• سه‌شنبه / ۱ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۱:۲۵
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 1402120100244
  • خبرنگار : 71454

خشم دولت یونان از سریال «اسکندر»

خشم دولت یونان از سریال «اسکندر»

وزیر فرهنگ یونان از مستند ـ درام نتفلیکس درباره اسکندر مقدونی انتقاد کرد و آن را داستانی بسیار بی‌کیفیت، کم محتوا و مملو از اشتباهات تاریخی توصیف کرد.

به گزارش ایسنا، اظهارنظر «لینا مندونی» ـ وزیر فرهنگ کشور یونان ـ در مورد مستند ـ درام « اسکندر: آفریدن یک خدا» در حالی مطرح شده است که نمایش رابطه همجنس‌گرایانه بین اسکندر مقدونی و معتمد و دوستش خشم مخاطبان را برانگیخته است.

در یونان یکی از روزنامه‌های اصلی کشور، این سریال را «تحریف حقیقت» خواند و فیلم ساخته «الیور استون» در سال ۲۰۰۴ درباره اسکندر را به دلیل شروع یک کمپین تبلیغاتی در مورد همجنسگرایی اسکندر سرزنش کرد.

«دیمیتریس ناتسیو» رئیس حزب سیاسی راست افراطی یونان، این سریال را تاسف‌برانگیز، غیرقابل قبول و غیرتاریخی خواند و گفت که هدف این فیلم انتقال پنهانی این مفهوم است که همجنس‌گرایی در دوران باستان قابل قبول بوده است، عنصری که فاقد پایه و اساس است.

وزیر فرنگ یونان در پاسخ به پرسشی در پارلمان درباره این مستند ـ درام محصول کمپانی نتفلیکس آن را مملو از نادرستی‌های تاریخی و نشان‌دهنده شلختگی کارگردان و فقیر بودن سناریو توصیف کرد و گفت: «در منابع تاریخی هیچ اشاره‌ای نشده است که رابطه میان اسکندر و دوستش هفستیون از مرزهای دوستی که ارسطو تعریف کرده است فراتر می‌رود. مفهوم عشق در دوران باستان گسترده و چند بعدی است. ما نمی‌توانیم اعمال یا افرادی را که ۲۳۰۰ سال پیش عمل کرده‌اند، با معیارها، هنجارها و پیش‌فرض‌های خودمان تفسیر کنیم. اسکندر مقدونی برای ۲۳۰۰ سال هرگز نیازی به مداخله هیچ محافظ از حافظه تاریخی یا حتی بیشتر از شخصیت و جایگاه اخلاقی خود نداشته است و اکنون نیز نیازی ندارد».

به گزارش گاردین، وزیر فرهنگ یونان درباره اینکه آیا دولت یونان علیه نتفلیکس اقدامی خواهد کرد نیز توضیح داد که چنین اقدامی خلاف قانون اساسی است و یونان از اوایل قرن نوزدهم از آزادی هنر حمایت کرده است.

او همچنین افزود: «وزارت فرهنگ اعمال سانسور نمی کند، اقداماتی را انجام نمی‌دهد که منجر به تعقیب یا ممنوعیت شود، محدودیت ایجاد نمی‌کند و انتشار اطلاعات و افکار را نه پیشگیرانه و نه سرکوبگرانه کنترل نمی‌کند.»

ماهیت رابطه بین پادشاه مقدونی و ژنرال او مدت‌هاست که حواشی و حدس و گمان‌های زیادی را در پی داشته است. چیزی که مورد بحث نیست این است که اسکندر و هفستیون از دوران کودکی دوستان صمیمی بودند و اغلب توسط معاصران خود به آشیل و پاتروکلوس تشبیه می‌شدند.

پروفسور «لوید لولین جونز» از دانشگاه کاردیف در ولز، در قسمت اول سریال «اسکندر: ْآفریدن یک خدا» می‌گوید: «روابط همجنس گرایان در سراسر جهان یونان کاملا عادی بوده اما  یونانی‌ها کلمه‌ای برای همجنس گرایی نداشتند.»

مجموعه شش قسمتی «اسکندر: آفریدن یک خدا»، در سبک مستند درام ساخته شده است و گوشه‌هایی از زندگی این شخصیت تأثیرگذار و بحث‌انگیز او را به تصویر می‌کشد. این سریال، حقایق تاریخی را با بازسازی‌های دراماتیک ترکیب می‌کند و تهیه‌کنندگان از نظرات و دیدگاه‌های گروهی از اساتید و کارشناسان نیز در بخش‌های مختلف بهره می‌گیرند.

سال گذشته نیز در موردی تقریبا مشابه، وزارت آثار باستانی مصر بیانیه‌ای طولانی را در انتقاد از تصمیم نتفلیکس برای انتخاب بازیگر سیاهپوست برای ایفای نقش کلئوپاترا در مستند درام «ملکه کلئوپاترا» منتشر کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۱۲-۰۱ ۱۶:۱۴

پس چرا از دروغ های فیلم سیصد ناراحت نشدن

avatar
۱۴۰۲-۱۲-۰۲ ۰۶:۴۹

چون یونانی هستن نه ایرانی هر کسی برای کشور و ملت خودش ناراحت میشه

avatar
۱۴۰۲-۱۲-۰۲ ۰۹:۴۰

منبع ؟

avatar
۱۴۰۲-۱۲-۰۱ ۱۷:۴۸

باسلام، یونانیها چرا واقعیت تاریخی را قبول ندارند، اسکندر مقدونی پلیدترین، جانی ترین و یکی از همجنسگراهای تاریخ باستان بوده است .جهان باید تمدن شکل گرفته را مدیون ایران و ایرانی ندانند، درود بر ملت شریف ایران و اجداد پاک و بزرگشان.

avatar
۱۴۰۲-۱۲-۰۳ ۱۷:۳۴

احسنت

avatar
۱۴۰۲-۱۲-۰۱ ۱۸:۱۶

از یک بیمار روانی چون اسکندر مقدونی چیز عجیبی نبود

avatar
۱۴۰۲-۱۲-۰۱ ۲۰:۱۰

اسکندر رفت مرودشت ...تی پاش زدند برگشت ...اسکندر شهر سوخته سیستان را آتش زد ...در فارس توفیقی به همت قهرمان ملی ما آریو برزن نیافت و در افغانستان مثل آمریکا بدرک واصل شد ....اروپا با نسخه برداری از کوروش بزرگ سعی در بزرگ نمایی یک هم جنس باز کثیف دارد ...وگرنه یک بچه قرتی هیچ دست آورد بزرگی ندارد

avatar
۱۴۰۲-۱۲-۰۱ ۲۱:۳۰

چرافیلم جعلی سیصدوقتی ساختندصداتون درنیومدلعنت برهالیوود

avatar
۱۴۰۲-۱۲-۰۱ ۲۲:۲۲

اون یه مقدونی بوده به یونانی ها چه ربطی داره.

avatar
۱۴۰۲-۱۲-۰۲ ۰۰:۲۷

به تاریخ پر عظمت ایرانم می بالم

avatar
۱۴۰۲-۱۲-۰۲ ۰۰:۴۵

اصلا اسکندر از مقدونیه ظهور کرد و مقدونیه الان برای خودش یک کشور جداگانه اس و ربطی به یونان نداره

avatar
۱۴۰۲-۱۲-۰۳ ۰۶:۱۶

همه ی شبه جزیره ی بالکان زیر سیطره ی یونان بود و مقدونیه بخشی از سرزمین شمالی یونان ست!

avatar
۱۴۰۲-۱۲-۰۲ ۰۳:۰۰

چرا بعضی از مردم ایران اسم بچه هاشون رو می ذارن اسکندر،چنگیز،تیمور ... افرادی که در ایران جنایت کردن.

avatar
۱۴۰۲-۱۲-۰۲ ۰۴:۳۱

یونان هم بابت اسکندر و هم بابت فیلم سیصد باید از ایران عذرخواهی کنند،مسائل تاریخی هرگز مشمول مرور زمان نخواهند شد پس یونان باید بابت جنایات اسکندر در ایران معذرت خواهی کند

avatar
۱۴۰۲-۱۲-۰۲ ۰۷:۳۷

اسکندر آدم خونخوار وپلیدی بوده و اینکه آدمی که به فرهنگ وتمدن یک ملت رحم نکند قطعا از هیچ کاری فروگذار نیست

avatar
۱۴۰۲-۱۲-۰۲ ۰۸:۰۱

درمورد اسکندر اینو بدونید در داستانش انقدر تناقض است ، که ادم عاقل قبول نمی کند ، به راحتی ، خیلی از تاریخ شناسان اسکندر رد کردن ، کسانی هم اونو نه یونانی بلکه ایرانی میدونند ، از حکومت سلوکیان در ایران هیچ اثاری باقی نمانده ، حتی مجسمه هرکول هم ربطی به اونا نداره ، بهتره بریم حقیقت پیدا کنیم فکر کنیم هیچ چیو بدون فکر قبول نکنیم

avatar
۱۴۰۲-۱۲-۰۲ ۱۰:۰۱

یکبار هم یونانی ها ناراحت بشن، مشکلی نیست، همیشه که نباید ، فیلمها رو بر ضد ایران بسازند.

avatar
۱۴۰۲-۱۲-۰۲ ۱۲:۰۰

چراایران ازاسطوره های تاریخی خودفیلم نمیسازدچراعده ای سعی درخاموش کردن تاریخ ایران دارن.حتی یک فیلم هم درموردتاریخ قبل ازاسلام ساخته نشده است

avatar
۱۴۰۲-۱۲-۰۲ ۱۳:۴۷

زدی ضربتی ضربتی نوش کن

avatar
۱۴۰۲-۱۲-۰۲ ۱۷:۵۶

تاریخ بخوانید، در زمانه اسکندر بزرگترین مخالفانش یونانی‌ها بودند. اسکندر مقدونی بود نه یونانی. فقط یونانیها به خاطر اشغال ایران خوشحال شدند. نه از اسکندر.

avatar
۱۴۰۲-۱۲-۰۲ ۱۹:۲۴

اسکندر مقدونی فردی خونخوار و متجاوز بود و در اشغال ایران مرتکب فجیع ترین جنایت ها شد....دولت یونان به چه چیز اعتراض کرده؟؟

avatar
۱۴۰۲-۱۲-۰۲ ۲۱:۴۷

درودخدا بر دمردم شریف ایران..... درودخدا بر آریوبرزن

avatar
۱۴۰۲-۱۲-۰۲ ۲۳:۳۶

یکی از پلیدی‌های آمریکا همین وجود هالیوود هست که توسط صهیونیست ها اداره میشه تلوزیون ترکیه هم همینه فیلم وسریال رایگان پخش میکنن هدف دارن اونها عاشق چشم و روی ماها نیستن التماس تفکر

avatar
۱۴۰۲-۱۲-۰۳ ۰۶:۱۳

خشایارشا پسر داریوش بزرگ و آتوسا دخترکوروش کبیر پرچم هخامنشیانُ در بالاترین نقطه ی آتن پایتخت یونان برافراشت نه شهرو به آتش کشید و نه تخریب کرد اما اسکندر ملعون به هر جا رسید آتش زدو تخریب کرد !

avatar
۱۴۰۲-۱۲-۰۳ ۰۶:۴۲

اسکندرخونخواار..لشکرشواریوبرزن فرمانده رسیدودلاوروجنگجوی ایرانی چنان تاروماروبه درک واصلشوکرد که امروزتاریخ به نیکی ازفرمانده دلاورایرانی اریوبزن وهمرزمانش به نیکی یاد میکنن امادرعوضاسکندر رانمادوحشی گری حیوان بیصفت خونخوارودزد وهمجنسگرامینامند لعنت به اسکندر

avatar
۱۴۰۲-۱۲-۰۳ ۰۸:۳۳

چه کسی ازپس شیطان قدرتمند هالیوود،برآمده که یونان دومیش باشه؟؟!!!.دستهای قدرتمند و پنهانی ماسونها و ایلومناتی پشت سینمای هالیوود است.چیزیکه الان دیگه همه می دانند.سیصد را هم علیه ایران ساختند و همینطور علیه مصر و غیره...ابرقهرمانان فقط ازخود آمریکا یا غرب هستند.هر چه بخواهند تحریف و جهانی میکنند.هر هنرمندی را هم که بخواهند بزرگ و جهانی میکنند یا به زمین می زنند و حذف و نابود می کنند...تاریخ و سالهای گذشتهٔ هالیوود موید این ادعاست..

avatar
۱۴۰۲-۱۲-۰۳ ۰۹:۱۲

اسکندر شخصی منحرف جنسی .جنایتکاری جنگی و فرمانده ظالمی بوده. چیز بیشتری ندارد

avatar
۱۴۰۲-۱۲-۰۸ ۰۹:۴۴

چرا یونان عصبی شده، این واقعیت محض است

avatar
۱۴۰۲-۱۲-۱۱ ۰۳:۴۵

وقتی صهیونیست وارد عرصه فیلم تاریخی می‌شود، نتیجه این گونه فیلم ها است. سراسر دروغ.