• سه‌شنبه / ۱ اسفند ۱۴۰۲ / ۰۹:۲۵
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402120100089
  • خبرنگار : 71129

سفر دیوید کامرون به جزایر مورد مناقشه فالکلند

سفر دیوید کامرون به جزایر مورد مناقشه فالکلند

وزیر خارجه انگلیس در جریان سفرش به جزایر مورد مناقشه «فالکلند» و بازدید مناطق نبرد این جزیره تاکید کرد که این جزایر «بخش با ارزش خانواده بریتانیا» هستند.

به گزارش ایسنا، این سفر از سوی دیوید کامرون نخستین سفر از سوی یک وزیر خارجه انگلیس به این مجمع الجزایر واقع در جنوب اقیانوس اطلس پس از ۳۰ سال است که در میانه درخواست‌های مجدد از سوی آرژانتین برای مذاکره بر روی این مناطق مورد مناقشه انجام شده است.

به نقل از شبکه خبری ای.بی.سی، کامرون همچنین در این سفر ابراز امیدواری کرد که این جزایر مایل باشند تا همچنان و برای همیشه بخشی از «خانواده بریتانیا» بمانند.

وزیر خارجه انگلیس ادامه داد: مادام که جزایر فالکلند بخواهند بخشی از خانواده بریتانیا باشند، از آنها قطعا به عنوان بخشی از این خانواده استقبال می‌شود و از آنها حمایت می‌شود، به آنها کمک می‌کنیم و در مقابل هر چیزی از آنها دفاع خواهیم کرد. امیدوارم که این مساله مادام‌العمری باشد و شاید هم برای همیشه آنها در خانواده بریتانیا بمانند.

این سیاستمدار انگلیسی با هلیکوپتر به این جزایر رفت و در دو منطقه نبرد مربوط به جنگ ۱۹۸۲ فالکلند توقف داشت. او همچنین از یک قبرستان بازدید و به کشته‌های این جنگ ادای احترام کرد.

جزایر مورد مناقشه فالکلند در ۴۸۰ کیلومتری از آمریکای جنوبی و ۱۳ هزار کیلومتری بریتانیاست که مدت‌ها محل تنش و مناقشه بین آرژانتین و انگلیس بوده است.

بوئنوس آیرس استدلال می‌کند که این جزایر به صورت غیرقانونی در سال ۱۸۳۳ توسط انگلیس تصرف شده اما لندن می‌گوید که این قلمرو از ۱۷۶۵ متعلق به انگلیس بوده است و یک ناو در سال ۱۸۳۳ به این جزایر اعزام کرد تا نیروهای آرژانتینی را از آن اخراج کند چون آنها به دنبال حق حاکمیت بر این جزایر بودند.

آرژانتین در سال ۱۹۸۲ به این جزایر حمله کرد که جنگی دو ماهه در پی داشت اما انگلیس در این جنگ پیروز شد؛ در این جنگ ۶۴۹ نیروی آرژانتینی، ۲۵۵ نیروی انگلیسی و سه نفر از ساکنان این جزیره نیز کشته شدند.

ساکنان جزیره در رفراندوم ۲۰۱۳ رای دادند که همچنان قلمروی فرامرزی بریتانیا بمانند.

«خاویر میلی»، رئیس جمهوری آرژانتین اخیرا خواسته که این جزایر که در آرژانتینی «جزایر مالویناس» خوانده می‌شود، به آرژانتین برگردانده شود.

دیوید کامرون گفته، رابطه لندن با بوئنوس آیرس هرگز به قیمت تمام شدن خواسته‌های ساکنان جزایر فالکلند که از نظر انگلیس کاملا در اولویت هستند، نخواهد بود.

وزارت خارجه انگلیس هم‌چنین اعلام کرد، دو کشور می‌دانند که درباره این جزایر نظر مخالف دارند اما به صورت مودبانه‌ای درباره این مساله همکاری می‌کنند.

آخرین وزیر خارجه انگلیس که به این جزایر رفته بود، «داگلاس هورد» بود که در ۱۹۹۴ این سفر را انجام داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha