• سه‌شنبه / ۱ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۴:۳۴
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 1402120100445
  • خبرنگار : 71573

«فردان» تازه منتشر شد

«فردان» تازه منتشر شد

پنجمین شماره فصلنامه فرهنگی و هنری «فردان» با عکس روی جلد علی‌اصغر حداد منتشر شد.

به گزارش ایسنا، این شماره با سرمقاله محمد جعفری (قنواتی) درباره تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره شب یلدا و چهارشنبه‌سوری آغاز می‌شود و  در ادامه ترجمه‌ موسی اسوار از شعر محمود درویش با عنوان «عابرانی در کلامی گذرا» آمده است.

محمد دهقانی نیز در بخش «ارمغان مینوی» از یادداشت‌های مینوی بر مقدمه و حواشی محدث ارموی درباره کتاب النقض نوشته است.

 بخش «گفت‌وگو چند مقاله» هم با این مطالب همراه است: «ادبیات خطرناک‌ترین پیشه‌هاست» گفت‌وگو با علی‌اصغر حداد، «خواب‌گردها و سرنوشت بشر» از منوچهر بدیعی، «مترجم پرکار و خوش‌ذوق» نوشته سعید رضوانی، «شکل و محتوا» از برتولت برشت با ترجمه علی‌اصغر حداد، «تمثیل‌ها» نوشته آرتور شوپنهاور با ترجمه علی‌اصغر حداد،  «این است سخن من» از علی‌اصغر حداد و «همسفر باد» نوشته علی‌اصغر حداد.

«میراث میرزا کوچک‌خان جنگلی پس از شهریور ۱۳۲۰: درباره حزب جنگل (اجتماعیون)» نوشته انوش صالحی در بخش تاریخ و «تأملاتی در رساله منسوب به بیرونی درباره رازی» نوشته سیدحسین رضوی برقعی در بخش نظرگاه این شماره از «فردان» درج شده‌اند. 

بخش زبان و ادبیات نیز با این مطالب همراه است: «سفری ادبی به ایران» نوشته دیوید دمراش؛ ترجمه علی خزاعی‌فر، «سیری کوتاه در جهان گزارشگرِ کابوس‌ها (نیم‌قرن نوشتن محمد محمدعلی)» نوشته فرزان حقیقی، «نقد کتاب‌های فارسی متوسطه اول(پایه هفتم تا نهم)» از مهسا کاظمی و »یادداشت‌هایی راجع‌به مقالات شمس تبریزیـ نوشته مهران افشاری.

«جلال آل‌احمد: یک‌صد سال بعد» بخش دیگری از مجله «فردان» است که این مطالب در آن درج شده‌ است: «مسئله مدیر مدرسه جلال آل‌احمد»، نوشته محمد راغب، «گرگ‌آشتی: جلال‌ آل‌احمد و معاصرانش» نوشته فرزاد مروجی و «اندیشه و پیشه جلال» از رحیم‌ پاک‌نژاد.

«تحلیل رفتن چشم‌انداز» نوشته لوئیجی مالربا ترجمه احمد اخوت در بخش داستان، «معلمی بی‌نظیر (یاد کوروش صفوی)» نوشته مهرداد نغزگوی‌کهن، «شاهباز بالانشین (یاد ابراهیم گلستان)» نوشته محمدمهدی مقیمی‌زاده در بخش یادبود و «برگ‌هایی از تاریخ ایران‌شناسی (نامه‌های والتر برونو هنینگ و سیدحسن‌ تقی‌زاده)» از محمود لشگری در بخش ایران و جهان آمده و مطالب نقد و معرفی کتاب نیز پایان‌بخش این مجله است.

پنجمین شماره فصلنامه فرهنگی و هنری «فردان» با صاحب‌امتیازی و مدیرمسئولی مرتضی هاشمی‌پور در ۲۱۳ صفحه و با قیمت ۱۲۵ هزار تومان منتشر شده است.

 انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha