• سه‌شنبه / ۱ اسفند ۱۴۰۲ / ۰۸:۴۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402120100054
  • خبرنگار : 71402

ماموریت دریایی اتحادیه اروپا در دریای سرخ به بهانه حفاظت از کشتی‌ها

ماموریت دریایی اتحادیه اروپا در دریای سرخ به بهانه حفاظت از کشتی‌ها

اتحادیه اروپا دوشنبه رسما یک ماموریت دریایی سفارشی را به بهانه محافظت از کشتی‌های تجاری در دریای سرخ در برابر حملات ارتش یمن آغاز کرد.

به گزارش ایسنا، هدف ماموریت "Aspides" که لغتی یونانی به معنای «سپر» است، «حفظ آزادی دریانوردی» در دریای سرخ و خلیج عدن ذکر شده است؛ منطقه‌ای که از اکتبر، زمانی که ارتش یمن در حمایت از ملت فلسطین و علیه حملات ارتش صهیونیستی، شروع به هدف قرار دادن کشتی‌های اسرائیلی و آمریکایی در حال تردد در این آبراه با رگبار پهپادها و حملات موشکی کرد، نگرانی‌هایی را میان غربی‌ها ایجاد کرده است.

ارتش یمن تاکید دارد که حملاتش به تلافی جنگ رژیم صهیونیستی در غزه است که تاکنون جان حدود ۲۹۰۰۰ فلسطینی را گرفته است و می‌گوید تا زمانی که آن جنگ متوقف نشود، دست از کار نمی‌کشد.

به گزارش یورو نیوز، با توجه به اینکه ۱۲ درصد تجارت جهانی و ۳۰ درصد از ترافیک جهانی محموله‌ها از طریق این آبراه حیاتی می‌گذرد، حملات آنها باعث مختل شدن شدید جریان تجارت به اروپا شده است.

فرانسه، آلمان، ایتالیا و بلژیک تاکنون تایید کرده‌اند که قصد دارند با اعزام کشتی‌هایی به ماموریت اتحادیه اروپا کمک کنند. یونان یک فرمانده برای ستاد عملیاتی خودش تعیین می‌کند، ایتالیا هم فرمانده نیرو می‌فرستد و فرانسه هم معاون فرمانده نیرو خواهد داشت.

جوزپ بورل، دیپلمات ارشد اتحادیه، این مأموریت را «اقدامی جسورانه برای حفاظت از منافع تجاری و امنیتی اتحادیه اروپا و جامعه بین‌المللی» توصیف کرد. اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا هم در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «فراتر از واکنش به بحران، این گامی به سوی حضور قوی‌تر اروپا در دریا برای حفاظت از منافع اروپایی ماست.»

یک دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا مدعی شد که «Aspides» دارای یک مأموریت انحصاری «حفاظتی» است و «فقط زمانی که تهدیدی وجود داشته باشد، با حداقل نیرو عمل خواهد کرد.»

او افزود: «این ماموریت حداقل دارای چهار ناوچه خواهد بود و تا چند هفته دیگر به طور کامل عملیاتی خواهد شد. ستاد عملیات در لاریسا، یونان مستقر خواهد شد و با شرکای همفکر حاضر در منطقه کار خواهد کرد.»

کشورهای اتحادیه اروپا تمایلی به حمایت از ماموریت دریایی به رهبری ایالات متحده که در دسامبر آغاز شد، نشان ندادند، زیرا بیم آن می‌رفت که این اتحادیه به تشدید درگیری که منطقه را فرا گرفته است، کمک کند. این ماموریت در ابتدا از حمایت شش کشور عضو اتحادیه اروپا برخوردار شد که سه کشور از این مأموریت منصرف شدند. ایالات متحده و انگلیس از آن زمان حملاتی را علیه اهدافی در خاک یمن رهبری کرده‌اند، اما این بلوک اروپایی از چنین اقدام نظامی‌ای فاصله گرفته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha