• یکشنبه / ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۶:۱۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402112920870
  • خبرنگار : 30147

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی نیشابور:

۹۰ درصد واحدهای تجاری و انبارهای بافت فرسوده نیشابور تائیدیه ایمنی ندارند

۹۰ درصد واحدهای تجاری و انبارهای بافت فرسوده نیشابور تائیدیه ایمنی ندارند

ایسنا/خراسان رضوی مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری نیشابور گفت: بالغ‌بر ۹۰ درصد واحدهای تجاری و انبارهای بافت تاریخی و فرسوده شهر نیشابور فاقد تائیدیه ایمنی از سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری این شهرستان هستند.

 ابوالفضل اسدی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به آتش‌سوزی گسترده بامداد امروز، ۲۹ بهمن در انبار لوازم‌خانگی بازار تاریخی سرپوش این شهرستان اظهار کرد: آتش‌سوزی گسترده که از صبح امروز آغاز شد با تلاش همکاران عملیات اطفاء به اتمام رسیده و آنان تا ظهر مشغول لکه‌گیری بودند.

وی با بیان اینکه پس از اتمام عملیات، تیم بررسی علت حریق به محل اعزام می‌شود، عنوان کرد: برای اطفاء حریق بیش از ۳۰ آتش‌نشان به همراه ۱۰ دستگاه خودرو عملیاتی و پشتیبانی از ۶ ایستگاه در محل حضور داشتند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری نیشابور اذعان کرد: علیرغم اینکه تمامی آن منطقه انبارهای لوازم‌خانگی هستند اما با تلاش آتش‌نشانان و رشادتی که داشتند از رسیدن آتش به منازل و مغازه‌های اطراف و بروز خسارت‌های بیشتر جلوگیری شد.

وی با اشاره به اینکه هرچند بازار تاریخی نیشابور از بازارهای قدیمی است اما خسارتی به بافت بازار نرسید، عنوان کرد: این آتش‌سوزی در یک انبار ۲ طبقه و بزرگ لوازم‌خانگی رخ داده بود که بر اثر حجم بالای مواد قابل اشتعال به سرعت گسترش یافته بود.

خسارت ۵۰ میلیارد ریالی آتش‌سوزی

اسدی با اعلام اینکه آتش پس از حدود ۴ ساعت تلاش بی‌وقفه، مهار شد، میزان خسارت وارد شده را بسیار زیاد اعلام کرد و گفت: هرچند بر اساس آنچه اعلام شده میزان خسارت وارده ۵۰ میلیارد ریالی است اما تا زمانی که کارشناسی دقیق صورت نگیرد نمی‌توان رقم دقیق را اعلام کرد.

 وی ادامه داد: متأسفانه به دلیل کم‌عرض بودن کوچه‌ها و معابر اطراف آتش‌سوزی، دسترسی خودروهای سنگین آتش‌نشانی و عملیات آب‌رسانی با دشواری‌های بسیاری همراه بود و این موضوع کار آتش‌نشانان در عملیات اطفای حریق را به شدت تحت تأثیر قرار داده بود.

۹۰ درصد واحدهای تجاری و انبارهای بافت فرسوده نیشابور تائیدیه ایمنی ندارند

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری نیشابور افزود: منطقه‌ای که در آن آتش‌سوزی اتفاق افتاده بافت تاریخی و قدیمی شهر نیشابور است و الزامات خاص خود را در اصول شهرسازی و سایر موارد دارد که باید رعایت شود.

وی عنوان کرد: کوچه‌های کم‌عرض موجب شد برای رساندن آب مورد نیاز به محل وقوع حریق تا ۲۵۰ متر لوله‌کشی انجام دهیم که عملاً مشکلات جدی را ایجاد نموده بود.

اسدی تصریح کرد: هرچند خودروهای پشتیبانی کمک می‌کردند ولی به دلیل گسترده بودن حجم حریق مجبور بودیم آب را مستقیم از شیرهای هیدرانت که در محل وجود داشت به محل حادثه برسانیم که عملاً وجود این‌گونه معابر کم‌عرض فقط زحمت آتش‌نشان را بیشتر می‌کند.

تمامی ساختمان‌های این منطقه اخطاریه‌های سازمان آتش‌نشانی را دریافت کرده‌اند

وی گفت: اگرچه به دلیل میراثی بودن منطقه شهرداری عملاً نمی‌تواند ورودی داشته باشد، اما اطلاعات تمامی این ساختمان‌ها و انبارها را در سامانه من تاک (سامانه مدیریت و نظارت بر توسعه استان‌های کشور) به ثبت رسیده است.

اسدی با بیان اینکه تمامی ساختمان‌های این منطقه به دلیل داشتن انبارهای غیرمجاز و غیرقانونی که در نتیجه تغییر کاربری ساختمان‌های مسکونی به تجاری ایجاد شده اخطاریه‌های سازمان آتش‌نشانی را دریافت کرده‌اند، افزود: هیچ کدام از این انبارها مجوزهای لازم را دریافت نکرده‌اند و صاحبان آن‌ها پس از خریداری منازل مسکونی آن‌ها را به انبار تبدیل کرده‌اند.

مناطق ناایمن نیشابور

وی با اشاره به اینکه تمامی این افراد با توسعه انبارهایشان عملاً مشکلات بسیاری را به وجود آورده‌اند، خاطرنشان کرد: چند منطقه در شهر نیشابور وجود دارد که به دلیل بافت قدیمی و انجام ساخت و سازهای غیرمجاز مسیرهای دسترسی سازمان آتش‌نشانی بسیار محدود شده و به لحاظ ایمنی با مشکلات جدی مواجه‌اند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری نیشابور با بیان اینکه مناطق حاشیه شهر، بافت مرکزی و مناطقی در غرب شهر هستند که از ایمنی لازم برخوردار نیستند، عنوان کرد: طی چند سال اخیر به دلیل هجوم روستائیان به شهرها و انجام ساخت و سازهای خارج از حوزه نظارت شهرداری مشکلات بسیاری را برای آتش‌نشانی و شهرداری به وجود آورده‌اند.

وی ادامه داد: اگرچه سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری نیشابور مجهز به دو خودروی سبک است اما چون حجم آبی که می‌گیرند بسیار کم و در حد ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ لیتر بیشتر نیست عملاً برای این مناطق کارآیی ندارند و در چنین حریقی در کمتر از ۳ تا ۴ دقیقه آب خودرو به اتمام می‌رسد.

۹۰ درصد واحدهای تجاری و انبارهای بافت فرسوده نیشابور تائیدیه ایمنی ندارند

اسدی با تأکید بر اینکه باید در  شهر به فکر ایجاد زیرساخت‌های مناسب باشیم، اظهار کرد: اگر قرار باشد در بافت تاریخی تغییری ایجاد نشود آب و فاضلاب باید نسبت به نصب شیرهای هیدرانت در منطقه ایجاد کند تا بتوانیم خدمات‌رسانی مطلوب را داشته باشیم.

وی همچنین با اعلام اینکه ۹۰ درصد واحدهای تجاری و انبارها در بافت سنتی و فرسوده شهر فاقد تائیدیه ایمنی از سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری نیشابور هستند، گفت: به تمامی واحدها اخطاریه‌های لازم داده شده و اطاعات آن‌ها در سامانه من تاک به ثبت رسیده است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری نیشابور افزود: وقتی وارد منطقه می‌شویم در ظاهر چون منزل مسکونی هستند اماکن ورود نداریم اما وقتی حادثه‌ای اتفاق می‌افتد و ما اقدام می‌کنیم می‌بینیم که منزل مسکونی را بدون اخذ مجوز تبدیل به انبار مواد شیمیایی کرده‌اند.

تمامی مراکز تجمعی و مراکز خرید اخطاریه‌ گرفته‌اند

وی در خصوص وضعیت اماکن عمومی در برابر حریق و تجهیز شدن به امکانات اطفاء حریق گفت: تمامی مراکز تجمعی مانند پاساژها و مراکز خرید برای یک‌بار اخطاریه‌های لازم را دریافت کرده‌اند و تعدادی هم برای نصب تجهیزات امکانات ایمنی در محل اقداماتی انجام داده‌اند.

اسدی با بیان اینکه برخی پاساژها مشکل تأسیسات ایمنی آتش‌نشانی ندارند مشکل در قدیمی بودن و خود سازه است، اظهار کرد: اکثر پاساژها و مراکز خرید شهر نیشابور فاقد ایمنی لازم در برابر حریق هستند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری نیشابور گفت: آتش‌سوزی صبح امروز ناشی از سهل‌انگاری مالکین در عدم اخذ تائیدیه‌ها و مشاوره‌های ایمنی از آتش‌نشانی، عدم چیدمان مناسب و اصول انبارداری صحیح و عدم وجود تأسیسات و تجهیزات ایمنی و شبکه‌های بارنده خودکار در محل است که بسیار می‌تواند در زمان حریق کمک کند.

وی افزود: سازمان آتش‌نشانی از شهروندان درخواست می‌کند، چنانچه در محل زندگی خود با چنین واحدهای مسکونی مواجه شدند برای حفظ جانشان و جلوگیری از خطرهای احتمالی به آتش‌نشانی و پلیس اطلاع دهند.

اسدی اظهار کرد: بارها اتفاق افتاده همکاران آتش‌نشان پس از ورود به منزل مسکونی برای اطفای حریق با مواد شیمیایی خطرناک مواجه شده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha