• چهارشنبه / ۲ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۳:۳۲
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1402120201195
  • خبرنگار : 50300

در مناظره دانشجویی ایسنا مطرح شد؛

شفافیت، مهم‌ترین مطالبه جامعه دانشگاهی از مجلس/ شناخت مردم از مجلس باید تغییر کند

شفافیت، مهم‌ترین مطالبه جامعه دانشگاهی از مجلس/ شناخت مردم از مجلس باید تغییر کند

ایسنا/خوزستان در مناظره انتخاباتی که با موضوع نقش دانشجویان در برگزاری انتخابات و مطالبه جامعه دانشگاهی و دانشجویی از مجلس شورای اسلامی در ایسنا برگزار شد، بر لزوم شفافیت عملکرد مجلس و نیز آگاه‌سازی مردم در خصوص کاندیداها و تغییر شناخت از مجلس تاکید شد.

امیرحسین شفیع‌فر دانشجوی کارشناسی علوم سیاسی دانشگاه شهید چمران اهواز و فعال دانشجویی در مناظره انتخاباتی که در خبرگزاری ایسنای خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: انتخابات، یکی از مهمترین میراث ما از بعد از مشروطه است و طبیعتا قشر دانشجو نیز قشر تحولی جامعه به حساب می‌آید و نیاز است پویایی جامعه در دست دانشجو باشد.

وی ادامه داد: متاسفانه فعلا دانشجو اندکی از رسالت خود عقب مانده که به خاطر شرایط فعلی جامعه است.

انتخابات نشان‌دهنده انسجام ملی است

شفیع‌فر گفت: انتخابات بسیار مهم است؛ کشورهای دیگر به انتخابات ما نگاه می‌کنند زیرا نشان می‌دهد چقدر وحدت ملی و انسجام اجتماعی داریم و این موجب می‌شود رویکرد کشورهای دیگر نسبت به کشور ما متفاوت باشد. در مذاکرات با عربستان، مذاکرات در سطح امنیتی بود و وارد بحث‌های سیاسی نشده بود اما وقتی مشارکت مردم در راهپیمایی سال پیش افزایش یافت، رویکرد مذاکرات از بحث امنیتی وارد لایه سیاسی شد.

شفافیت، مهم‌ترین مطالبه جامعه دانشگاهی از مجلس/ شناخت مردم از مجلس باید تغییر کند

ضرورت تبیین اهمیت انتخابات توسط دانشجویان

وی عنوان کرد: اگر در کشور انسجام ملی وجود داشته باشد، طبیعتا رویکرد دیگر کشورها نیز نسبت به ما متفاوت می‌شود. جمهوریت، اصلی جدانشدنی از کشور ما است؛ پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۵۷، دموکراسی وارد کشور شد اما باید از کم و کیف آن در مشارکت‌ها مراقبت کرد بنابراین آزادی انتخابات و امنیت آن بسیار اهمیت دارد.

این فعال دانشجویی با اشاره به نقش دانشجویان در انتخابات گفت: دانشجو، ابتدا باید چراغ سبزی ببیند و حس کند که موثر است و نقش خود را بداند؛ وقتی دانشجو نقش خود را دانست، خود برای سلامت انتخابات تلاش می‌کند و اهمیت انتخابات را بهتر و راحت‌تر درک می‌کند اما اکنون که شرایط در این خصوص مهیا نیست و نیاز است که تعدادی از دانشجویان، اهمیت انتخابات را برای دیگر دانشجویان تبیین کنند. به عنوان مثال بسیاری از دانشجویان نقش مجلس شورای اسلامی و اهمیت آن را نمی‌دانند و نمی‌دانند که مجلس چقدر در توسعه آموزش در کشور نقش دارد. قانون‌گذاری مجلس در این حوزه می‌تواند به روند آموزش و جلو رفتن فرآیند علمی دانشگاه‌ها کمک کند اما این مساله را بسیاری از دانشجویان نمی‌دانند و اگر بدانند نیز متاسفانه ناامید شده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه دانشجو باید حس کند که دیده می‌شود، گفت: نظر دانشجو باید برای قوه قانون‌گذار مهم باشد. دانشجو نباید خود را مقابل مجلس شورای اسلامی ببیند بلکه باید خود را در راستای آن ببیند. اگر دفتری در دانشگاه‌ها وجود داشته باشد که دانشجویان مطالبات خود را به مجلس منتقل کنند، در روحیه آن‌ها تاثیرگذار خواهد بود.

شفیع‌فر گفت: ما به عنوان دانشجویان رشته علوم سیاسی، هیچ مسئولی را در دانشگاه نمی‌بینیم که بخواهیم با او ارتباط بگیریم و یا نمی‌بینیم که از پتانسیل این رشته استفاده شود.  

وی بیان کرد:  اگر دانشجو چراغ سبز را از مجلس شورای اسلامی ببیند و تحولات را حس کند می‌تواند جلو بیاید اما کاری که ما باید انجام دهیم این است که بین حاکمیت و مردم، ارتباط نزدیک‌تری ایجاد کنیم و راه آن نیز، مصالحه است؛ البته ما باهم قهر نیستیم.

این فعال دانشجویی عنوان کرد: مسئولان کشوری به ویژه نمایندگان مجلس نه تنها هنگام انتخابات بلکه پس از آن باید در دانشگاه حضور داشته باشند و با دانشجو گفت‌وگو و از توانمندی دانشجویان استفاده کنند.

شفافیت، مهم‌ترین مطالبه جامعه دانشگاهی از مجلس/ شناخت مردم از مجلس باید تغییر کند

مشارکت در انتخابات باید ۹۸ درصدی باشد

وی ادامه داد: استاد ما می‌گفت که برای جمهوری اسلامی کمی نامناسب است که برای مشارکت در انتخابات اصرار کند؛ مشارکت در انتخابات در جمهوری اسلامی باید ۹۸ درصدی باشد زیرا پایه جمهوری اسلامی، مردمی است و از انقلاب تا تشکیل حکومت، مردمی بوده است.

شفیع‌فر گفت: متاسفانه بعضا مردم نادیده گرفته می‌شوند مگر در زمان انتخابات. تا بحث انتخابات پیش می‌آید به یاد مردم می‌افتند و این مساله باعث می‌شود مردم این گونه فکر کنند که به خاطر رای‌گیری به آن‌ها پرداخته شده است.

مسئولان ابتدا باید برادری خود را ثابت کنند

وی افزود: مسئولان ابتدا باید برادری خود را ثابت کنند اما این موضوع در این مدت کم، امکان‌پذیر نیست و باید برای انتخابات بعد روی این مساله کار کنیم. اما این به این معنا نیست که همه چیز را رها کنیم.

این فعال دانشجویی بیان کرد: اینجا این سوال پیش می آید که اهمیت مجلس و انتخابات و مشارکت در انتخابات، چه نفعی برای مردم دارد؟ مردم چالش‌های خود را باید در انتخابات ببینند و متوجه شوند که حل مشکلات، در انتخابات ممکن است. در این صورت انتخابات نه تنها پرشورتر برگزار می‌شود بلکه خود مردم نیز امنیت، سلامت و آزادی انتخابات را فراهم می‌کنند.

وی افزود: باید بستری فراهم شود تا نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دانشگاه‌ها حضور پیدا کنند؛ البته این بستر در دانشگاه شهید چمران اهواز وجود دارد. دعوت از کاندیداها برای حضور در دانشگاه‌ها، باعث به چالش کشیدن آن‌ها و پیگیری مطالبات می‌شود.

شفیع‌فر با اشاره به انتظارات جامعه دانشجویی از مجلس آینده عنوان کرد: اولین و مهمترین انتظار ما از مجلس شورای اسلامی، شفافیت است؛ مجلس جمهوری اسلامی باید کاملا شیشه‌ای و شفاف باشد. بحث شفافیت را در منابع دینی نیز داریم و حکومت ما مبتنی بر دین و شریعت است. کشورهای غربی و شرقی شفافیت را پیگیری می‌کنند و برای جمهوری اسلامی خوشایند نیست که شفافیت را نادیده بگیرد.

نیاز است که مجلس جوان‌تری داشته باشیم

وی افزود: دومین انتظار جامعه دانشجویی و دانشگاهی، ارتباط‌گیری مجلس با سایر اصناف و اقشار جامعه است. نمایندگانی داریم که شاید بیش از سه دوره نماینده هستند و این مساله، با تحقق شعار دولت جوان در تضاد است.

این فعال دانشجویی گفت: البته نیاز است که از تجربه پیشکسوتان استفاده شود و در دیدار دانشجویان با مقام معظم رهبری نیز دانشجویان این مساله را مطرح کردند که جنگ را با جوانان پیروز شدیم و اقتصاد را با  پیرمردها باختیم. نیاز است که مجلس جوان‌تری داشته باشیم؛ جوانان تجربه کمتری دارند اما در کف جامعه هستند و مشکلات را درک می‌کنند.

وی بیان کرد: هر کسی باید با هر توانی مشارکت در انتخابات را افزایش دهد. باید تسهیل فرآیند انتخابات را در دانشگاه انجام دهیم و جو دانشجویی به گونه‌ای رقم بخورد که دیگر دانشجویان نیز مشارکت داشته باشند.

لزوم وجود شور و شعور انتخاباتی در دانشگاه

وی با اشاره به اجرای برنامه‌های فرهنگی در جامعه دانشگاهی در راستای برگزاری انتخابات عنوان کرد: تقریبا می‌توان گفت هیچ کاری انجام نشده است. نیاز است در دانشگاه شور و شعور وجود داشته باشد و ایجاد شور کار سختی نیست اما نیاز است نسبت به انتخابات، شعور و آگاهی داشته باشیم.

شفافیت، مهم‌ترین مطالبه جامعه دانشگاهی از مجلس/ شناخت مردم از مجلس باید تغییر کند

شناخت مردم از مجلس باید تغییر کند

متین بزاز دانشجوی کارشناسی علوم سیاسی دانشگاه شهید چمران اهواز و فعال دانشجویی نیز در ادامه گفت: نماینده مجلس شورای اسلامی نباید تنها به استان حوزه انتخابیه خود اشراف داشته باشد زیرا نماینده وظیفه قانون‌گذاری در سطح ملی دارد و متاسفانه به این موضوع کمتر پرداخته شده است.

وی افزود: از سوی دیگر، وظیفه کمیسیون‌های مختلف مجلس برای مردم شرح داده نشده است. این ناآگاهی باعث کاهش تاثیر نقش مردم در انتخابات می‌شود و شاید ندانند که انتخاب یک نماینده چه دستاوردهایی دارد. این مساله باعث می‌شود که مردم بررسی نکنند که یک کاندیدا آیا به قانون اساسی اشراف دارد و کمیسیون‌ها را می‌شناسد یا نه؟ این مساله باعث سرخورده شدن مردم می‌شود. بنابراین شناخت مردم از مجلس باید تغییر کند زیرا مردم نمی‌دانند که انتخابشان چه تاثیری دارد.

ضرورت قانون‌گذاری در حوزه آموزش

بزاز با بیان اینکه مجلس می‌تواند در حوزه آموزش قانونگذاری‌هایی داشته باشد، گفت: قوانین موجود در خصوص دانشگاه شفاف نیست و با آن چالش داریم؛ به عنوان مثال بودجه دانشگاه و اختصاص بخشی از آن به معاونت فرهنگی، شفاف نیست و نیاز است که در این حوزه، تفسیر دقیقی از قانون وجود داشته باشد.

وی عنوان کرد: در خصوص آموزش نیز در مورد استادان حق‌التدریسی، چالش‌هایی در دستمزد و نحوه پرداخت آن وجود دارد که نیاز است به آن پرداخته شود.

این فعال دانشجویی بیان کرد: به شفافیت بسیار پرداخته می‌شود و این شعار انتخاباتی بود اما در نهایت به نتیجه نرسید. صرف شفافیت برای مجلس انقلابی کافی نیست بلکه نیاز به نظارت بر مجلس است.

شفافیت، مهم‌ترین مطالبه جامعه دانشگاهی از مجلس/ شناخت مردم از مجلس باید تغییر کند

بزاز با اشاره به تاثیر دانشگاه در دعوت از مردم برای حضور در انتخابات عنوان کرد: قطعا دانشگاه می‌تواند در افزایش مشارکت مردم موثر باشد. دانشگاه، قشر پویای جامعه است و این پویایی، تنها در محیط دانشگاه نیست بلکه می‌تواند در فضای عمومی شهر و استان نیز دیده شود. دانشجویان می‌توانند متناسب با رشته تحصیلی خود درباره کمیسیون‌های مجلس اطلاع‌رسانی کند.

نباید به انتخابات، پروژه‌ای نگاه شود

وی افزود: نباید به انتخابات پروژه‌ای نگاه شود؛ عملکرد پروژه‌ای انتخابات باعث می‌شود مطالبه‌گری مردم و یا تغییرات در شهرها، به انتخابات نسبت داده شود و این فضا را برای مردم ترسیم کرده‌ایم. انتخابات چیزی نیست که به پایان برسد. هر انتخابات مورد توجه سیستم‌هایی است که مدام تهدید می‌کنند و برای سرنگونی جمهوری اسلامی پلن می‌چینند و این مساله نیز بر اساس دیتاهای انتخابات و حضور مردم است.

این فعال دانشجویی گفت: قشر دانشگاهی، می‌تواند از نمایندگان مطالبه کند و به این صورت ارتباط و تعامل افزایش می‌یابد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha