• جمعه / ۴ اسفند ۱۴۰۲ / ۰۸:۴۶
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1402120402210
  • خبرنگار : 50441

مسئول کمیته انضباطی هیئت فوتبال استان فارس:

قوانین انضباطی فوتبال باید اصلاح شود

قوانین انضباطی فوتبال باید اصلاح شود

ایسنا/فارس به اعتقاد مسئول کمیته انضباطی هیئت فوتبال فارس، احکام این کمیته قدرت بازدارندگی بسیار ضعیفی دارد و نیاز است که قوانین انضباطی فوتبال کشور اصلاح شود.

در سالی که گذشت شاهد چندین درگیری در مسابقات فوتبال استان فارس بودیم. آخرین مورد آن به همین چند روز پیش برمی گردد که در یک دیدار بین نمایندگان فراشبند و مرودشت رخ داد، اما هیچگاه شاهد برخورد شدیدی از سوی مسئولان اجرایی مسابقات نبوده‌ایم.

تلاش‌های چندباره خبرنگار ایسنا برای برقراری ارتباط با رئیس و سرپرست هیئت فوتبال استان در ماه‌های گذشته بی‌نتیجه بود و حسین قنبری علی‌الظاهر لزومی به پاسخ در زمینه چنین مسائلی نمی‌بیند.

در نهایت با مسئول کمیته انضباطی هیئت فوتبال فارس صحبت کردیم. وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، یکی از مهمترین دلایل رخ دادن چنین اتفاقاتی را، ضعف زیرساخت‌ها عنوان کرد و گفت: احکام کمیته انضباطی شاید نهایتا تا ۱۰ درصد بتواند بازدارنده باشد. رخ‌ دادن این مسائل بیشتر به کمبود زیرساخت‌های مناسب در ورزشگاه‌های ما برمی‌گردد.

نادر اسماعیلی افزود: در کل استان فارس، شاید فقط ورزشگاه شهید دستغیب را بتوان تا ۷۰ یا ۸۰ درصد برای برگزاری مسابقات فوتبال پایه مناسب دانست. سایر ورزشگاه‌ها از امکانات لازم به لحاظ امنیتی برخوردار نیستند.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا کمیته انضباطی نمی‌تواند با صدور احکام شدیدتر مانع از تکرار این اتفاقات شود، گفت: دست کمیته انضباطی چندان باز نیست. به عنوان مثال در آیین‌نامه انضباطی مسابقات عنوان شده است که ورود ۱ تا ۲۰ نفر از تماشاگران به زمین، با یک جلسه محرومیت تیم میزبان از حضور تماشاگر همراه خواهد شد. اما می‌دانیم که چنین حکمی بازدارنده نیست. متاسفانه تیم‌ها هم تماشاگرانی دارند که با یک سوت که مطابق میلشان نباشد، وارد زمین می‌شوند یا به داور فحاشی می‌کنند.

اسماعیلی گفت: ما هم باید بتوانیم بازی‌ها را مدیریت کنیم. نه اینکه بخواهیم به هر قیمتی مسابقات را به انجام برسانیم، اما می‌دانیم تیم‌ها هم برای ورود به مسابقات مشکلات زیادی دارند. ما باید بتوانیم طوری مدیریت کنیم که تا حد امکان از حضور تیم‌ها در مسابقات جلوگیری نشود. ممکن است یک تیم با یک جریمه سنگین، به طور کلی قید حضور در مسابقات را بزند.

مسئول کمیته انضباطی هیئت فوتبال فارس از وضع یک قانون برای پایش مربیان پایه خبر داد و گفت: طبق قانوین که امسال وضع شد، از سال آینده برای صدور کارت هر مربی یا حتی ارتقا سطح مربیگری، تاییدیه اخلاقی و انضباطی آنها لازم است. یعنی چه بنده، چه هر کسی که سال آینده این مسئولیت را داشته باشد، موظف است که به پرونده مربیان رسیدگی کرده و مانع از حضور مربیانی شود که مشکل انضباطی و اخلاقی داشته‌اند.

اسماعیلی افزود: به شخصه عادت ندارم از مسائل شانه خالی کنم. انتقادات را می‌پذیرم، اما می‌گویم باید برای قضاوت در چنین مسائلی، تمام موارد موثر را در نظر بگیرید. مکان برگزاری مسابقه، امکانات، نماینده هیئت، داور، مسئولان برگزاری، مربیان و تماشاگران، همه در مسائلی که رخ می دهد تاثیرگذار هستند.

وی در پایان روی مسئله فرهنگ‌سازی در فوتبال پایه تاکید کرد و گفت: متاسفانه برخی تیم‌ها بعد از هر سوت داور می‌خواهند به او حمله‌ور شوند یا فحاشی کنند. فرهنگ اینها هنوز به آن حد نرسیده که داور هم ممکن است اشتباه کند و این دلیل نمی‌شود که به خودمان اجازه هر کاری بدهیم. فکر می‌کنم اولین مساله‌ای که باید روی آن کار شود، همین فرهنگ سازی است.

به گزارش ایسنا، یکی از جنجالی‌ترین دیدارهای سال جاری فوتبال کشورمان، دیدار تیم‌های امید گل‌گهر سیرجان و فجرشهید سپاسی شیراز بود که در دقایق پایانی این مسابقه، یک تماشاگر سیرجانی وارد زمین شد و با چاقو به بازیکنان و عوامل تیم شیرازی حمله کرد.

این اتفاق منجر به جراحت شدید یکی از عوامل اجرایی تیم فجرسپاسی شد، اما در نهایت کمیته انضباطی رای به برگزاری بدون تماشاگر دو بازی خانگی گل‌گهر داد که یکی از این هم تعلیقی بود!

بدیهی است که با چنین برخوردهای نرمی نسبت به اتفاقات خشونت بار، همچنان شاهد تکرار این حوادث خواهیم بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha