• شنبه / ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۹:۲۳
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1402112820165
  • خبرنگار : 50649

نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید:

شعر بهترین راه تبیین فرهنگ پایداری و ایثار است

شعر بهترین راه تبیین فرهنگ پایداری و ایثار است

ایسنا/فارس نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور با اشاره به نقش شعر در ادبیات و فرهنگ، گفت: بُن‌مایه ادب و فرهنگ پایداری و ایثار و مقاومت، از گذشته‌های دور متاثر اعتقادات ما بوده و شعر بهترین راه تبیین این مهم بوده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرمضان موسوی‌ مقدم امروز (۲۸ بهمن ماه) در اختتامیه هشتمین کنگره بین‌المللی «شعر ایثار» که در شیراز برگزار شد، یاد شهدا را گرامی داشت و ادامه داد: شهادت در نظام خلقت، جای پای پر رمز و رازی دارد.

وی با اشاره به جایگاه شهید و شهادت در آیات، بیان کرد: در مفهوم قرآنی و اعتقادی اسلام، شهادت امری انتزاعی نیست، بلکه گزینشی آگاهانه است و درپی دستیابی به اخلاص به‌دست می‌آید.

موسوی‌ قدم به هنر شعر اشاره و اظهار کرد: بُن‌مایه ادب و فرهنگ پایداری و ایثار و مقاومت، از گذشته‌های دور متاثر اعتقادات ما بوده و شعر بهترین راه تبیین این مهم بوده است.

نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه تعاریف جداگانه‌ای برای هنر تعریف شده است، گفت: هنوز تعریف کاملی برای هنر عرضه نشده است.

وی با اشاره به یکی از ابعاد هنر که شعر است، ادامه داد: برخی شعر را اینگونه تعریف کرده‌اند که شعر هر سخن خیال‌انگیزی است که موجب قبض و بسط و درگیری روح می‌شود و دارای اعتبار علمی هم هست. به نظر می‌رسد چنین تعریفی جامع باشد.

موسوی‌ مقدم با اشاره به جایگاه شعر در عرصه هنر، شعر را موتور محرکه دیگر هنرها دانست و بیان کرد: شعر از ظرافت بالای احساسی برخوردار است و شاعران را درگیر مسائل احساسی و معنوی می‌کند. به همین دلیل، جایگاه معنوی و عرفانی شاعران از دیگر هنرمندان برجسته‌تر است.

او جایگاه شعر را در ادبیات ایران اسلامی یادآور شد و گفت: شعر و شاعری از گذشته تا کنون در جایگاه بلندی قرار داشته است و دارد که باید بیش از گذشته از آن بهره ببریم.

وی با اشاره به اهمیت توجه به جایگاه بلند و والای شعر در عرصه فرهنگ، افزود: اگر هنر شعر در جایگاهی قرار گیرد که متعالی باشد، آثار ارزشمندی خلق می‌شود که نقش مهمی در عرصه فرهنگ دارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha