• دوشنبه / ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۲:۳۳
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402113021398
  • خبرنگار : 71588

همزمان با محکومیت فلسطینی مطرح شد

هشدار موسسه امنیتی صهیونیستی درباره تبعات محدودیت ورود به مسجدالاقصی

هشدار موسسه امنیتی صهیونیستی درباره تبعات محدودیت ورود به مسجدالاقصی

کمیته عالی پیگیری شهروندان عرب‌زبان داخل خط موسوم به خط سبز در فلسطین اشغالی درخواست‌های وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی برای اعمال محدودیت جهت ورود به مسجدالاقصی و پذیرش آن توسط نخست‌وزیر این رژیم را محکوم کرد.

به گزارش ایسنا، کمیته عالی پیگیری وضعیت شهروندان عرب زبان داخل خط موسوم به خط سبز در فلسطین اشغالی اعلام کرد درخواست‌های ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی مبنی‌بر اعمال محدودیت‌هایی برای ورود فلسطینیان به مسجدالاقصی و پذیرش این درخواست توسط بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم به مثابه اعلان جنگ فراگیر و مقدمه‌ای برای خالی کردن این مسجد است.

پیشتر شبکه ۱۳ عبری‌زبان گزارش کرده بود که بنیامین نتانیاهو تصمیم ایتامار بن گویر مبنی بر محدود کردن ورود فلسطینیان به داخل مسجدالاقصی در ماه رمضان را قبول کرد.

قبل از آن شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی گزارش داد ایتامار بن گویر از کابینه این رژیم خواست تا مانع ورود فلسطینیان زیر ۷۰ سال ساکن کرانه باختری، شهر قدس و داخل سرزمین‌های اشغالی به مسجد الاقصی شود.

در این راستا خبرنگار الجزیره اعلام کرد که نیروهای رژیم صهیونیستی به شهرک «جبل المکبر» واقع در جنوب شهر قدس اشغالی یورش بردند و کمپین بازداشت گسترده‌ای را به راه انداختند و ساکنان این شهرک را مجبور به امضای تعهدنامه‌ای مبنی‌ بر عدم ورود به مسجدالاقصی در ماه رمضان کردند.

از سوی دیگر، پلیس رژیم صهیونیستی پیشنهادی مبنی‌ بر محدود کردن ورود ساکنان شهر قدس و ساکنان عرب داخل اراضی اشغالی به مسجد الاقصی در ماه رمضان ارائه کرد و براساس آن محدودیت‌هایی برای افراد زیر ۴۰ سال اعمال می‌شود و بعداً در مورد محدودیت‌های ورود زنان و کودکان تصمیم‌گیری شود.

این پیشنهاد در جریان مذاکرات عصر یکشنبه به ریاست بنیامین نتانیاهو این کشور ارائه شد و به نظر می‌رسد که مقامات رژیم اشغالگر به دنبال ممانعت از ورود افراد زیر ۴۰ سال ساکنان شهر قدس و ساکنان عرب داخل اراضی اشغالی به مسجد الاقصی در ماه مبارک رمضان هستند.

براساس این پیشنهاد ارائه شده از سوی پلیس رژیم صهیونیستی، این تصمیم در هفته اول ماه مبارک رمضان اجرایی می‌شود و در پایان هفته مشخص می‌شود که آیا محدودیت‌ها ادامه دارد یا کاهش می‌یابد.

منابع حاضر در این نشست اعلام کردند که نتانیاهو حمایت خود را از این پیشنهاد اعلام کرد و از کارمندان خواست که برای مدت طولانی‌تری روی آن کار کنند.

رادیو رژیم صهیونیستی به نقل از یک منبع سیاسی خبر داد هر تصمیمی در سایه وضعیت جنگی در غزه و اینکه آیا توافقی برای آزادی اسرا وجود دارد یا خیر، ممکن است تغییر کند.

در همین رابطه، روزنامه عبری‌زبان یدیعوت آحارنوت به نقل از منابع امنیتی نوشت که آسیب رساندن به مسجد الاقصی برای مسلمانان خط قرمزی است که ممکن است منجر به تشدید تنش‌ غیر از غزه شود و این مانند بشکه‌ای از باروت است که رژیم صهیونیستی داوطلبانه آن را مشتعل می‌کند.

در همین رابطه، محمد برکه، رئیس کمیته عالی پیگیری امور فلسطینیان، گفت: «به نظر می‌رسد که نتانیاهو تصمیم گرفته است که علاوه‌بر جنگ علیه فلسطینیان در غزه و کرانه باختری به خواسته‌های بن گویر جامه عمل بپوشاند و این یک موضوع و یک گام بسیار خطرناک است که به شدت آزادی دین و آزادی عبادت را نقض می‌کند.»

در همین راستا، مؤسسه امنیتی رژیم صهیونیستی هشدار داد که تصمیم اعمال محدودیت بر ورود به مسجدالاقصی در ماه رمضان به روابط میان رژیم صهیونیستی و کشورهای اهل تسنن آسیب می‌رساند.

روزنامه یدیعوت آحارنوت به نقل از منابع امنیتی نوشت که این تصمیم همچنین منجر به متحد شدن مسلمانان (فلسطینیان) کرانه باختری و ساکنان داخل خط سبز در برابر رژیم صهیونیستی خواهد شد.

مقامات امنیتی اشغالگر در هشداری شدید به سطح سیاسی تاکید کردند: «معضل الاقصی مسلمانان را علیه اسرائیل در هر ۲ طرف خط سبز و نیز کل خاورمیانه متحد خواهد کرد و به روابط بحرانی زمان جنگ با کشورهای سنی مانند مصر، امارات متحده عربی، اردن و قطر آسیب خواهد زد.»

سیاست امنیتی رژیم صهیونیستی برای ماه رمضان، به ویژه اجازه ورود نمازگزاران به قدس اشغالی، یک معضل و منبع اختلاف در کابینه بنیامین نتانیاهو بوده‌است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha