• یکشنبه / ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۴:۴۳
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 1402112920761
  • خبرنگار : 71631

کشف طلای ۳هزارساله با فلزیاب

کشف طلای ۳هزارساله با فلزیاب

یک جوینده با استفاده از دستگاه فلزیاب یک قزن طلای تاریخی را در انگلستان کشف کرد، که مطابق با قانون گنج در این کشور، آن را به موزه تحویل داد.

به گزارش ایسنا،‌ یک جوینده آماتور که با استفاده از دستگاه فلزیاب در انگلستان مشغول کاوش بود، یک قزن طلا با قدمت حدودا ۳۰۰۰ سال را که در اواخر «عصر برنز»‌ (۱۰۰۰ تا ۸۰۰ پیش از میلاد) برای متصل کردن بخش‌های مختلف لباس‌ها، مورد استفاده قرار می‌گرفت، پیدا کرد.

«لایوساینس»‌ نوشت «جاناتان نیدهام»‌ این اثر تاریخی را درحالی کشف کرد که با کمک دستگاه فلزیاب در «استافوردشر»،‌ شهرستانی واقع در انگلستان مشغول جست‌وجو بود.

او مطابق با «قانون گنج ۱۹۹۶ در انگلستان» که از شهروندان می‌خواهد یافته‌های باستان‌شناسی مهم را گزارش کنند،‌ بلافاصله این اکتشاف را به موزه «داربی»‌ گزارش کرد.

محققان موزه به این نتیجه رسیدند که این شیء‌ که بسیار سالم باقی مانده‌، احتمالا در ایرلند ساخته شده است و یک ارتباط فرهنگی بین دو سرزمین کنونی ایرلند و بریتانیا در «عصر برنز»‌ ایجاد می‌کند.

این قزن طلا از یک پایه کمانی‌شکل که دو مخروط را به هم متصل می‌کند، تشکیل شده است و احتمالا پیراهن، دامن یا شنل یک فرد مهم را به‌هم متصل می‌کرده است. روی این قزن خراش‌هایی وجود دارد که احتمالا بر اثر استفاده مداوم به وجود آمده است.

این قزن یکی از هفت نمونه مشابهی است که تاکنون در انگلستان و ولز کشف شده، اما به گفته محققان مورد اخیر سالم‌ترین نمونه‌ای است که تاکنون در بریتانیا یافته شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۱۱-۲۹ ۲۲:۵۳

این نوع گوشواره بهش میگن لوتی زنهای بلوچ استفاده می کنن. رایجه قدیمی‌ ترین مردم ایران اصالت لباسشون هم از بین نمی ره

avatar
۱۴۰۲-۱۱-۳۰ ۰۳:۱۰

چرا‌قانون‌گنج‌در‌ایران‌نیست‌که.دولت‌اثار کشف شده را قیمت گزاری وخریداری کند وفقط قاچاق گنج جرم باشد نه یافتن وحفاری گنج

avatar
۱۴۰۲-۱۱-۳۰ ۱۵:۵۸

دولت ما هم باید گنج یابی رو آزاد کنه تا مردم بی هیچ ترس و دلهره ای با دقت زیاد به آثار تاریخی ضربه نزنن و اشیا اکتشافی رو به دولت بفروشن. متأسفانه در کشور گنج رو از یابنده میگیرن که هیچ جریمه و زندانی هم میکنن

avatar
۱۴۰۲-۱۱-۳۰ ۱۷:۱۸

اگه این قانون تو ایران بود الان آثار باستانی کشورمون تو موزه‌های جهان نبود خود دولت ارزش گذاری می‌کرد میخرید واقعا قانون خوبیه

avatar
۱۴۰۲-۱۲-۰۳ ۱۶:۴۵

۹۰درصد این اشیاء در دوران قاجار و پهلوی خارج شده