهش خسارت تاثیرگذار بوده یا خیر؟

حسن جهانبازی، رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: اتفاقی که امسال افتاده بحث تغییر اقلیم است، گرچه در سال‌های گذشته در حوزه مبارزه با سرمازدگی که عمدتا با سرمای بهاره روبرو بودیم؛ چاره اندیشی شد و به دنبال ارقام دیرگل پیش رفتیم و سال‌های گذشته ارقام دیرگل معرفی شد اما به دلیل نبود کیفیت بالای محصول استقبالی صورت نگرفت.

وی افزود: البته ارقامی جدید در حال معرفی هستند که کیفیت بالایی داشته و قطعا کشاورزان ترغیب خواهند شد که باغات جدید ایجاد و اصلاح باغات قدیمی با ارقام جدید انجام شود.

جهانبازی گفت: امسال شرایط خاصی اتفاق افتاد، گرچه این شرایط قابل پیش‌بینی نبوده است، زیرا با افزایش دمای هوا  گیاهان تابع دمای روز و شب هستند و از این طریق رشد گیاه آغاز می‌شود، قطعا لازم است در صورتی‌که در آینده شرایط تداوم داشته باشد حتما چاره اندیشی شود، البته باید با شرایط کنونی خود را سازگار کنیم تا معیشت مردم پایدار باشد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری با اشاره به کاهش بارش‌ها و منابع آبی، تصریح کرد: در شرایط خشکسالی با کاهش منابع آبی به سمت استفاده از ارقامی پیش رفتیم که دوره رسیدگی سریع‌تر بوده است، یعنی محصولی که نیاز به چهار مرتبه آبیاری داشته به سه مرتبه آبیاری رسانده شده است، البته در حوزه زراعت اقدامات بسیاری از جمله استفاده از ارقام جدید با عملکرد بهتر، نیاز آبی کمتر و مقاوم به آفات و امراض بوده روی کار آمده است.

جهانبازی در خصوص آموزش به کشاورزان، بیان کرد: آموزش و ترویج رکن و اساس کار جهاد کشاورزی است، گرچه در شرایط عادی نیز کارکنان و مردم نیاز به آموزش مداوم دارند، از طرفی باید در شرایط غیرعادی همچون امسال باید بتوان دانش روز را به خوبی منتقل کرد، کما اینکه نیاز به آموزش وجود دارد.

به گفته وی، برای درختانی که اکنون شکوفه داده و احتمال سرمازدگی آن‌ها وجود دارد، باید گفت مکملی برای پیشگیری از سرمازدگی وجود ندارد و باید امیدوار بود تا با کمترین خسارت عبور کنیم.

جهانبازی بیان کرد: ایجاد دود، استفاده از چاهک‌ معکوس و ...  از جمله کارهای موضعی برای سرمازدگی هستند، در حقیقت اگر شرایط آب و هوا عادی باشد می‌توان با معرفی ارقام دیرگل همچون سال‌های گذشته، مشکلات رایج را مرتفع کرد، اما متاسفانه امسال شرایط کاملا متفاوت و ویژه است، بارشی وجود ندارد و دمای هوا افزایش یافته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha