• یکشنبه / ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ / ۰۹:۳۹
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1402112920379
  • خبرنگار : 50004

برای چشمان منتظر ساحل؛ معلمی با یک دانش‌آموز

برای چشمان منتظر ساحل؛ معلمی با یک دانش‌آموز
نفر اول از سمت راست: علی تابستانی، مدیر آموزگار مدرسه و نفر چهارم از سمت راست: ساحل، دانش آموز

ایسنا/آذربایجان شرقی از اینجا که ساحل، ایستاده و چشم به جاده دوخته تا دست یافتن به آرزوهای دور و درازش کلی فاصله است تنها دانش‌آموز روستا منتظر ایستاده تا آقا معلم از راه برسد و چراغ مدرسه را روشن و مقصد را برای دکتر شدن او کوتاه‌تر کند.

ابرها خیال کوتاه آمدن ندارند و کولاک و سرما امان نمی‌دهد؛ اما معلم هم قصد برگشت از جاده پر پیچ و خم را ندارد و هر بار که برف مانع حرکتش می‌شود، به یاد آن چشمان منتظر که دست‌هایش را با حرم نفس‌هایش گرم می‌کند، می‌افتد و امیدی دوباره برای ادامه دادن می‌یابد.

با 50 کیلومتر فاصله از مرکز شهرستان مرند، کلاس درسی برای تک دانش‌آموز روستای  مرکید برپا شده است، روستایی که زمانی نبض زندگی در آن جریان داشت و حالا بعد از آن روزهای طلایی و مهاجرت اهالی به شهرهای اطراف، تنها دانش‌آموز روستا برای آبادی و جان گرفتن دوباره روستا تلاش می‌کند تا به قول خودش، فرد مفیدی برای مملکتش باشد.

چندی پیش، صحبت از مدارس تک نفره بود و مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی در جلسه‌ای اعلام کرد ۵۳ مدرسه با یک دانش‌آموز در سطح این استان وجود دارد و داشتم فکر می‌کردم؛ اگر جای آن معلم‌ها بودیم، آیا حاضر می‌شدیم به خاطر یک دانش‌آموز، مسافت‌های طولانی را طی کنیم که تصویری از بازدید معاون آموزش ابتدائی استان از مدرسه‌ای تک نفره در یکی از روستاهای مرند باعث شد تا گوشی تلفن را بردارم و با علی تابستانی، مدیر آموزگار مدرسه تک نفره روستای خرابه مرکید مرند، تماس بگیرم.

تصویری که این معلم برایم فرستاده، کلاس درسی را نشان می‌دهد که ساحل در گوشه‌ای از آن مشغول مطالعه کتاب درسی است و از ابزارهای آموزشی سر کلاس، حدس می‌زنم که ساحل باید دانش‌آموز کلاس چهارم یا پایه‌های بالاتر باشد و حدسم درست از آب درمی‌آید، این کلاس تنها یک دانش‌آموز کلاس چهارمی دارد که رویای پزشک شدن او را هر روز بیش‌تر از روز قبل به درس خواندن و تلاش بیشتر، مصمم می‌کند.

مدرسه تک دانش‌آموزه روستا به نام شهید باکری مزین شده است و مدیرآموزگار مدرسه با 27 سال سابقه خدمت در دستگاه تعلیم و تربیت، هنوز هم معلمی را شغل انبیا دانسته و راهی روستای صعب‌العبور و دورافتاده و کم برخوردار خرابه مرکید مرند می‌شود، بدون ذره‌ای کاهش علاقه و انگیزه، درست مثل روزهای اول معلمی.

این معلم، 20 سال از سال‌های خدمتش را در مدارس روستایی و چند پایه تدریس کرده و امسال نیز برای اولین بار مشغول تدریس در مدرسه‌ای است که تنها یک دانش‌آموز دارد و فقط سه خانوار در روستای مرکید زندگی می‌کنند. تابستانی، معلمی را در خدمت به دانش‌آموزان مناطق محروم معنا می‌کند.

سختی در تردد در جاده  پر پیچ و تاب منتهی به مدرسه موقع بارش برف دو چندان می‌شود و آقا معلم، دانش‌آموزش را بهترین شاهد سختی تردد به مدرسه می‌داند و می‌گوید: تنها دانش‌آموز این روستا هر روز رفت و آمد بنده را با شرایط سخت به روستا مشاهده می‌کند، ساحل در درس‌هایش جدی و کوشا است و از درس خواندن خود احساس رضایت و شادابی می‌کند و وقتی حال خوب یادگیری در این دانش‌آموز را می‌بینم، حال من هم خوب می‌شود.

او ادامه می‌دهد: همین که به لطف مسئولان دلسوز نظام برای این دانش‌آموز  هم فرصت یادگیری ایجاد شده است، حسی خوب و نیرویی مضاعف در من ایجاد می‌شود و معتقد هستم اختصاص یک معلم به یک دانش‌آموز در منطقه محروم، کاری ستودنی است که دولت محترم با کار نیک خود، رمینه تحقق عدالت آموزشی را برای همه فراهم نموده است. شاید در آینده نزدیک همین یک نفر یکی از مشاغل کلیدی کشور را صاحب شود و به وطن مقدس خود، خدمات ارزنده‌ای را ارائه دهد.

چه روزهایی که باران باریده و گل و لای جاده مانع از تردد به روستا شده و یا زمستان خودنمایی کرده و با تمام توان دست‌هایش را جلوی راه معلم روستا سد کرده؛ اما صدای ساحل درحالیکه دارد شعر «باران» گلچین لاچینی را می‌خواند، در گوش آقای تابستانی پیچیده: "باز باران با ترانه با گورهای فراوان می خورد بر بام خانه ...." و معلم مدرسه به هر زحمتی که بوده خود را به کلاس درس رسانده است.

این مدرسه تک دانش‌آموزه که به تازگی مورد بازدید معاون آموزش ابتدائی آذربایجان شرقی نیز قرار گرفته است، روایتی از جنس مهر معلمی و ایثار را در دل خود جای داده است، معلم همه چیز تمام مدرسه، تربیت تمام ساحتی مورد تاکید در سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش را سرلوحه روش تدریسش قرار داده است.

معاون آموزش ابتدائی استان با کسب اجازه از معلم برای بازدید همراه آقای تابستانی وارد کلاس می‌شود، هر روش تدریسی شامل تمام سبک‌های یادگیری، دست‌ورزی و روش‌های کلامی و تصویری که در کلاس‌های درس شهری مورد استفاده قرار می‌گیرد، در این کلاس تک نفره نیز مشاهده می‌شود.

علیرضا اکبری، ضمن قدردانی از ایثار این معلم، می‌گوید: آقای علی تابستانی بعد از 27 سال خدمت در دستگاه تعلیم و تربیت و با این توانمندی می‌توانست در جایی نزدیک به محل سکونتش تدریس کند، اما بعد از طرح این مسئله توسط معاون مدرسه، در حالیکه در شهر یامچی تدریس می کرد، به صورت داوطلبانه برای تدریس در روستای صعب‌العبور مرکید مرند اعلام آمادگی کرد. اختصاص معلم برای کلاس‌هایی با یک دانش‌آموز، یکی از دستاورهای انقلاب اسلامی ایران در راستای  پوشش تحصیلی حتی در دورترین جاها به شمار می‌آید.

والدین تنها دانش‌آموز مدرسه نیز از این معلم قدردانی کرده و از عملکرد او احساس رضایت دارند و این اقدام خیرخواهانه آقای تابستانی را غیرقابل جبران و توشه‌ای برای آخرت می‌دانند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۱۱-۲۹ ۱۷:۱۰

درود بر این انسان شريف

avatar
۱۴۰۲-۱۱-۲۹ ۱۸:۲۷

درود به شرف این مرد بزرگ

avatar
۱۴۰۲-۱۱-۲۹ ۱۹:۵۵

سلام و احترام از خواندن این گزارش اشک در چشمانم حلقه زد کاش کاش مدرسه روستای ما هم هنوز پا برجا بود

avatar
۱۴۰۲-۱۱-۳۰ ۰۱:۲۰

سلام کاش می تونستم معلم پایه ی پنجم ساحل یا معلم مدرسه ای بشم که الان در روستایی منحل شده هست

avatar
۱۴۰۲-۱۱-۲۹ ۲۱:۳۹

اللّهم عجّل لولیک الفرج سلام و صلوات خدابر روح پرفتوح امام راحل ره وآرزوی سلامتی کامل وعمری باعزت برای رهبر عزیزوبزرگوارم واین چنین انسانهای کامل و بزرگوار واقعا باهیچ چیز نمیشه حتی گوشه ای از زحمات بی وقفه شان روجبران کرد برادرعزیزم جناب آقای تابستانی ان شاءالله اجرتون باخدا وائمه ی اطهار ع باشند و دعاهای خیر مولایم امام زمان عج همیشه همراهتون باشند

avatar
۱۴۰۲-۱۱-۲۹ ۲۱:۴۳

با آرزوی موفقیت و درخشش روز افزون برای خواهر عزیزم‌سرکار خانم ساحل بزرگوار که برای پیشرفت کشور عزیزمان ایران تلاشش رو به نحو احسنت انجام می‌دهد واقعا هزاران ما شاءالله

avatar
۱۴۰۲-۱۱-۳۰ ۰۰:۰۰

دروود بیکران بر آقای تابستانی که واسه خواهر عزیز مون ساحل زحمت فراوان می‌کشه. دروود بر خواهرم ساحل که انشاالله میخاد دکتر نخبه بشه و یک فرد مفید واسه انسانها و کشورم باشد

avatar
۱۴۰۲-۱۱-۳۰ ۰۰:۲۰

واقعا حس قشنگی بهم دست داد. اشک شوق عجیبی در چشمانم موج می‌زند. دورد بر آقای تابستانی که تربیت را با عشق تمام معنا می کند و این یعنی با تمام وجود معلم بودن.خداوند به ایشان سلامتی و موفقیت روزافزون عنایت فرماید.اللهم صل علی محمد و آل محمد

avatar
۱۴۰۲-۱۱-۳۰ ۰۰:۲۸

خدا خیرش بده، وان شاالله پزشکی تنها دانش آموزش را ببینه،خدا قوت،معلم فداکار

avatar
۱۴۰۲-۱۱-۳۰ ۰۶:۰۹

درودبرشرف وغیرتت ای ایرانی وطن پرست،

avatar
۱۴۰۲-۱۱-۳۰ ۰۶:۳۲

به برکت انقلاب اسلامی مردم ایران است که امروزه کلاس درس با یک دانش‌آموز داریم در زمان قدیم اغلب مردم ایران بیسواد بودند وامکان تحصیل نداشتند

avatar
۱۴۰۲-۱۱-۳۰ ۱۳:۱۶

آفرین به این مردبزرگوار

avatar
۱۴۰۲-۱۱-۳۰ ۰۹:۰۷

ساغول منیم وطنیمین قزی

avatar
۱۴۰۲-۱۱-۳۰ ۰۹:۰۹

دخترم ساحل تو امید فردای ایرانی برای موفقیت با تمام وجود تلاش کن

avatar
۱۴۰۲-۱۱-۳۰ ۰۹:۴۳

چقدر غم انگیز ، بماند که ساحل خانم همکلاسی نداره، یعنی از داشتن خواهر و برادر یا هم بازی هم محرومه!؟

avatar
۱۴۰۲-۱۱-۳۰ ۱۱:۲۵

انشالله که خداوند یارو یاور هر دو نفرتون باشه به امید موفقیت برای تمام دانش آموزان و معلمان دلسوز ایررانم

avatar
۱۴۰۲-۱۱-۳۰ ۱۱:۲۶

معلم ها مانند پدر و مادر هستند بچه ها معلماتون رو دوست بدارید....

avatar
۱۴۰۲-۱۱-۳۰ ۱۱:۳۸

حقا که همسنگ شهید باکری هستی

avatar
۱۴۰۲-۱۱-۳۰ ۱۲:۵۰

یک معلم سرتاسر سال میره و میاد اما موقع عکس گرفتن که میشه جمع دو نفره معلم و شاگردی ی دفعه میشه ۵ نفر اون ۳ نفر دیگه کی هستن از کجا پیداشون شد

avatar
۱۴۰۲-۱۱-۳۰ ۱۳:۰۰

اشکم در اومد واقعا انسان بودن یعنی همین

avatar
۱۴۰۲-۱۱-۳۰ ۲۱:۴۹

آموزش مجازی چه مشکلی دارد، باید برای بچه‌هایی که توان و موقعیت حضور در شهرها را ندارند مجازی سهل و آسان باشد و بدین ترتیب خیلی از روستاها خالی نمی‌شود،

avatar
۱۴۰۲-۱۲-۰۱ ۰۸:۳۲

دوستان دست معلم درد نکنه خدا خیرش بدهد اما عزیزان در کل دنیا در این موارد استثنائی تدریس به صورت مجازی و انلاین و کنفرانس ویدیو و کلیه امکانات با هفته ای یک روز اردوی دسته جمعی انجام میشه

avatar
۱۴۰۲-۱۲-۰۳ ۲۲:۵۴

هزاران درود

avatar
۱۴۰۲-۱۲-۰۵ ۰۷:۵۸

سلام واقعا خیلی خوشحال شدم که هنوز انسانیت رو میشه پیدا کرد هزاران بار از شما معلم عزیزو بزرگ وار تشکر می کنم به نوبه خودم واز خدای بزرگ میخوام که به من هم کمک کنه درآینده نه چندان مثل آقای تابستانی معلمی خوب برای کشورم باشم. ساحل جان ان شاالله زنده باشم و دکتر شدنت ببینم همیشه موفق باشی دختر پرتلاش.

avatar
۱۴۰۲-۱۲-۰۶ ۰۸:۳۱

هزاران هزار افرین بر این معلم.چقد خوب که هنوز همچین انسانهای شریفی داریم.مرحبا باید به دستان این انسان شریف بوسه زد مرحبا