• یکشنبه / ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ / ۰۹:۳۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402112920376
  • خبرنگار : 71610

تاکید السودانی بر ضرورت پایان ماموریت ائتلاف آمریکایی در عراق

تاکید السودانی بر ضرورت پایان ماموریت ائتلاف آمریکایی در عراق

نخست‌وزیر عراق در سخنانی در جریان دیدار با اعضای کنگره آمریکا بر ضرورت پایان دادن به ماموریت ائتلاف بین‌المللی به سرکردگی آمریکا در این کشور تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری رسمی عراق (واع) در این باره گزارش داد که «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق در حاشیه کنفرانش امنیتی مونیخ با هیئتی از کنگره آمریکا دیدار و رایزنی کرد.

السودانی در این دیدار تاکید کرد که نیروهای امنیتی عراق به مرحله پیشرفته‌ای از آمادگی و عملکرد رسیده‌اند.

وی همچنین بر ضرورت حرکت به مرحله روابط دوجانبه میان بغداد و کشورهای عضو ائتلاف بین‌المللی تاکید کرد.

السودانی همچنین در دیدار با اعضای کنگره آمریکا بر ضرورت پایان دادن به مأموریت‌های ائتلاف در عراق تاکید و خاطرنشان کرد: وضعیت عراق با توجه به اصلاحاتی که در زمینه‌های مختلف توسعه شاهد آن است، در حال بهبود است.

کمیته عالی مشترک نظامی میان عراق و آمریکا طی برهه اخیر ۲ نشست را برای بررسی جدول زمانی خروج نظامیان ائتلاف و در راس آنها آمریکا از عراق برگزار کرده‌است. اولین نشست کمیته عالی مشترک نظامی میان عراق و آمریکا ۲۷ ژانویه (هفتم بهمن) در بغداد برگزار شده بود.

در پی حمله تروریستی آمریکا و شهادت حاج «قاسم سلیمانی» و «ابومهدی المهندس» و همراهانشان در جاده فرودگاه بغداد، پارلمان عراق ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۸ با برگزاری نشستی درباره اخراج نیروهای آمریکایی از این کشور، به خروج تمامی نیروهای خارجی رای داد.

با شروع اوت ۲۰۱۴ آمریکا یک گروه ائتلافی از متحدانش به بهانه مقابله نظامی با داعش در عراق تشکیل داد. کشورهای مختلف به صورت هوایی و کمک‌های نظامی و نیروهای زمینی در این ائتلاف مشارکت کردند.

هدف از تشکیل این ائتلاف «هماهنگی و همکاری در مورد تهدیداتی» اعلام شد که داعش به وجود می‌آورد، اما پس از شکست داعش در سال ۲۰۱۷ و اعلام رسمی آن نظامیان ائتلاف آمریکا از خاک عراق خارج نشدند و تا به امروز نیز در این کشور حضور دارند تا اهداف و زوایای پنهان تشکیل آن برای همگان برملا شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha