• یکشنبه / ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۸:۳۶
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1402112920967
  • خبرنگار : 71650

ایسنا در بیست و چهارمین نمایشگاه مطبوعات

مناظره شجاعی و نیکخواه درباره انتخابات در غرفه ایسنا

مناظره شجاعی و نیکخواه درباره انتخابات در غرفه ایسنا

مهدی نیکخواه، فعال رسانه و کنشگر اجتماعی و فاطمه شجاعی، فعال رسانه و کنشگر اجتماعی پیرامون موضوع انتخابات با یکدیگر مناظره کردند.

به گزارش ایسنا، در ابتدای این مناظره که در غرفه خبرگزاری دانشجویان ایران در بیست و چهارمین نمایشگاه مطبوعات پیرامون انتخابات ۱۴۰۲ برگزار شد، مهدی نیکخواه اظهار کرد: بحث انتخابات مهمترین حق هر شهروند در هر ساختار حاکمیتی است که عنوان جمهوری را با خود دارد.

شجاعی در مقابل توضیح داد: مساله اصلی در انتخابات مشارکت بالای مردم است. من معتقدم تنها مسیر تحول و تنها مسیر مشروع و مدنی ایجاد تغییر و بهبود وضعیت شرکت در انتخابت برای انتخاب افراد توانمند و اصلح است.

نیکخواه در پاسخ به مجری مناظره در خصوص  اینکه برخی اعتقاد به این دارند که صندوق رای مسیری برای تغییر نیست، توضیح داد: اگر ما در فضای نرمال صحبت کنیم قطعا صندوق رای و انتخابات مسیر تغییر است، اما نکته این است که به تعبیری وقتی دارای دموکراسی کنترل شده هستیم، مقداری فضا متفاوت است. چیزی که من به عنوان مخاطب با نگاه به دوران جمهوری اسلامی متوجه می‌شوم این است که متاسفانه نقش مردم در حکمرانی کمرنگ‌تر شده است.

وی با ذکر مثالی افزود: مثلا اگر شوراهای عالی را بررسی کنیم متوجه می‌شویم که اعضا شوراها به راحتی با یک جلسه یک ساعته، نمایندگان مردم در مجلس را دور می‌زنند. این در حالی است که قرار بود شوراهای عالی کمک کنند تا مدیریت کشور سریع‌تر رخ دهد. این در حالی است که الان در آخر بهمن ۱۴۰۲ عملکرد این شوراهای عالی نشان می‌دهد نقش مردم عملا روز به روز کمرنگ‌تر شده است.  مردم به این نتیجه می‌رسند آیا شرکت کردن من در انتخابات با توجه به شیوه تایید صلاحیت‌ها و عملکرد غیر شفاف شورای نگهبان موثر است؟

شورای نگهبان انتخابات را مهندسی می‌کند

نیکخواه افزود:  اعتقاد دارم شورای نگهبان انتخابات را مهندسی می‌کند و حجم آن روز به روز بیشتر شده است. این مهندسی انتخابات قبل انتخابات رخ می‌دهد. من در اواخر دهه هفتاد و اوایل دهه هشتاد ناظر شورای نگهبان بودم و می‌دانم پس از انتخابات شاید تخلف شود اما تقلب نمی‌شود اما چرا بخش زیادی از مردم به این نتیجه رسیده‌اند که عملا شرکت کردن یا نکردن در انتخابات تفاوت آنچنانی ندارد؟

شجاعی در مقابل با بیان اینکه من به هیچ وجه فرمایش آقای نیکخواه را قبول ندارم، تصریح کرد: با اینکه شورای نگهبان شفافیت در عملکرد و تایید صلاحیت و عدم تایید صلاحیت ندارد، موافق‌ام. به نظرم این یک مطالبه است که شرایط فراهم شود تا شفافیت بر بستر قانون محقق شود، اما طبق آمارهایی که اخیرا در گزارشی از نظرسنجی‌ها منتشر شد، نشان می‌داد سه درصد از مردم به خاطر موضوع عدم تایید صلاحیت‌ها مایل به شرکت در انتخابات نیستند. عموم مردم نظر دیگری دارند.

نمی‌توانیم همینطوری دستگاهی را به مهندسی انتخابات متهم کنیم

وی ادامه داد: از طرفی من با این موضوع که تایید یا عدم تایید صلاحیت‌ها مهندسی می‌شود یا بخش زیادی از مردم در انتخابات شرکت نمی‌کنند و یا رای و سبدها را جا به جا می‌شود، موافق نیستم. اصلا این امر را مهندسی نمی‌دانم. ما نمی‌توانیم همینطوری دستگاهی را به مهندسی انتخابات متهم کنیم. این فکر شاید برای شما موضوعیت داشته باشد اما باید برای مردم مستند و معقول و قابل پذیرش باشد.

نیکخواه در مقابل تاکید کرد:  موضوعی که در خصوص مهندسی انتخابات مطرح کردم درباره انتخابات ریاست جمهوری است. فصای انتخابات مجلس و ریاست جمهوری متفاوت است. اما شورای نگهبان استاندارد دوگانه در عملکرد خود دارد.

مهدی نیکخواه در ادامه خطاب به شجاعی گفت: روزی که شورای نگهبان در سال ۱۴۰۰ اسامی افراد تایید صلاحیت شده را اعلام کرد، در ۳۰ ثانیه اول شما فهمیدید رئیس جمهور کیست یا نه؟ این آش آنقدر شور بود که شخص آقای رییسی گفت که من برای تایید صلاحیت دیگران پیگیری می‌کنم. انتخابات ۱۴۰۰ تا امروز یکی از انتخابات‌هایی بود که تمام سلایق سیاسی نماینده و کاندید نداشتند؛ آقایان علی لاریجانی، محمود احمدی‌نژاد و محسن هاشمی با وجودی که در جامعه مخاطبان زیادی دارند، رد صلاحیت شدند.

شجاعی در واکنش به اظهارات نیکخواه تاکید کرد: ما باید از شورای نگهبان بخواهیم که مستندات خود را برای عدم تایید صلاحیت افراد اعلام کند.

نیکخواه گفت: قانون می‌گوید که شورای نگهبان درباره رد صلاحیت در صورت درخواست شخص، به او اعلان کند اما می‌گوید که من به تو دلیل را می‌گویم اما اگر دلیل را منتشر کنی، اعلام جرم می‌شود؛ آقای علی لاریجانی وقتی در سال ۱۴۰۰ رد صلاحیت شد، علت آن را از شورای نگهبان درخواست کرد.

شجاعی عنوان کرد:  آقای لاریجانی رئیس قوه قانونگذاری بودند و اگر خیلی صادقند باید این موضوع را قانون می‌کردند که شفافیت صورت بگیرد نه اینکه معترض شود و برای جامعه حاشیه ایجاد کند. من یادم است آقای کرباسچی در موضوع انتخابات سال ۸۸ استدلالی را مطرح کرد که دقیقا استدلال شما من را یاد آن می‌اندازد؛ آقای کرباسچی گفتند که شواهد نشان می‌دهد که جنبش سبز پیروز انتخابات است. الان هم شما می‌گویید که شواهد نشان می‌داد آقای رییسی پیروز است.

نیکخواه در پاسخ گفت: آقای کرباسچی اتهامی درباره یک اتفاق وارد کرد و باید برای آن سند می‌آورد. آقای کرباسچی گفت که تقلب شده‌ است درحالی که ما در حال صحبت درباره یک امر اجتماعی هستیم.

شجاعی ادامه داد: شما می‌گویید شواهد نشان می‌داد آقای رییسی رای بیاورد در حالی که اصلا اینطوری نبود؛ چراکه شاهد بودیم مخالفان آقای رییسی به دنبال آن بودند که آقایان رییسی و همتی به دور دوم راه پیدا کنند.

نیکخواه گفت: استناد من این است که آقای رییسی خودش به این نتیجه رسیده است؛ شجاعی در پاسخ گفت که اینطور نیست چراکه آقای رییسی دوست داشت که افراد بیشتری بیایند رقیب او شوند؛ نیکخواه نیز گفت: من قضاوت را به مخاطبان می‌سپارم.

شجاعی با بیان اینکه من با نیت خوانی  و با اینکه بگوییم بدون منطق و استدلال و مستند مشخصی برداشتهای خود از جامعه را بیان کنیم، مخالفم تاکید کرد: همه شاهد تلاش طرفداران آقای همتی بودیم؛ همچنین شاهد بودیم که طرفداران آقای جلیلی نیز از انصراف ایشان ناراحت شدند؛ همه اینها نشان از آن است که ادعای شما در خصوص مشخص بودن نتیجه انتخابات ۱۴۰۰ باطل است.

نیکخواه در پاسخ به پرسش شجاعی مبنی بر  اینکه چرا طرفداران آقای همتی آنقدر تلاش می‌کردند؟ گفت: به‌خاطر این است که اصلاح طلبان به دلیل ویژگی‌های رفتاریشان در عرصه سیاسی حتی اگر شورای نگهبان مطرح‌ترین افراد آنها را رد صلاحیت کند، به تکه‌ای از کیک قدرت نیاز دارند و تلاش خود را می‌کنند.

شجاعی در ادامه به بیان اظهارات خود درباره عملکرد مجلس یازدهم پرداخت و گفت: معتقد به عملکرد ضعیف نمایندگان ما چه در این دوره و چه در دوره‌های قبل به نسبت انتظار و توقعی که مردم دارند، هستم؛ این انتظار وجود داشت تا در این مجلس لایحه کرامت زنان رای بیاورد؛ حتی درباره بحث خروج از کشور مبتنی بر فتاوای فقها پیشنهاد اذن خروج از کشور متقابل را مطرح کردیم؛ لایحه کرامت از زنان ۱۲ سال است که به نتیجه‌ای نمی رسد علت آن نیز این است که آدمهایی که سر کار هستند ضعیف هستتند؛ به این علت است که می‌گوییم مردم حتما در انتخابات مشارکت کنند و به صورت لیستی نیز رای ندهند.

وقتی دوباره همان افراد در معرض انتخابات قرار گرفته‌اند ...

نیک خواه در پاسخ به اظهارات شجاعی با بیان اینکه وقتی دوباره همان افراد در معرض انتخابات قرار گرفته‌اند، این حرف معنایی ندارد، اظهار کرد: الان این بازی که بین پایداری‌چی‌ها و قالیبافی‌ها شکل گرفته است همه‌اش بازی است؛ ته این ماجرا آن است که روز آخر تبلیغات آقایان و خانم‌ها یک لیست واحد می‌دهند و باز همان آش و همان کاسه است.

علت ضعف و کج کارکردی مجلس انتخاب غلط من و شما بوده‌ است

شجاعی در واکنش، این پرسش را مطرح کرد که آیا همه داوطلبان کاندیداتوری انتخابات مجلس محدود به ۳۰ نفر لیست تهران است؟ و گفت: علت ضعف و کج کارکردی مجلس انتخاب غلط من و شما بوده‌ است.

او در پاسخ به این پرسش که چند نفر بر اساس لیست وارد مجلس شده‌اند گفت که «آمار دقیقی ندارم» که نیکخواه گفت: من هم آمار دقیق ندارم ولی با محاسبه می‌توان گفت که کلا ۵۰ نفر از طریق لیست وارد مجلس می‌شوند.

شجاعی در پاسخ گفت:  برای مثال من می‌گویم که ازدواجی ناموفق داشته‌ام آیا چون انتخاب قبلی‌ام ناموفق بوده است، من نباید دوباره ازدواج کنم؟ در حالی که من در انتخاب بعدی سعی می‌کنم که دلایل شکست قبلی را تکرار نکنم. من راه اصلاح را انتخاب بهتر می‌دانم.

نیکخواه در ادامه اظهار کرد: در همین مثال شما اگر خواستگارهایی را که برای شما می‌فرستند بدانید که از قبلی بدتر هستند، آیا دوباره ازدواج می‌کنید؟ حرف من همین است.

شجاعی پاسخ داد: اگر ازدواج نکنم یا باید ریاضت بکشم یا وارد هرج و مرج می شوم؛ کشور یا باید حاکمی داشته باشد یا باید هرج و مرج شود. نیکخواه نیز با طرح این پرسش که چه کسی باعث شده کار به اینجا برسد؟ گفت: همان کسی که باعث شده که شاید خواستگاران بهتری نیایند. 

باید شورای نگهبان را پاسخگو کنیم
نمایندگان به خاطر نیاز به تایید صلاحیت، شورای نگهبان را پاسخگو نمی‌کنند

شجاعی در ادامه تاکید کرد که من می‌گویم باید شورای نگهبان را پاسخگو کنیم که در پاسخ نیکخواه اظهار کرد: شورای نگهبان به این دلیل که هیچ نهاد ناظری بر عملکرد او وجود ندارد و همچنین نمایندگان مجلس به این دلیل که ۴ سال بعد باید صلاحیت آنها را تایید کند، شورای نگهبان را پاسخگو نمی‌کنند. شجاعی نیز در پاسخ تاکید کرد: در عرصه قدرت و سیاست این کاملا یک اتفاق طبیعی است و این به من باز می‌گردد که در انتخاب نمایندگان نماینده‌ای را انتخاب کنم که این توانایی و جسارت را داشته باشد که در مقابل چنین مسائلی سر خم نکند. چرا مسأله عفاف و حجاب تصویب نشد؟ چون به گونه‌ای تصویرسازی شده که جامعه آن را نمی‌خواهد.

شجاعی در مقابل بیان کرد: مردم طبق خدماتی که از نمایندگان خود در کسوت مجلس چه شورای شهر و ریاست جمهوری دریافت می‌کنند و نه طایفه، شهر و استان، اقبال نشان می‌دهند. راهکار اصلی هم در این مجلس است که دو هفته دیگر باید رای دهیم. باید نماینده ای انتخاب کنیم که ساز و کار قانونی برای این امر تصویب کند.

نیکخواه بیان کرد: من فضای انتخابات مجلس در شهرستان را لمس کردم و شیوه حضور مردم را از نزدیک دیده ام.

نیکخواه در ادامه یادآور شد: من نه به کسی می‌گویم رأی بده و نه می‌گویم رأی نده، چون مردم خودشان تشخیص می‌دهند. انتخابات اگر به حضور افرادی در مجلس منجر می‌شود که مشکلی برای مردم حل کنند حتماً این انتخاب باید انجام شود، اما حاکمیت هم متوجه باشد که موضوع کاهش مشارکت در دو انتخابات اخیر علتی جز آن چیزی داشته که هسته سخت قدرت اعلام می‌کند، امیدوارم که حکومت در این زمینه به ارزیابی درستی برسد.

راه اصلاح کژکارکردی دستگاه‌های اجرایی را در مشارکت بالای مردم می‌دانم

شجاعی نیز در پاسخ اظهار کرد: کژکارکردی دستگاه‌های اجرایی را تایید می‌کنم اما راه اصلاح آن را در مشارکت بالای مردم می‌دانم و به تعبیر رهبری مردم را فهیم می‌دانم و معتقدم که مردم با حضور خود تغییر ایجاد می‌کنند نه با سکوت و خاموشی و حضور نیافتن پای صندوق‌های رأی. امروز جای سکوتی که بلندترین فریاد باشد نیست بلکه باید در انتخابات برای گزینش افراد اصلح حاضر شد تا انتخابات پرشوری داشته باشیم‌.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha