• جمعه / ۲۷ بهمن ۱۴۰۲ / ۰۶:۵۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402112618953
  • خبرنگار : 71984

آودیوکا، اولین آزمون بزرگ ژنرال اوکراینی

آودیوکا، اولین آزمون بزرگ ژنرال اوکراینی

رسانه انگلیسی می‌گوید اولین آزمون بزرگ فرمانده جدید نیروهای مسلح اوکراین، حفظ کنترل شهر «آودیوکا» در جبهه شرقی نبرد با روسیه است.

به گزارش ایسنا، نیروهای ارتش روسیه در حال نزدیک‌شدن به شهر کوچک آودیوکا در دونباس هستند و نگه‌داشتن کنترل این شهر اولین آزمون جدی برای «اولکساندر سیرسکی» فرمانده جدید نیروهای مسلح اوکراین است.

روزنامه فایننشال تایمز نوشته سیرسکی در حالی باید کنترل آودیوکا را حفظ کند که ارتش اوکراین در سایه کاهش حمایت‌های غرب، با کمبود مهمات مواجه است.

سیرسکی که در پی برکناری ژنرال «والری زالوژنی» جانشین او در فرماندهی ارتش اوکراین شد روز چهارشنبه و به همراه «رستم اومروف» وزیر دفاع این کشور به خطوط مقدم جنگ در شرق اوکراین رفت و وضعیت را «شکننده» توصیف کرد.

او در کانال تلگرام خود نوشت: «محیط عملیاتی شدیدا پیچیده و پر استرس است. روس‌ها همچنان به تشدید تلاش‌های خود ادامه می‌دهند و دارای برتری عددی در پرسنل نظامی هستند. ما هر گونه اقدام ممکن را انجام می‌دهیم تا جلوی پیشروی دشمن به عمق خاکمان را گرفته و مواضع اشغال شده را نگه داریم».

آودیوکا، اولین آزمون بزرگ ژنرال اوکراینی
نظامیان اوکراینی در جبهه دونتسک

نبرد بر سر این شهر صنعتی که در فاصله ۲۰ کیلومتری شمال دونتسک قرار دارد، از ماه اکتبر (مهر) شدت گرفته اما نیروهای روسیه هفته گذشته موفق شدند به خطوط دفاعی اوکراین در شمال و جنوب این جبهه نفوذ کنند.

رسانه انگلیسی می‌گوید سیرسکی به‌جای عقب‌کشاندن نیروهای خود از آودیوکا، نیروهای کمکی را راهی این منطقه کرده است.

سیرسکی در گفت‌وگویی که پیش از انتصاب به‌عنوان فرمانده نیروهای مسلح اوکراین با شبکه آلمانی ZDF داشت و به تازگی پخش شده است، گفت: «اوکراین به راهبرد دفاعی روی آورده و هدف عملیات ما خسته‌کردن دشمن و وارد آوردن خسارت حداکثری به آن است».

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین هم وعده داده «توجه و حمایت حداکثری» را از آودیوکا داشته باشد.

آودیوکا، اولین آزمون بزرگ ژنرال اوکراینی
موقعیت جبهه شرقی
قرمز: نیروهای روسیه/ زرد: نیروهای اوکراین

تلاش اوکراینی‌ها برای نگه‌داشتن آودیوکا یادآور تلاش ناموفق آن‌ها برای دفاع از شهر «باخموت» است؛ شهری که توسط روسیه و با حضور پررنگ نیروهای واگنر تخت فرماندهی «یوگنی پریگوژین» تصرف شد.

اوکراین در نبرد باخموت نظامیان باتحربه خود را از دست داد تا جایی که مقام‌های آمریکایی می‌گویند این اتفاق باعث شد ضدحمله تابستانی اوکراینی‌ها تضعیف شود.

فایننشال‌تایمز در ادامه نوشت دفاع از آودیوکا ممکن است هزینه‌ای مشابه در بر داشته باشد، آن‌هم در زمانی که ارتش اوکراین نیاز دارد تا صفوف خود را از طرق بسیج حداکثری نیروها بازسازی کند.

رسانه انگلیسی معتقد است به دلیل کمبود در مهمات غربی، کار کی‌یف در آودیوکا بسیار سخت‌تر از گذشته است و اکنون نیز برخی واحدهای نظامی مجبور شده‌اند از شدت آتش خود بکاهند.

تا پیش از ورود نیروهای بیشتر به منطقه در طول این هفته، به نظر می‌رسید عقب‌نشینی اوکراینی‌ها از آودیوکا محتمل است. گروه اطلاعاتی Frontelligence Insight که ارتباطات گسترده‌ای با ارتش اوکراین دارد هم گفته بود سقوط آودیوکا «مسئله احتمال نیست، بلکه مسئله زمان است».

فایننشال تایمز نوشته تصرف آودیوکا مهم‌ترین پیروزی نظامی برای «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه خواهد بود، آن‌هم در زمانی که یک ماه تا برگزاری انتخابات در این کشور فاصله است.

آودیوکا، اولین آزمون بزرگ ژنرال اوکراینی
باخموت

آودیوکا دروازه دونتسک محسوب می‌شود؛ شهری که از سال ۲۰۱۴ تحت کنترل روسیه و نیروهای هم‌پیمان آن قرار دارد. آودیوکا دارای استحکامات قدرتمندی بوده اما پیشروی روس‌ها از سمت شرق، جنوب و شمال، این شهر را تقریبا بی‌دفاع کرده است.

سقوط آودیوکا امیدهای اوکراین برای پس‌گرفتن دونتسک را کم‌رنگ‌تر از گذشته می‌کند و توپخانه اوکراین را از هدف قرار دادن آن دورتر.

«هنری اشلوتمن» تحلیلگر نظامی هشدار داد استقرار نیروهای کمکی اوکراینی ممکن است همچنان بیانگر عقب‌نشینی از اودیوکا باشد اما «دلایل معقول» برای زلنسکی و سیرسکی وجود دارد تا برای حفظ آن تلاش کنند.

به اعتقاد اشلوتمن این اقدام باعث خریدن زمان برای آماده‌سازی خطوط دفاعی در غرب این شهر و همچنین «نمادی قوی از تونایی اوکراین برای مقاومت در برابر نیروهای روسیه و افزایش روحیه» می‌شود.

با این حال، سوالی که برای رئیس‌جمهور و ژنرال اوکراینی وجود دارد، این است که با چه قیمتی آودیوکا باید حفظ شود.

فایننشال‌تایمز می‌گوید انتخاب سیرسکی به‌عنوان فرمانده نیروهای مسلح با واکنش منفی در بخش‌هایی از ارتش اوکراین مواجه شده است، چراکه بعضی از سربازان مخالف تمایل ادعایی او برای هزینه‌کردن جان سربازان برای دستاوردهای تاکتیکی هستند. آن‌ها سیرسکی را به دلیل تعلل در عقب‌نشینی از باخموت سرزنش می‌کنند. او در آن زمان فرمانده نیروهای زمینی اوکراین بود.

سیرسکی همچنین فرمانده عملیات در «دبالتسفه» در سال ۲۰۱۵ بود؛ عملیاتی که در آن ۶۰۰۰ نیروی اوکراینی توسط نیروهای روسیه و هم‌پیمانان آن محاصره و مجبور به عقب‌نشینی از این شهرِ واقع در شمال‌شرق دونتسک شدند. ۲۶۰ سرباز اوکراین نیز کشته شدند.

آودیوکا، اولین آزمون بزرگ ژنرال اوکراینی
نظامیان اوکراینی در جبهه دونتسک

«میک رایان» ژنرال بازنشسته استرالیایی و تحلیلگر نظامی معتقد است نبرد آودیوکا چشم‌اندازهایی درباره اینکه سیرسکی چگونه می‌تواند «شکاف بین نتایج سیاسی مورد انتظار رئیس‌جمهور با منابع نظامی آب‌رفته اوکراین را پُر کند»، ارائه می‌دهد.

رایان می‌گوید: «همانند باخموت، زلنسکی به نظر می‌رسد نمی‌خواهد آودیوکا را رها کند، حتی در صورتی که اوضاع نظامی نشانگر این باشد که عقب‌نشینی ممکن است بهترین گزینه برای حفظ نظامیان است».

به گفته ژنرال استرالیایی «رسیدن به هدف از دست ندادن قلمرو و حفظ نیروهای رزمی در شرایط کنونی بسیار دشوار است».

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha