• یکشنبه / ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ / ۰۹:۲۰
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1402112920356
  • خبرنگار : 50604

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان هشدار داد

کشاورزان از کود سرک ازته در مزارع گندم استفاده نکنند

کشاورزان از کود سرک ازته در مزارع گندم استفاده نکنند

ایسنا/گلستان مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان از کشاورزان خواست به منظور جلوگیری از اپیدمی شدن بیماری زنگ زرد از دادن کود سرک ازته در مزارع گندم خودداری کنند.

سیدصمد ضیائی صبح یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: از تهدیدات جدی در زمینه کشاورزی و مخصوصاً در کشت‌های غلات، بیماری زنگ زرد یا زنگ نواری گندم است.

وی با توضیح اینکه بیماری زنگ زرد به علت افزایش رطوبت هوا و بارندگی‌های ممتد ظاهر می‌شود، گفت: این بیماری علاوه بر گندم، به جو، چاودار، یولاف و حتی بسیاری از علف‌های هرز خانواده گندمیان حمله می‌کند.

 مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان تصریح کرد: کشاورزان در خصوص مبارزه به بیماری زنگ زرد باید هوشیار بوده و به موقع عمل کنند زیرا این بیماری می‌تواند خسارت جبران‌ناپذیری به محصول کشاورزان و به مصرف‌کنندگان وارد کند.

این مقام مسئول به پیمانکاران تکثیری گندم که به ویژه مزارع آنها در مناطق آبی هستند توصیه کرد: برای جلوگیری از ایپدمی شدن این بیماری با  مشورت کارشناسان  مراکز خدمات تابعه و کلینیک های گیاهپزشکی نسبت به سمپاشی و کانون کوبی مزارع خود از مرحله پنجه زنی تا پایان ساقه دهی  اقدام نمایند.

ضیائی با اشاره به اینکه کود ازته به اندازه نیاز  کشاورزان در انبارهای استان ذخیره‌سازی شده و جای هیچ گونه دغدغه و نگرانی نیست، گفت: بهتر است  تا اطلاع ثانوی جهت جلوگیری از شیوع این بیماری از دادن کود ازته به مزارع گندم خودداری کنند. 

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان همچنین به تمامی پیمانکاران تکثیری بذر سطح  شهرستانهای هشدار داد: در صورت آلودگی شدید این بیماری، می‌تواند خسارت جبران ناپذیری را بر روی کمیت و کیفیت محصول بذری ازطریق کاهش تعداد دانه در سنبله، کاهش وزن هزار دانه و چروکیدگی دانه وارد کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha