• پنجشنبه / ۳ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۵:۳۷
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402120301991
  • خبرنگار : 71610

آنچه در جلسات دادرسی دادگاه بین‌المللی دادگستری در مورد اشغالگری فلسطین گذشت

آنچه در جلسات دادرسی دادگاه بین‌المللی دادگستری در مورد اشغالگری فلسطین گذشت

جلسات دادرسی در دادگاه بین‌المللی دادگستری (ICJ) در لاهه از روز دوشنبه در مورد یک پرونده تاریخی که در آن ۵۲ کشور به طور مشترک شواهدی را در مورد عواقب حقوقی اشغال سرزمین‌های فلسطینی توسط رژیم صهیونیستی ارائه می‌کنند، آغاز شده است. این پرونده ناشی از درخواست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در ۳۰ دسامبر ۲۰۲۲ است. اکثریت اعضای مجمع عمومی سازمان ملل متحد رای دادند تا نظر دادگاه در مورد عواقب حقوقی ادامه اشغال فلسطین توسط رژیم صهیونیستی را جویا شوند. این جلسات تا ۲۶ فوریه (۷ اسفند) ادامه خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، انتظار می‌رود که هیئتی متشکل از ۱۵ قاضی حدود شش ماه طول بکشد تا یک نظر مشورتی غیرالزام‌آور درباره این درخواست صادر کنند، که همچنین از آنها می‌خواهد وضعیت حقوقی و عواقب آن را در نظر بگیرند.

براساس گزارش الجزیره، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای که دفتر وی روز دوشنبه منتشر کرد، مشروعیت رسیدگی‌های جاری در لاهه را رد کرد. زمانی که نتانیاهو گفت که اسرائیل "کنترل امنیتی" کاملی را بر مناطقی که در غرب رود اردن قرار دارند، حفظ خواهد کردآشکارا اعلام کرد هر گونه حکم دادگاه بین‌المللی علیه اسرائیل را نادیده می گیرد.

در جلسات تا کنون چه اتفاقی افتاده است؟

روز دوشنبه، فلسطین پرونده خود را در دیوان بین المللی دادگستری ارائه کرد. ریاض منصور، نماینده فلسطین در سازمان ملل متحد طی یک سخنرانی احساسی گفت: ما از شما می خواهیم تایید کنید که حضور اسرائیل در اراضی اشغالی فلسطین غیرقانونی است. او گفت: «یک یافته از این دادگاه معتبر... به پایان دادن فوری [اشغال] کمک می‌کند و راهی را برای صلح عادلانه و پایدار هموار می کند». آینده‌ای که در آن هیچ فلسطینی و اسرائیلی کشته نمی شوند. آینده‌ای که در آن دو کشور در کنار هم در صلح و امنیت زندگی کنند.»

روز سه شنبه، کشورهای دیگری از جمله آفریقای جنوبی، عربستان سعودی و بلژیک استدلال‌هایی ارائه کردند. نمایندگان این کشورها اشغال اسرائیل را محکوم کردند و آن را خشونت آمیز و غیرقانونی دانستند.

روز چهارشنبه، چندین کشور دیگر از جمله آمریکا، روسیه، مصر و مجارستان نقطه نظرات خود را ارائه کردند. مقامات کانادایی در آخرین لحظه اعلام کردند که روز سه شنبه در جلسات شفاهی حاضر نخواهند شد، اما دلیلی ارائه نکردند. با این حال انتظار می رود دادگاه نظرات متفاوتی را بشنود.

نحوه رأی گیری هر کشور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در رأی گیری سال ۲۰۲۲ که منجر به این پرونده شد، ممکن است نشان دهنده رویکرد آنها در روزهای آینده در لاهه باشد.

ایالات متحده، بریتانیا و کانادا به ارجاع پرونده رای منفی دادند، در حالی که برزیل، اسپانیا و سوئیس رای ممتنع دادند.

روز پنجشنبه

ژاپن خواستار ایجاد کشوری برای فلسطینی‌ها شد تا در صلح و کرامت زندگی کنند.

توموهیرو میکاناگی، مشاور حقوقی وزارت خارجه ژاپن، به دیوان بین‌المللی دادگستری گفته است که کشورش معتقد است «راه‌حل دو دولتی که در آن اسرائیل و کشور مستقل فلسطینی در آینده در صلح و کرامت در کنار یکدیگر زندگی کنند، تنها راه قابل دوام برای هر دو ملت باقی خواهد ماند».

وی افزود: ژاپن تاکید می‌کند که مناقشه بین طرف اسرائیلی و فلسطینی باید نه از طریق اعمال خشونت یا اقدام یکجانبه، بلکه از طریق مذاکره و تلاش برای اعتماد متقابل میان طرف‌های ذیربط با رعایت قوانین بین‌المللی حل شود. قانون بین‌المللی در مورد غیرقابل قبول بودن تصرف هر سرزمینی با زور حتی در مورد سرزمین‌هایی که در داخل مرزها به رسمیت شناخته نشده‌اند نیز اعمال می‌شود.

ایرلند به این نتیجه رسیده است که «اسرائیل با اشغال طولانی‌مدت سرزمین فلسطین و فعالیت‌های شهرک‌سازی که بیش از نیم قرن در آنجا انجام داده است، تعدادی از هنجارهای ضروری حقوق بین‌الملل عمومی را نقض جدی کرده است».

نماینده ایرلند می افزاید که اسرائیل همچنین قوانین اساسی حقوق بین الملل بشردوستانه از جمله حق تعیین سرنوشت ملت فلسطین و ممنوعیت تصرف اراضی را با زور نقض کرده است.

ایرلند در دیوان بین المللی دادگستری گفت «ویژگی تعیین کننده» اشغال سرزمین های فلسطینی توسط اسرائیل در کرانه باختری اشغالی، از جمله قدس شرقی، «فعالیت مستمر شهرک سازی» بوده است. اسرائیل از ابزارهای مختلفی برای به دست گرفتن و اعمال کنترل برای اهداف غیرنظامی بر هر چه بیشتر سرزمین فلسطین استفاده کرده است. اسرائیل پس از کنترل، ساخت و سازهای دائمی را در این سرزمین انجام داده است، به ویژه توسعه یا تشویق توسعه شهرک های دائمی، که تعداد زیادی از شهروندان خود را برای انتقال به آن ترغیب کرده است. او گفت: اسرائیل از طریق اقدامات خود به طور اساسی جمعیت‌شناسی کرانه باختری را تغییر داده است.

چین به خوبی به حرف‌های ایالات متحده یک روز قبل گوش داد، نماینده آن اساساً با تمام استدلال‌هایی که ایالات متحده مطرح کرد مقابله کرد.

نماینده چین گفت: اسرائیل یک ملت خارجی است که فلسطین را اشغال کرده است، بنابراین حق دفاع از خود بیشتر با فلسطینی ها است تا اسرائیلی ها. چین گفت که در واقع بسیار مهم است که نظر مشورتی از عالی‌ترین دادگاه جهان ارائه شود زیرا هر گونه مذاکرات آینده را هدایت می کند.

ما شین مین، مشاور حقوقی وزارت امور خارجه چین گفت که چین پیوسته از آرمان عادلانه مردم فلسطین در احیای حق مشروع آنها حمایت کرده است. شی جین پینگ رئیس جمهور چین بارها تاکید کرده است که چین خواستار آتش بس جامع و حل زودهنگام مسئله فلسطین بر اساس راه حل دو دولتی از طریق مذاکره است. او گفت: «در تعقیب حق تعیین سرنوشت»، استفاده مردم فلسطین از زور برای «مقاومت در برابر ظلم خارجی» و تکمیل تشکیل یک کشور مستقل، «حق مسلم» است.

عراق به دیوان بین‌المللی دادگستری گفت که کشورش «به شدت نگران درد و رنجی است که بر فلسطینیان در سراسر کشور فلسطین، به ویژه در نوار غزه وارد شده است».

حیدر شیا البراک، نماینده عراق بر "اقدامات وحشیانه" انجام شده توسط اسرائیل، از جمله "حملات هوایی و حملات موشکی به غیرنظامیان" اشاره کرد و گفت: «این اقدامات جنایت جنگی است که با قصد جنایتکارانه انجام شده است» و نقض جدی قوانین جنگ است و اسرائیل «باید پاسخگو باشد».

البراک در پایان از دیوان بین المللی دادگستری خواست تا تصمیماتی اتخاذ کند که «از جان مردان، زنان، کودکان و بزرگان فلسطینی محافظت کند و به آنها اجازه دهد تا از زندگی با عزت و امنی برخوردار شوند که در آن همه حقوق بشر محقق شود».

عراق از دیوان بین‌المللی دادگستری می‌خواهد که از "کمپین کشتار جمعی" اسرائیل جلوگیری کند.

او از دادگاه جهانی خواست که به دستورات قبلی دادگاه علیه اسرائیل، مانند مقرراتی که پس از پرونده نسل‌کشی آفریقای جنوبی دستور داده شده بود، احترام بگذارد تا «دستگاه کشتار سیستماتیک علیه مردم فلسطین را متوقف کند». . او گفت: «ما امیدواریم که تعهد دادگاه به عدالت و تصمیم‌گیری‌های بیشتری منجر شود که بر تعهد خود برای پایان دادن به کارزار کشتار جمعی و جلوگیری از اعمال نسل‌کشی و همچنین سیاست‌های آزار و اذیت، محاصره و گرسنگی علیه مردم فلسطین تاکید می‌کند.»

اردن به شدت از سکوت در برابر جنایات و وحشی‌گری رژیم صهیونیستی در نوار غزه و نقض قوانین بین‌المللی توسط این رژیم انتقاد کرد.

ایمن الصفدی وزیر خارجه اردن در این باره اظهار کرد: اسرائیل در نوار غزه نسل کشی می‌کند و زندگی بیش از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار فلسطینی را نابود می‌کند. اسرائیل تغییرات جمعیتی را تحمیل و فلسطینی‌ها را از خانه‌هایشان محروم می‌کند. هیچ کلمه‌ای برای توصیف بربریت تجاوز اسرائیل به نوار غزه وجود ندارد. اسرائیل وظیفه خود را برای حفاظت از اماکن مقدس اسلامی انجام نمی‌دهد. نیم میلیون فلسطینی در نوار غزه از گرسنگی جان خود را از دست می‌دهند و از بدترین مراحل قحطی رنج می‌برند.

وزیر امور خارجه اردن درباره یورش شهرک نشینان تندرو صهیونیست به خانه‌های فلسطینی‌ها در کرانه باختری نیز اظهار کرد: تروریسم شهرک نشینان شری بدتر است و قربانیان فلسطینیان بی‌گناه، خانه‌ها و دارایی‌های آنها هستند. تعداد شهرک نشینان امروز به ۷۰۰ هزار نفر رسیده است و در مقایسه با سال ۱۹۹۳ بیش از ۱۵۰ درصد افزایش یافته است.

وی تاکید کرد: اسرائیل به قوانین بین‌المللی اهمیتی نمی‌دهد و به این دولت اجازه داده شده که به این قوانین اهمیتی ندهد. اسرائیل حق مسلمانان و مسیحیان برای آزادی عبادت را نقض و برای تغییر هویت در قدس اشغالی تلاش می‌کند. هر روز صدها فلسطینی کشته می‌شوند و اسرائیل پاسخگوی تخلفات خود نیست.

ایران گفت: «عدم اقدام یا ناکافی بودن شورای امنیت» یکی از «علل اصلی اشغال طولانی مدت فلسطینیان» است.

نجفی، نماینده ایران گفت: «همه جنایات که رژیم اسرائیل در نزدیک به هشت سال گذشته مرتکب شده، پیامد چنین انفعالی است». او افزود که حتی امروز نیز شورای امنیت سازمان ملل به دلیل بن بست ناشی از یک "عضو دائمی خاص" فلج شده است. انتظار می رود دادگاه نظر مشورتی خود را به گونه‌ای ارائه کند که «به طور مؤثر و عملی حاکمیت قانون را تحکیم کند» و «برای فلسطینیان عدالت در نهایت پیروز شود». زمانی که فلسطینی ها بیش از همه به حمایت و کمک بشریت نیاز دارند، نباید آنها را تنها بگذاریم و ناامیدشان کنیم. این یک مسئولیت حقوقی و اخلاقی جمعی است و باید مسئولانه آن را انجام دهیم.

مجارستان از دیوان بین المللی دادگستری خواست تا از اعمال صلاحیت خود امتناع کند زیرا نظر مشورتی آن می تواند «مستقیماً به تشدید درگیری کمک کند».

گویان گفت: اشغال اسرائیل باید فوراً، همه جانبه و غیرقابل برگشت پایان یابد.

گامبیا از دیوان خواست تا تأیید کند که این اشغال غیرقانونی است. این کشور همچنین تاکید کرد که اسرائیل موظف است فوراً به اشغال خود پایان دهد.

فرانسه گفت که تمام خسارات وارده به مردم فلسطین در نتیجه سیاست‌ها و اقدامات اسرائیل غیرقانونی بر اساس قوانین بین‌المللی باید مورد بازپرداخت و در غیر این صورت، غرامت باشد.

روسیه خواستار تشکیل کشور فلسطین شد و گفت: «راه حل دو دولتی با مذاکره با یک کشور مستقل و پایدار فلسطینی که به صورت مسالمت‌آمیز با اسرائیل همزیستی داشته باشد، بهترین دستور برای پایان دادن به نقض‌های اسرائیل و ایجاد ضمانت‌هایی برای عدم تکرار آنها خواهد بود. ».

کویت از دیوان بین‌المللی دادگستری خواست تا به چندین دهه بی عدالتی پایان دهد و اشغال سرزمین‌های فلسطینی توسط اسرائیل را غیرقانونی اعلام کند.

علی احمد ابراهیم الظفیری، سفیر کویت گفت: «چرا قربانی همچنان به عنوان قاتل به تصویر کشیده می شود؟ قدرت اشغالگر جنگی نامشروع علیه فلسطینیان در غزه به راه انداخته است که مشخصه آن نقض قوانین بین المللی متعدد است. او استدلال کرد که جنگ نتیجه 57 سال اشغال غیرقانونی سرزمین های فلسطینی است و باید متوقف شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha