• دوشنبه / ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ / ۰۴:۰۰
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 1402112921064
  • خبرنگار : 71567

مدیرکل فرهنگی وزارت علوم خبر داد

ارسال سه ابلاغیه انتخاباتی به دانشگاه‌ها/تاکید بر تسهیل صدور مجوز فعالیت‌های انتخاباتی

ارسال سه ابلاغیه انتخاباتی به دانشگاه‌ها/تاکید بر تسهیل صدور مجوز فعالیت‌های انتخاباتی

مدیرکل فرهنگی وزارت علوم از ارسال سه ابلاغیه انتخاباتی به دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: روح این ابلاغیه‌ها و فعالیت‌های ما این بود که تشکل‌های دانشجویی به صورت ویژه دیده شوند و برگزاری برنامه‌های سیاسی و همچنین دعوت از کاندیداها جهت نقد، مناظره، کرسی‌های آزاداندیشی و ... مورد توجه قرار بگیرد.

به گزارش ایسنا؛ مهدی بادپا، مدیرکل فرهنگی وزارت علوم در آستانه قرار گرفتن در انتخابات پیش رو به منظور تبیین برنامه های انتخاباتی دانشگاه ها در خبرگزاری ایسنا حضور یافت و ضمن اشاره به برگزاری این انتخابات و اهمیت مشارکت گسترده مردم در آن اظهار کرد: با توجه به شرایط کشور و منطقه حضور در انتخابات و صندوق‌های رای روحیه خاص و حساسی را در کشور ایجاد کرده است. در واقع دشمن طی سال‌های اخیر در یک جنگ شناختی به دنبال این است که اینگونه جا بیندازد که تغییری در صندوق‌های رای کشور ما شکل نمی‌گیرد؛ در حالی که ما اگر به تاریخ برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان و حتی شوراها در کشور نگاه کنیم، خواهیم دید که در هر دوره‌ای تفکرات مختلف با سلایق متفاوت در انتخابات مختلف شرکت و برنده شدند و این خلاف تصور دشمن در جنگ شناختی علیه کشور ما است.

وی در ادامه تصریح کرد: در واقع همه دولت‌ها با همه تفکرات برآمده از صندوق رای انتخابات بوده است. این انتخابات نیز همانند انتخابات گذشته قطعا همین طور خواهد بود. در واقع جمهوری اسلامی ایران نماد مردم سالاری دینی و مشارکت مردمی، هم در شکل گیری و هم در تداوم انقلاب خود از حمایت‌ها و مشارکت‌های مردمی برخوردار بوده است و مجاهدت امام خمینی (ره)، شهدا و مردم کشور موجب شد که انقلاب ما به ثمر برسد و همچنین تداوم پیدا کند.

بادپا ادامه داد: ما اگر به بیانات امام و رهبری نگاه کنیم، شاهد نقش مردم در پیروزی و تداوم انقلاب خواهیم بود و در هیچ کشوری در منطقه و حتی دنیا این نوع مشارکت و همراهی مردم با دولتمردان را مشاهده نخواهیم کرد. این امری برای ما و دشمنان ما نیز ثابت شده است؛ ضمن اینکه مشارکت گسترده در انتخابات حق مردم به رهبری است. به خصوص اینکه مشارکت ما در انتخابات پیش رو بسیار معنادار خواهد بود.

ارسال سه ابلاغیه انتخاباتی به دانشگاه‌ها/تاکید بر تسهیل صدور مجوز فعالیت‌های انتخاباتی

مدیرکل فرهنگی وزارت علوم همچنین با بیان اینکه تعداد تشکل های دانشجویی ما در دانشگاه ها کاهش پیدا نکرده است، اظهار کرد: در حال حاضر ۱۸ هزار تشکل دانشجویی ثبت شده و شناسنامه دار در دانشگاه‌های وزارت علوم هستند؛ به طوری که تقریبا ۶۹۲۵ انجمن علمی، ۶۸۶۲ کانون فرهنگی، ۷۳۲ تشکل اسلامی، ۱۲۴۵ دفتر بسیج دانشجویی و حدودا ۵۰۰۰ نشریه دانشجویی در دانشگاه‌های وزارت علوم فعالیت دارند.

* آسیب های فعالیت تشکل های دانشجویی 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: اگر عضو شورای مرکزی هر یک از این تشکل‌های فوق هفت نفر باشد، ما ۱۵۰ هزار دانشجوی فعال در حوزه تشکل‌ها داریم و این آمار تعداد معقول است. بر این اساس طی این سال‌ها آمار فعالان دانشجوی ما کمتر نیز نشده؛ بلکه در دسترس بودن فضای مجازی، نوع کنشگری دانشجویان را طی سال‌های اخیر متفاوت کرده و آگاهی سیاسی، شنیدن تحلیل‌ها و افکار به روز قطعا بین دانشجویان افزایش یافته است و دانشجویان امروز به نسبت گذشته بلوغ و پختگی بیشتری دارند. البته آسیب‌هایی نیز به تشکل‌های دانشجویی وارد شده است؛ چرا که در دوره کرونا ویروس فعالیت این تشکل‌ها مجازی شده بود و آنها به سختی فعالیت‌های خود را ادامه می‌دادند و طی این دو سال پس از کرونا ما شعار حمایت از فعالیت‌های تشکل‌های دانشجویی را به عنوان اولویت اول خود در معاونت فرهنگی و وزارت علوم قرار دادیم و در راستای تقویت مسئولیت ‌های اجتماعی بر بازیابی فعالیت‌های این تشکل‌ها تلاش کردیم.

*اهتمام جدید مسئولان فرهنگی کشور برای فعالیت های انتخاباتی دانشگاه ها

بادپا همچنین در خصوص اقدامات این وزارتخانه در دانشگاه ها در آستانه انتخابات نیز گفت: ما طی هفته‌های گذشته اجلاس معاونین فرهنگی دانشگاهی کشور در حوزه هم افزایی بیشتر برای انتخابات را برگزار کردیم و هفته جاری نشست نمایندگان وزیر در هیات تشکل‌های دانشجویی را داریم، جهت تسهیل صدور مجوز بر فعالیت تشکل‌های دانشجویی در فعالیت‌های انتخاباتی تلاش های زیادی کردیم و شورای هماهنگی فعالیت‌های فرهنگی آموزش عالی متشکل از معاونت فرهنگی وزارت علوم، بهداشت، نهاد نمایندگی رهبری و جهاد دانشگاهی و دانشگاه‌های ستادی را برگزار کردیم و چندین جلسه در این شورا در حوزه انتخابات صحبت شد تا راهکاری بیندیشند. درهای دانشگاه‌ها برای افزایش مشارکت دانشگاهیان افزایش یابد و ما حتی جلسه‌ای با حضور این شورا در وزارت کشور برگزار کردیم. در این نشست معاونین سیاسی استانداری‌های کشور و دانشگاه ها نیز حضور داشتند.  این امر نشان دهنده این است که تمامی مسئولان فرهنگی در عالی‌ترین سطوح خود اهتمام جدی برای افزایش مشارکت در انتخابات دارند.

*ارسال سه ابلاغیه انتخاباتی به دانشگاه ها

مدیرکل فرهنگی وزارت علوم از ارسال سه ابلاغیه انتخاباتی به دانشگاه ها خبر داد و گفت: در این راستا ما سه ابلاغیه برای انتخابات پیش رو به دانشگاه‌ها ارسال کردیم که اولین آن از اول آذر و دومین ۲۹ این ماه و در نهایت ابلاغیه سوم نیز در بهمن ماه به صورت مشترک به دانشگاه‌ها ارسال کردیم. روح این ابلاغیه‌ها و فعالیت‌های ما این بود که تشکل‌های دانشجویی به صورت ویژه دیده شوند و برگزاری برنامه‌های سیاسی و همچنین دعوت از کاندیداها جهت نقد، مناظره، کرسی‌های آزاداندیشی و ... مورد توجه قرار بگیرد؛ ضمن اینکه در صدور مجوزها نیز باید با تسهیل گری اتفاق بیفتد به طور کلی عدم تصدی‌گیری معاونین فرهنگی دانشگاه‌ها به همراه اولویت و نقش دادن به تشکل‌های دانشجویی با هدف حمایت از فعالیت‌های آنها و همچنین دعوت از چهره‌های سیاسی و کاندیدها به منظور ارائه برنامه‌های خود در جلسات نقد و بررسی و برگزاری کافه انتخابات است که از مهمترین برنامه‌های انتخاباتی ما در حوزه انتخابات خواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha