• چهارشنبه / ۲ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۵:۲۷
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1402120201344
  • خبرنگار : 71533

نمایشگاه رسانه‌های ایران

مناظره؛ عابدینی: صحنه برای حضور زنان فراهم نیست/ قوی: زنان باید در لیست‌های انتخاباتی باشند

مناظره؛ عابدینی: صحنه برای حضور زنان فراهم نیست/ قوی: زنان باید در لیست‌های انتخاباتی باشند

مناظره انتخاباتی نیره قوی و زهرا عابدینی از فعالان و پژوهشگران حوزه زنان در غرفه ایسنا در نمایشگاه رسانه‌های ایران برگزار شد.

به گزارش ایسنا، نیره قوی در ابتدای این مناظره که با عنوان «خیزش زنان برای سهم‌خواهی سیاسی» برگزار شد، اظهار کرد: انتخابات نیازمند یک پیشفرض است که انتخاب اصلح برای اینکه ما یک مشارکت عقلانی داشته باشیم نیازمندیم بدانیم این موضوع حق ما یا مسئولیت ماست؟ اگر حق ما باشد همه انسان‌ها حقوق خود را مطالبه می‌کنند و اگر هم مسئولیت باشد این موضوعی است که ریشه در افکار، باورها و عقاید ما دارد.

زهرا عابدینی در مقابل با بیان اینکه بحث انتخابات بسیار مهم است، توضیح داد: حق انتخاب اصل اساسی است که به هر شکل چه به صورت نوشته شده در قوانین اساسی ملت ها و چه نا نوشته حق همه انسان ها به لحاظ حقوق بشری محسوب می‌شود.

این جامعه شناس و کنشگر اجتماعی، افزود: از طریق انتخابات باید مسیری را انتخاب کنیم که آینده ای برای بهتر زندگی کردن رقم بزند و این آینده توسط افرادی رقم بخورد که تاثیر گذار هستند و در نظام حکمرانی سیاسی و اجتماعی می‌توانند تحولاتی رقم بزنند. بنابراین انتخابات حق مهمی است که نباید از آن غافل شویم و این حق را دست کم بگیریم.

قوی در پاسخ به سخنان عابدینی اظهار کرد: در تاریخ کشور ما شرکت در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی با محدودیت‌هایی برخلاف ادعاها مواجه بوده است. در دوران حکومت پهلوی شاهد ادعای آزادی برای زنان بودیم اما در دوران پهلوی اول این آزادی مترادف با اباحه‌گری بود و در دوران پهلوی دوم این اقدام به حداقل‌ها در زمینه سیاست رسید تا نهایتاً بتوانند در صورت داشتن جایگاه خاصی وارد مجلس شوند.

*رویکرد اسلام به زنان انسان گرایانه است

عابدینی در مقابل با بیان اینکه من هم با نظریات سرکار خانم دکتر قوی موافق هستم، توضیح داد: برای حصور زنان در عرصه‌های مختلف نیاز به تعریف چارچوب هایی داریم تا زنان در عرصه های مختلف مشارکت کنند. این امر طبیعتا باید در چارچوب مواد قانون اساسی باشد و از طرفی ما یک نظام اسلامی هستیم و این چارچوب شرعی و اسلامی را باید برای حضور زنان داشته باشیم‌.

این جامعه شناس و کنشگر اجتماعی، افزود: این به معنای محدودیت نیست بلکه اسلام جایگاهی برای زنان قائل شده است. رویکرد اسلام به زنان انسان گرایانه است. اصل ۲۱ قانون اساسی به صراحت تاکید می‌کند که دولت مکلف و موظف است همه زمینه ها برای ارتقا جایگاه زنان و بهره برداری فراهم کند و این اصلی مترقی است که حقوق معنوی و را علاوه بر مادی به رسمیت می‌شناسد.

وی افزود: مگر ما نقشی بالاتر از تربیت انسان داریم زنی که می‌تواند مدیر تربیت کرده و تحویل جامعه دهد می‌تواند در بخش‌های مختلف نقش آفرینی کند. در طول سال‌های اخیر ذیل توصیه های رهبری و آرمان های انقلاب و ارزش‌های اسلامی باید زیر ساخت هایی ایجاد می‌شد تا زنان بتواند فعالیت کنند. کما اینکه در حوزه علمی بستر حضور زنان فراهم شده است چراکه لزوم این امر به صورت ذهنی ایجاد شده است. اما این حرکت در حوزه‌های اجرایی و سیاست تقلیل گرایانه می‌شود. گویی موانعی وجود دارد.

عابدینی تاکید کرد: صحنه برای حضور زنان فراهم نیست و اینجا است که نقش مجلس مشخص است. نقش مجلس نقش قانون گذاری است که بستر قانون را فراهم کند تا از ظرفیت زنان به عنوان انسان استقاده کند و قابلیت انسانی زنان در صحنه های سیاسی و اجتماعی و... تبلور پیدا کند. من ایمان دارم به این امر که هرجایی زنان حضور دشاتند فساد در کار کم بهره وری بالاتر بوده است چون زنان تعهد عجیبی به کار دارند و تخصص در تحول گرایی آنها بالا است‌.
وی خاطر نشان کرد: قانون اساسی، سیاست کلی نظام، اندیشه رهبری و امام خمینی باور دارد که زن باید در صحنه باشد اما زیر ساخت آن را باید فراهم کرد.

قوی در ادامه این مناظره یادآور شد: این در حالی است که امام راحل و رهبری تاکید داشته‌اند و دارند که زنان باید در مقدرات مملکت دخالت کنند که یکی از آنها رأی دادن و کاندیدا شدن است. حضور در مراکز علمی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی هم از جمله این موارد است. امام راحل تاکید داشتند زنان در انقلاب اسلامی پیشرو بودند و آنان را به‌عنوان کسانی که در رأس هرم مدیریتی می‌توانند قرار بگیرند قبول داشتند.

وی افزود: در نظام اسلامی که مبتنی بر اصول دینی و عقل است حتماً ضوابطی هم در این زمینه وجود دارد. بعد از انقلاب ما زنان توانستند براساس اندیشه امام به شکلی در جامعه نقش‌آفرینی کنند که عفاف هم رعایت شود. این یعنی هم آزادی زنان برای حضور در عرصه‌های مختلف فراهم شده و هم اصول و مبانی دینی رعایت شده است. اگر کسی معتقد است زنان بعد از انقلاب آزادی خود را از دست دادند این گوی و این میدان بیایند و بگویند تا پاسخ بدهیم و گفت‌وگو کنیم.

*به برابری حضور زنان در عرصه سیاسی اعتقاد دارم

عابدینی در مقابل با بیان اینکه سیاست جزء لاینفک زندگی همه ما است، تاکید کرد: سیاست سایه به زندگی همه ما می‌اندازد و نمی‌توان گفت سیاست حوزه‌ای مختص زنان نیست و زنان از آن منتفع نیستند یا هستند. سیاست حوزه تصمیم سازی و تصمیم گیری است و در حوزه سیاسی تصمیم گیری ها صورت می‌گیرد و از این رو اگر زنان در این عرصه حضور نداشته باشند از تصمیم سازی عقب می‌مانند.

وی ادامه داد: من به برابری حضور زنان در عرصه سیاسی اعتقاد دارم اما نگاه جنسیت گرا به قدری در کشور ما قالب شده است که باعث شده موانعی حتی برای خود زنان ایجاد شود. به طوری که زنان دچار مانعی ذهنی برای ورود به عرصه سیاست شده‌اند و تصور می‌کنند ورود به حوزه مجلس و قانون گذاری ممکن است مشکلاتی در جامعه برای اینها ایجاد کند. این پیامد ذهنی همین نگرش منفی است که در جامعه وجود دارد که صرقا زن را متعلق به حوزه خانواده می‌داند و از حضور زن در جامعه استقبال نمی‌کند.البته که خانواده یکی از بنیان های مهم اجتماعی است که باید زن در آن ایفای نقش کند و این افتخار است که زن رکن اصلی خانواده است اما رهبری در نشست اخیر خود با زنان بیان کردند که زنان می‌توانند به درجات بالا برسند و این استعداد در آنها وجود دارد.

عابدینی بیان کرد: باید نگاه کنیم چرا در طول این ۴۶ سال انقلاب مانع حضور زنان در عرصه های مختلف برداشته نشده است. این موانع برمی‌گردد به نگرش های فکری غلطی که در جامعه وجود دارد که باید حل شود. بخشی از حل شدن این امر بخشی بر عهده خود زنان است که با حضور موفق و کیفی خود در عرصه های مختلف باید ثابت کنند تفاوت بین زن و مرد وجود ندارد. بخشی هم به صاحب نظران و صاحبان کرسی‌های سیاسی برمی‌گردد که این مسائل و موانع را حل و فصل کنند.

قوی گفت: انسان تکلیف دارد و در اسلام برای انجام تکلیف مرز زن و مرد ملاک نیست. در چارچوب دین نمی‌توانیم بگوییم زنان چرا لازم است در انتخابات در معرض کاندیداتوری قرار گیرند؟ انسان در همه عرصه‌هایی که خداوند تکلیف معین کرده است، جنسیت علی السویه است مگر اینکه نقش‌ها متفاوت باشد مثل نقش مادری که متفاوت است.

این فعال حوزه زنان تاکید کرد: ما در حوزه زنان وقتی سراغ حوزه سیاستگذاری در این بخش می‌رویم شاهدیم که در این بخش نمره خوبی به جمهوری اسلامی می‌توان داد. اما در اجرا و نظارت در برخی حوزه‌ها نمره پایین‌تر از ۵۰ است. نمایندگان ادوار مجلس کدامیک این هنر را داشتند که این قانون را به اجرا برسانند تا امر ازدواج جوانان تسهیل پیدا کند؟ باید برای اجرای قوانینی که داریم یک خیزشی ایجاد شود تا این قوانین به سمت عملی‌شدن حرکت کند.

*لیست‌بندی‌ها و قایل شدن سهمیه برای خانم‌ها را درست نمی‌دانم

عابدینی در مقابل با بیان اینکه باید نگاه جنسیتی را از حوزه زنان برداریم و نگاه انسان‌ گرایانه داشته باشیم، تصریح کرد: باید بر اساس شایستگی و توانمندی تصمیم بگیریم. من مخالف این هستم که با شعارهای تقلیل گرایانه جایگاه زن را به قدری تنزل می‌دهیم که ارزش‌های والای زنان گم شود. اینکه مثلا حتما باید ۳۰ درصد مجلس را زنان تشکیل دهند را اشتباه می‌دانم.

وی ادامه داد: حتی گاهی می‌بینیم بیگانگانی که طرح و برنامه‌ای برای انحراف کشیدن ارزش‌های والای زنان در جامعه ایران می‌ریزند و مسائل سخیفی مثل مساله حجاب و برداشتن حجاب را مطرح می‌کنند در حالی که زنان ما از ارزش‌های والا برخوردار هستند و می‌توانند قله های رفیع حوزه فرهنگ و سیاست و.. را فتح کنند.

عابدینی با انتقاد از سهمیه بندی زنان و مردان در لیست انتخابات عنوان کرد: من روی تعداد افراد توی لیست حرف دارم و لیست بندی ها و قایل شدن سهمیه برای خانم ها را درست نمی‌دانم. زمانی آقای عارف مطرح کردند باید ۳۰ درصد مجلس را زنان پر کنند. من این نگاه را اشتباه می‌دانم. این امر اشتباه تاکتیکی و نگرشی در حوزه زنان است چراکه آیا واقعا ما توانایی این را داریم که ۱۰۰ زن بسیار توانمند را وارد مجلس کنیم؟.

وی در عین حال گفت: البته چون زیر ساخت حضور زنان در جامعه به لحاظ فکری و گفتمانی زنان از دوره قاجار به سمتی رفت که زنان مظلوم واقع شدند اکنون زنان مجبورند برای اینکه بتوانند در لیست ها حضور جدی داشته باشند بحث سهمیه را مطرح می‌کنند. البت من نشانه های خوبی را در کشور می‌بینم که اتفاق می‌افتد و زنان در صحنه های مختلف حضور خواهند داشت.

*شاهد رشد حوزه زنان هستیم

قوی در بخش دیگری از این نشست، افزود: اگر بخواهیم از جمهوری اسلامی دفاع کنیم باید گفت که بالای ۷۰ درصد آموزش و پرورش ما بانوان هستند، در هیئات علمی هم که البته این آمار مطلوب نیست اما در آنجا هم آمارها قابل‌قبول است.

وی ادامه داد: بعد از انقلاب به دلایل ساختاری بخش‌هایی برای زنان تأسیس شده است. در بسیاری موارد شاهد رشد حوزه زنان هستیم و این رشد قابل دفاع است. ما نگاهی داریم که متحجرانه یا سنتی است و در آن نگاه زن در چارچوب خانواده محدود می‌شود. این نگاه مردود است، نگاهی که الگوی غربی نسبت به زن است که از یک نگاه افراطی رنج می‌برد و خودشان از آن به ستوه آمده‌اند نیز نتایج منفی خود را نشان داده است.

قوی گفت: زن در چارچوب خانواده می‌تواند همسر و مادری باشد که این نهاد را حفظ می‌کند و در جامعه نیز می‌تواند پیشرو و فعال باشد. نظام هم بر این موضوع تاکید دارد که از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های زنان در جامعه به درستی استفاده نشده است. در این زمینه لازم است همتی ایجاد شود تا از این ظرفیت‌ها بهره‌برداری شود.

عابدینی افزود: اتفاقات خوب در این دولت رخ داد و مشارکت بالای زنان اتفاق افتاده است و امیدوارم جامه زنان مشارکت خوبی در انتخابات داشته باشند و نقش خود را ایفا کنند. چون نقش زنان به عنوان نیمی از افرادی که حق رای و انتخاب دارند بسیار مهم است. حصور زنان در انتخابات می‌تواند تاثیرات مثبتی در بخش‌های مختلف داشته باشد و البته این امر بستگی به این دارد که در انتخابات پیش رو جامعه زنان چطور تصمیم گیرند.

قوی در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به این پرسش که آیا زنان نمی‌توانند در انتخابات با یک لیست کاملا زنانه وارد میدان رقابت شوند، گفت: گاهی نگاه به لیست می‌کنیم که چند خانم یا آقا حضور دارند و گاهی به وعده‌های انتخاباتی نگاه می‌کنیم که برخی موارد این وعده‌ها حتی از چارچوب جمهوری اسلامی فراتر است. آقایان و بانوان باید در کنار هم باشند چون پابه‌پای آقایان در دیگر ابعاد جامعه فعال هستند و باید در لیست‌ها هم همچون آقایان حضور داشته باشند.

این فعال حوزه زنان ادامه داد: اگر در یک لیست ۳۰ نفره ۲۵ نفر خانم و ۵ نفر آقا باشند این یک مقابله است و نتیجه نمی‌دهد. اگر به دنبال شایسته‌سالاری هستیم بدانیم که باید خود بانوان به میدان بیایند. اما اینکه در لیست‌ها صرفا به دنبال تساوی بین تعداد آقایان و خانم‌ها باشیم یا خواهان یک لیست تماما زنانه باشیم این موارد نتیجه‌ای که لازم است را برای جامعه به همراه ندارد.

قوی در پایان با اشاره به پیش‌بینی خود از انتخابات مجلس شورای اسلامی، گفت: این دوره مجلس هم از لحاظ کیفی و کمی به دلیل حضور بانوان فرهیخته چشم‌انداز خوبی دارد و امیدوارم این ارتقای کیفی به حضور کمی در انتخابات هم منجر شود تا هم زنان با این حضور در انتخابات نشان دهند می‌توانند انتخاب اصلح باشند و هم مردم در این زمینه گام بردارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha