• یکشنبه / ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۳:۵۹
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402112920717
  • خبرنگار : 71415

چین ازسرگیری مذاکرات صلح اوکراین را خواستار شد

چین ازسرگیری مذاکرات صلح اوکراین را خواستار شد

وزیر امور خارجه چین از سرگیری مذاکرات صلح اوکراین را خواستار شد.

به گزارش ایسنا، وزارت امور خارجه چین در بیانیه‌ای امروز یکشنبه اعلام کرد «وانگ یی»، وزیر امور خارجه چین در نشست امنیتی مونیخ گفت پکن بی وقفه برای حمایت از مذاکرات صلح اوکراین تلاش می‌کند و خواستار مذاکرات صلح این کشور در سریع‌ترین زمان ممکن شد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز» وانگ یی خاطر نشان کرد چین نه بحران اوکراین را ایجاد کرده و نه در آن دخیل است اما نه با بی تفاوتی نظاره‌گر بوده و نه از این بحران در جهت منافع خودش بهره برداری کرده است.

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین در سخنرانی اصلی خود در  کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: چین با ایالات متحده همکاری خواهد کرد تا تفاهمات مشترکی را که سران دو کشور به دست آورده‌اند اجرا کند و روابط هر دو کشور را  در جهت احترام متقابل، همزیستی مسالمت آمیز و همکاری برد- برد پیش ببرد.

وانگ یی اتهامات طرح‌شده علیه پکن درباره اردوگاه‌های کار اجباری در منطقه سین‌کیانگ و آزار و اذیت اویغورها را رد کرد و این ادعاها را بر اساس اطلاعات ساختگی با هدف متوقف کردن توسعه چین دانست.

وزیر خارجه چین به سایر کشورها درباره محدودسازی رابطه اقتصادی با چین هشدار داده و گفت : اگر کشورها به دلیل نگرانی از اینکه وابستگی زیادی به چین پیدا کنند، پکن را از مبادلات تجاری خود حذف کنند، یک اشتباه تاریخی مرتکب شده‌اند.

وانگ یی، از اعضای دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین، گفت که جهان پر از تلاطم است و بشر با چالش‌های متعددی مواجه است. بحران اوکراین طولانی و تشدید شده است و درگیری‌ها در خاورمیانه دوباره شعله‌ور شده است،  چالش های جدید یکی پس از دیگری مانند هوش مصنوعی، تغییرات آب و هوا و مناطق قطبی در فضا ظاهر شده‌اند.

وی تاکید کرد: با این حال، مهم نیست که شرایط بین‌المللی چگونه تغییر کند، چین به‌عنوان یک کشور اصلی مسئول، همواره سیاست‌های اصلی خود را حفظ خواهد کرد و متعهد خواهد بود که نیرویی برای ثبات در دنیای پرتلاطم باشد.

وانگ یی گفت: چین برای توسعه پایدار روابط با روسیه و ارتقای ثبات استراتژیک در منطقه آسیا-اقیانوسیه و به طور کلی جهان تلاش خواهد کرد، در عین حال به شراکت با اتحادیه اروپا پایبند بوده و انرژی مثبت را به تلاش‌های مقابله با تلاطم تزریق خواهد کرد. چین نیرویی برای ثبات در برخورد با مسائل کانونی خواهد بود.

وانگ گفت که چین بر اساس ابتکار امنیت جهانی عمل می‌کند و متعهد به پیروی از رویکرد چینی برای حل مسائل کانونی است.

وی تاکید کرد که چین بر عدم مداخله در امور داخلی دیگر کشورها اصرار دارد و در مقابل تحمیل دیدگاه خود به دیگران می‌ایستد. او گفت که این کشور به جای اینکه به دنبال منافع خودخواهانه باشد، به رویکردهای منصفانه و عینی، به جای استفاده از نیروها، به حل و فصل سیاسی و پرداختن به علائم و علل ریشه‌ای پایبند است.

وانگ یی گفت: چین نیرویی برای ثبات در تقویت حکومت جهانی خواهد بود. او گفت که چین از اقتدار و جایگاه اصلی سازمان ملل و همچنین نقش اصلی شورای امنیت در مسائل صلح و امنیت حمایت می‌کند. چین همبستگی و همکاری را در جنوب جهانی تقویت کرده و در تلاش برای تقویت نمایندگی و صدای کشورهای در حال توسعه در امور جهانی است. چین همچنین کالاهای عمومی بیشتری را در اختیار جهان قرار می‌دهد و سهم خود را در مقابله با چالش‌های جهانی ایفا می‌کند.

او تاکید کرد: چین نیرویی برای ثبات در ارتقای رشد جهانی خواهد بود. وانگ با اشاره به اینکه حرکت مثبت بلندمدت آن آشکارتر شده است، گفت: اقتصاد چین پویا و انعطاف پذیر بوده است. وی تاکید کرد که در آینده، اقتصاد چین مزایای بیشتری را به جهان ارائه خواهد کرد.چین تلاش‌های مدرن‌سازی خود را در اولویت قرار داده است و مایل است با همه طرف‌ها برای ترویج جهانی‌سازی به شیوه‌ای که در سطح جهانی سودمندتر و فراگیرتر و به نفع کشورها و مردم بیشتری باشد، همکاری کند.

چین ازسرگیری مذاکرات صلح اوکراین را خواستار شد

از سوی دیگر وزیر خارجه اوکراین اعلام کرد با همتای چینی خود در حاشیه نشست مونیخ دیدار کرده و در این نشست، دو طرف درباره مسائل و روابط دو جانبه و همچنین موضوع تجارت صحبت کردند.

دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت: من با وانگ یی، وزیر خارجه چین دیدار کرده و درباره روابط دو جانبه، تجارت و ضرورت احیای صلحی با دوام در اوکراین صحبت داشتیم.

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، وزیر خارجه اوکراین همچنین در ادامه نوشته است: من به همتای چینی خود درباره دیدگاه کی‌یف درباره نشست قریب‌الوقوع صلح جهانی که قرار است در سوئیس برگزار شود، اطلاع دادم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha