• دوشنبه / ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۳:۱۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402113021439
  • خبرنگار : 50664

معاون اداره کل منابع طبیعی خراسان رضوی:

اعتبار اجرای عملیات بیابان‌زدایی ناکافی است

اعتبار اجرای عملیات بیابان‌زدایی ناکافی است

ایسنا/خراسان رضوی معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت: اعتبارات تخصیصی پاسخگوی نیاز استان برای اجرای عملیات بیابان‌زدایی با توجه به حجم گردوغبار و بیابان‌زایی و غیره نیست.

علی شکاری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: کل سطح خراسان روی ۱۱.۲ میلیون هکتار است که از این میزان نزدیک ۸۰ درصد آن یعنی ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار اراضی ملی است که از این میزان ۵.۵ میلیون هکتار آن دارای اقلیم بیابانی است که ۲.۵ میلیون هکتار مناطق تحت تأثیر فرسایش بادی و یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار کانون‌های بحرانی است.

وی با اشاره به وجود ۳۰ کانون بحران در ۲۳ شهرستان استان خراسان رضوی گفت: به طور متوسط در سطح یک و نیم میلیون هکتار، مدیریت مناطق بیابانی صورت گرفته و عملیات نهال‌کاری، قرق و حفاظت انجام شده است.

شکاری با بیان اینکه تقریباً در استان ۵۵۰ هکتار جنگل‌های بیابانی تاغزار به صورت طبیعی و دست کاشت داریم که ۲۷۰ هزار هکتار جنگل‌های طبیعی و الباقی دست کاشت هستند، افزود: خراسان رضوی با بیش از ۳۰۰ هکتار جنگل‌های بیابانی دست کاشت در کشور بالاترین سطح جنگل‌های بیابانی در کشور را دارد.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی با بیان اینکه اعتبارات تخصیصی پاسخگوی نیاز استان برای اجرای عملیات بیابان‌زدایی با توجه به حجم گردوغبار و بیابان‌زایی و غیره نیست، گفت: تنها برای ۲۱۰ هزار هکتار اجرای عملیات بیابان‌زدایی در سرخس که با پدیده گردوغبار دست‌وپنجه نرم می‌کند ۱.۷ همت اعتبار لازم است تا این سطح کنترل شود؛ لذا ما به میزان اعتبارات تخصیصی عملیات اجرا می‌کنیم نه به‌قدر نیاز برای حفاظت از منابع طبیعی.

قهر طبیعت جلوتر از اقدامات بیابان‌زدایی

شکاری قهر طبیعت را جلوتر از هزینه کرد و اقدامات مقابله‌ای دانست و اظهار کرد: همواره به‌تناسب اعتبار تخصیصی، اقدامات اجرایی انجام می‌شود به‌طوری‌که سالانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ هکتار اجرای عملیات بیابان‌زدایی داریم.

وی در خصوص میزان اعتبارات امسال برای اجرای عملیات بیابان‌زدایی گفت: مجموع اعتبار ملی و استانی برای اجرای عملیات بیابان‌زدایی در استان ۳۷ میلیارد تومان و سطوح تعهدی ما در حوزه‌های نهال‌کاری، مدیریت روان آب و حفاظت و قرق در قالب عملیات احیایی، اصلاحی و مدیریتی است که به میزان اعتبارات، عملیات بیابان‌زدایی بر اساس نرم‌های فهرست‌بها اجرا می‌شود.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی با بیان این‌که ۶.۵ هکتار در استان اراضی مرتعی است، بیان کرد: ۷۳ هزار نفر در قالب ۶ میلیون رأس دام از اراضی مرتعی در استان بهره‌برداری می‌کنند که برای ۲میلیون هکتار از این اراضی طرح پیاده کرده‌ایم و ۸۰۰ هزار هکتار به مردم تحویل‌ داده شده که از آنها بابت تمدید پروانه چرا، وجهی دریافت نمی‌شود و خود بهره‌برداران مرتع از آنها نگهداری می‌کنند و هر سال این اقدام انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اداره منابع طبیعی تنها نظارت بر اجرای طرح‌های مرتع‌داری دارد تا بهره‌برداری از مراتع انجام شود و در مجموع اعتبارات دولتی مرتعی نداریم، خاطرنشان کرد: تنها اداره حفاظت از منابع طبیعی در خصوص کنترل پروانه‌های چرا و زمان کوچ‌ها، در قالب یگان حفاظت از منابع طبیعی اقداماتی انجام می‌دهد.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت: ۷۵۰ هکتار از اراضی ملی در سطح استان اراضی جنگلی است و با توجه به اینکه سطح جنگلی کشور به دلیل برداشت‌های بی‌رویه، رو به کاهش رفته لذا طرح ۱۰ساله «تنفس جنگل‌های شمال» از سال ۹۸ به اجرا درآمد و مقرر شد برداشت از جنگل‌های شمال صورت نگیرد لذا جهت رفع نیاز چوبی کشور در قالب دو طرح «زراعت چوب» و «جنگل‌کاری اقتصادی» اراضی ملی در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

شکاری گفت: در سایه اجرای یک طرح غنی دیگری در راستای تغییر اقلیم جهانی مقرر شد یک میلیارد درخت طی ۴ سال در سطح کشور کاشته شود که با توجه به سهم سالانه ۲۵۰ میلیون اصله درکشور، سهم استان ۲۱ میلیون و ۹۰۰ هزار اصله نهال است.

تولید ۲۷ میلیون اصله نهال در خراسان‌رضوی طی سال جاری

وی با اشاره به تعهد خراسان رضوی در بخش‌های دولتی و خصوصی جهت تولید نهال، یادآور شد: ما بیش از تعهد استان با کمک نهالستان‌های فعال تولید نهال داشته‌ایم به طوری که امسال ۲۷ میلیون اصله نهال تولیدشده است.

شکاری میزان تولید نهالستان‌های دولتی را ۱۵ میلیون اصله نهال عنوان کرد و گفت: در استان ۹ نهالستان دولتی داریم و ۱۶ نهالستان در بخش خصوصی فعالیت دارند که برای اجرای طرح تولید نهال به کمک ما آمده‌اند و بیش از ۱۲ هزار اصله نهال تولید کرده‌اند.

مردم برای اجرای طرح مردمی کاشت پای‌کار بیایند

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی بیان کرد: امسال برای اجرای طرح مردمی کاشت اقدام شده به‌طوری که از آذرماه، نسبت به کاشت با کمک نهادها و دستگاه‌های مختلف ازجمله آموزش‌وپرورش، بسیج و غیره اقدام شده است.

وی گفت: تعهد کاشت استان سالانه ۸.۵ میلیون اصله درخت است که خوشبختانه تاکنون نزدیک به ۱.۵ میلیون اصله نهال کاشته شده و همچنان عملیات کاشت، با پای‌کار بودن همه دستگاه‌های اجرایی با جدیت صورت می‌گیرد. طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده در قالب پویش‌های مختلف تا پایان فصل کاشت که اردیبهشت‌ماه هست امیدواریم بتوانیم تعهد کاشت استان را محقق نماییم.

کاشت گونه‌های مقاوم و کم‌آب‌طلب در استان

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت: برای اجرای طرح مردمی کاشت، کمیته‌های مختلفی فعال‌شده‌اند که در کمیته علمی با محوریت مرکز تحقیقات، زون‌بندی‌هایی شده و در نهالستان‌ها، گونه‌های مقاوم و کم آب‌طلب تولید و در هر منطقه متناسب با اقلیم آن، گونه‌ای مناسب کاشته می‌شود.

وی با بیان اینکه در مناطق بیابانی جنوب خراسان یک سری گونه‌های متناسب و در شمال خراسان گونه‌های دیگری در اراضی ملی کاشته می‌شود، افزود: گونه‌های میوه مقاوم منابع طبیعی، توت و سنجد و عناب و زرشک است که در سال اول کاشت هفت نوبت آب به این نهال‌ها داده می‌شود و در سال دوم، چهار نوبت و در سال سوم، سه نوبت و از آن به بعد این گونه‌ها به آب نیاز ندارند.

شکاری ادامه داد: در حال حاضر، در خراسان ۵۰ هزار هکتار جنگل‌های تاغ داریم که آنها آبیاری نمی‌شوند و با همان میزان رطوبت موجود خاک، این گیاهان آب مورد نیاز خود را جذب می‌کنند.

وی با بیان اینکه متناسب با اقلیم و خاک و وضعیت جهت باد، نهال‌کاری صورت می‌گیرد تا در زمینه تأمین آب دچار مشکل نشویم، خاطرنشان کرد: بخشی از تعهدات ما در قالب تعهدات کاشت درخت، در خصوص اراضی که به بخش خصوصی واگذار می‌شود یا صاحبان معادنی که از اراضی ملی زمین می‌گیرند، اجرا می‌شود.

 معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت: درطرح مردمی کاشت درخت باید سمن‌ها و انجمن‌های مردمی دست به کار شوند؛ لذا از همه علاقه‌مندان و مردم دعوت می‌کنیم در اجرای این طرح به کمک منابع طبیعی بیایند و پای‌کار باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha