• شنبه / ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۹:۳۸
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1402112820173
  • خبرنگار : 50649

دفتر هشتمین کنگره بین‌المللی «شعر ایثار» بسته شد

دفتر هشتمین کنگره بین‌المللی «شعر ایثار» بسته شد

ایسنا/فارس مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان هشتمین کنگره بین‌المللی «شعر ایثار» امروز (۲۸ بهمن ماه) در شیراز برگزار شد.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس در این مراسم با اشاره به اینکه این دوره از کنگره به میزبانی شیراز برگزار شد، گفت: از زمان اعلام فراخوان کنگره، آثاری از سراسر ایران و کشورهای دیگر به دبیرخانه کنگره ارسال شد.

ابراهیم بیانی از حضور ۱۰ شاعر از لبنان، فلسطین، عراق، ترکیه، نپال و هند در این کنگره خبر داد و اظهار کرد: در راستای برگزاری این کنگره، پنج پیش‌کنگره در شهرستان‌های آباده، استهبان، جهرم، فسا و کازرون برگزار شد.

وی برگزاری شب شعر غزه با حضور و شعرخوانی شاعران کشورهای مختلف را از دیگر برنامه‌های این کنگره دانست و گفت: این شب شعر در ایامی برگزار شد که شاهد اوج خباثت رژیم صهیونیستی در نوار غزه بودیم.

به گزارش ایسنا، هیأت داوران این کنگره شامل ناصر فیض، غلامرضا کافی، علی داوودی، محمد مرادی، مرتضی حیدری آل‌کثیر و میلاد عرفان‌پور بودند که در بخش پایانی کنگره بیانیه آنها خوانده شد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: هیأت داوران این جشنواره پس از بررسی بیش از ۲۰۰۰ اثر ضمن اظهار خرسندی از این اقبال چشمگیر و تنوع و تکثر موضوعی ایجادشده در شعرها، نکاتی را به شرح ذیل خطاب به شرکت‌کنندگان و برگزیدگان اعلام می‌کند:

۱-  اگرچه تنوع موضوعی نسبتاً خوبی در آثار دریافتی وجود داشت، اما توجه عمیق‌تر و معرفتی‌تر به مقوله ایثار و شهادت و موضوعات مربوط به آن مورد انتظار بود.

۲- نوآوری و گریز از کلیشه‌های متداول کمتر در میان آثار دیده شد که امیدواریم در دوره‌های بعد این مهم مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

۳-  تنوع قالبی و استفاده از ظرفیت قالب‌های مختلف، اگرچه تا حدودی وجود داشت، اما همچنان غزل‌زدگی در میان آثار به‌صورت افراطی وجود دارد.

۴-  ابداع بخش ویژه منظومه‌سرایی و شعرهای بلند، اتفاق مبارکی در این جشنواره بود و آثار خوبی هم به دست ما رسید که نشان‌دهنده ظرفیت‌های این حوزه مغفول بود. امید است این جریان تداوم یابد.

۵-  در بخش بین‌الملل آثار ارزنده‌ای بخصوص از شاعران عرب زبان جهان اسلام ارزیابی شد و گسترش حوزه فراخوان در فراخوان‌های آینده در دیگر جوامع هدف مغتنم خواهد بود.

در پایان این مراسم از پوستر مستند ۱۱ شهید شاخص استان فارس رونمایی شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha