• سه‌شنبه / ۱ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۴:۳۰
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402120100437
  • خبرنگار : 71415

لوکاشنکو نگرانی‌ها درباره جنگ جهانی سوم را موجه می‌داند

لوکاشنکو نگرانی‌ها درباره جنگ جهانی سوم را موجه می‌داند

رئیس جمهور بلاروس تاکید کرد نگرانی‌ها درباره احتمال بروز جنگ جهانی سوم موجه هستند.

به گزارش ایسنا، «الکساندر لوکاشنکو»، رئیس جمهور بلاروس در یک نشست گفت نگرانی‌ها درباره احتمال بروز جنگ جهانی سوم موجه هستند و در مدت ۱۲ سال گذشته هیچ کشوری در جهان احساس امنیت کامل نداشته است.

به نوشته خبرگزاری «بلتا»، لوکاشنکو در سخنرانی در نشستی با کارمندان ارشد سازمان‌های امنیت ملی کشورش طی امروز سه‌شنبه در شهر مینسک گفت: «در ۱۲ سال گذشته هیچ کشور و ملتی در جهان که احساس امنیت کامل داشته باشد وجود نداشته است. نیروی نظامی بار دیگر در مراکز جهانی تبدیل به استدلال اصلی برای حل‌وفصل مسائل شده است. انگار که تلفاتی میلیونی و وحشت‌های زمان جنگ‌های جهانی اول و دوم وجود نداشته‌اند. حالا ما عملا تحت پوشش موجی از اخطارها درباره بروز جنگ جهانی سوم قرار داریم. نگرانی درباره چنین جنگی به‌جاست.»

رئیس جمهور بلاروس در ادامه این صحبت‌هایش تاکید کرد هم اکنون حدود ۳۲۰۰۰ سرباز ائتلاف ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه و بلاروس استقرار یافته‌اند. او تصریح داشت: «در فاصله نزدیکی به مرز بلاروس و روسیه نزدیک به ۳۲۰۰۰ سرباز متعلق به واحدهای نظامی مشترک آمریکا و ناتو در چارچوب عملیات‌هایی که این ائتلاف در اروپا اجرا کرده، مستقر شده‌اند.»

به گفته لوکاشنکو ناتو قصد دارد در سناریویی مشابه سناریوی اوکراین، کشورهای مولداوی، گرجستان، بوسنی و هرزگوین و صربستان را به عضویت در این ائتلاف تحریک کند.

وی خاطر نشان کرد: «عضویت فنلاند و سوئد در ناتو نشان‌دهنده یک فاز دیگر گسترش این ائتلاف به سمت شرق است. بوسنی و هرزگوین، مولداوی، گرجستان و صربستان وارد این ائتلاف خواهند شد و همه رخدادها طبق سناریوی اوکراین خواهند بود.»

او اضافه کرد،‌ بلاروس هم اکنون در بحبوحه بزرگترین بحران نظامی-سیاسی خود قرار داشته و «امیال و فعالیت‌های مجموعه غرب» همچنان افزایش خواهند یافت.

او تاکید کرد: «واشنگتن و متحدانش به گسترش ناتو ادامه خواهند داد. شرایط برای آنها مطلوب است. تقریبا تمامی رهبران اروپایی زیر فرمان آمریکا قرار گرفته‌اند؛ آمریکایی که منافع و سیاست‌هایش بر خاک اتحادیه اروپا مسلط بوده و تردیدی نسبت به آن وجود ندارد.»

ناتو برای نخستین بار در ۲۰۰۸ اعلام کرد اوکراین به آن ملحق خواهد شد. پس از کودتای مورد حمایت غرب در کی‌یف در سال ۲۰۱۴، اوکراین تعامل با این ائتلاف را افزایش داد و عضویت در ناتو را در قانون اساسی خود به عنوان یک هدف استراتژیک در سال ۲۰۱۷ اعلام کرد و در پاییز ۲۰۲۲ رسما درخواست عضویت اوکراین به ناتو داده شد.

وزرای خارجی کشورهای عضو ناتو در نشست ویلنیوس ۲۰۲۳ اعلام کردند اوکراین باید یکسری اصلاحات دموکراتیک و امنیتی بیشتر برای پیوستن به این ائتلاف انجام دهد و گفتند که دعوت از کی‌یف تنها زمانی انجام می‌شود که تمامی کشورهای عضو با آن موافقت کرده و کی‌یف نیز به درخواست‌های آنها درباره اصلاحات جامه عمل بپوشاند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha