• جمعه / ۴ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۱:۴۹
  • دسته‌بندی: نانو‌ فناوری
  • کد خبر: 1402120402284
  • منبع : ستاد ویژه توسعه فناوری نانو

رییس انجمن نانو فناوری ایران:

اقتدار امروز کشور مدیون همت تلاشگران عرصه علم و فناوری است

اقتدار امروز کشور مدیون همت تلاشگران عرصه علم و فناوری است

ششمین همایش بین‌المللی و کارگاه‌های تخصصی علوم و فناوری نانو روز چهارشنبه دوم اسفند ۱۴۰۲ در دانشگاه خلیج فارس با حضور اساتید، دانشمندان و متخصصین حوزه علوم و فناوری نانو آغاز به کار کرد.

به گزارش ایسنا،‌ به نقل از ستاد توسعه نانو،‌ دکتر تماری دبیر علمی کنفرانس نانو با عرض خیر مقدم در ابتدای این نشست از نحوه شکل‌گیری و برنامه‌ریزی‌های این همایش گفت و عنوان داشت: تعداد ۳۲۰ مقاله به این همایش ارسال و دریافت شد که از این ۲۶۵ مقاله آن مورد پذیرش قرار گرفت وی از همکاری‌های انجمن ملی نانو فناوری ایران، بنیاد علم و سایر سازمان‌ها و نهادها برای برگزاری این همایش تشکر و قدردانی کرد.

در این نشست دکتر مدرسی رئیس دانشگاه خلیج فارس نیز پیشرفت‌های دانشگاه در چند سال گذشته را بسیار ستودنی دانست و کسب رتبه یک دانشگاه در بین دانشگاه‌های جامع جوان کشور و حضور اساتید برتر علمی، حضور دانشمندان یک درصد و دو درصد برتر جهان در این دانشگاه و ارتقا هشت پله آن به لحاظ پژوهشی را در بین دانشگاه‌های کشور یادآور شد و افزود: همه این دستاوردها حاصل تلاش همکاران ما در دانشگاه خلیج فارس بوده است.

مدرسی افزود: براساس نام دانشگاه و محل قرار گرفتن آن در حوزه جغرافیایی خاص، رسالت‌های ما بلند آوازه ساختن نام خلیج فارس در جهان است.

رییس دانشگاه خلیج فارس یادآور شد: ما به حوزه‌های مزیتی توجه ویژه داریم و آن را رسالت اصلی خود می‌دانیم.

دکتر مدرسی تاکید کرد: همایش‌ها می‌بایست بخشی از نیازهای حوزه صنعت و جامعه را پوشش دهد و از سمت صنعت به نهاد علم ارجاع شود.

رئیس دانشگاه خلیج فارس با نقل قولی از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: توسعه با توصیه شکل نمی‌گیرد؛ لذا خروجی این دست از همایش‌ها می‌بایست کارکرد ویژه‌ای در توسعه صنعت و پیشرفت جامعه داشته باشد.

رییس دانشگاه خلیج فارس بیان داشت: امروز علم نانو و فناوری‌های مرتبط با آن کاربردهای فراوانی را در بیشتر مراکز پزشکی، صنعتی و جامعه دارا است.

سخنران بعدی این همایش رئیس انجمن نانو فناوری ایران بود که ابتدا تاریخچه انجمن نانو در ایران گفت و آغاز شکل گیری آن را به سال ۱۳۸۱ دانست.

وی افزود: انجمن و ستاد نانو فعالیت‌های متعددی را در کشورهای پیشرفته انجام می‌دهند که از جمله برگزاری نشست‌ها و همایش‌های تخصصی است.

او اضافه کرد: تاکنون ۹ همایش بین‌المللی در زمینه نانو فناوری داشته‌ایم و اکنون نیز برگزاری ششمین همایش ملی نانو را در دانشگاه خلیج فارس را شاهد هستیم.

دکتر نادری رییس انجمن نانو فناوری ایران هدف از برگزاری این دست از همایش‌ها را به اشتراک گذاشتن آخرین یافته‌های علمی و پژووهشی دانست.

نادری با اشار به نشریات تخصصی در حوزه نانو بیان داشت: این انجمن دارای یک نشریه علمی تخصصی به زبان انگلیسی و یک نشریه علمی به زبان فارسی و یک خبرنامه که اخبار علمی و ترویجی در زمینه نانو را منتشر می کند.

رئیس انجمن علمی نانوی کشور برای انجام فعالیت‌های بیشتر و گسترده‌تر از دانشجویان و اساتید متخصصین دعوت کرد که به عضویت انجمن نانو در آیند.

رییس انجمن نانو جایگاه علمی کشور را امروز مدیون تلاش دانشمندان و اساتید و متخصصین کشور دانست که با کمترین امکانات بیشتر دستاوردها داشته‌اند.

او نهاد علم را نیازمند توجه بیشتر دانست و تاکید کرد: اقتدار و امنیت امروز کشور مدیون فعالیت تلاشگران عرصه علم و فناوری و دانشمندان است.

در این همایش دکتر رضایت نیز گزارشی از فعالیت‌های ستاد ارائه کرد. رضایت، برگزاری این همایش را در نوع خودش بسیار خوب دانست. او با اشاره به فعالیت‌های ستاد نانو، زیرساخت اصلی ایجاد بنیاد را نیروی انسانی دانست و گفت: اکنون ما بیش از ۴۰ هزار نفر دانش‌آموخته نانو فناوری در کشور داریم.

وی یادآورشد: تدوین استانداردهای بین‌المللی یکی از فعالیت‌های مهم این نهاد است و ما تاکنون ۱۸۰۸ محصول نانو فناوری را در کشور تولید کرده‌ایم که مبلغی بالغ بر ۳۰۳ ۷۹۵ میلیارد ریال حجم بازار آن بوده است و هر ساله نیز فروش محصولات این حوزه دو برابر شده است و ما به ۴۸ کشور مختلف جهان هم اکنون محصولات نانو فناوری صادر می‌کنیم.

دیگر سخنران این همایش علمی، دکتر سلطانی رئیس بنیاد علم بود که وی نیز در این همایش به معرفی بنیاد علم پرداخت و فعالیت‌های آن پرداخت.

رییس بنیاد علم تاکید کرد: ما در این بنیاد از طرح‌های پژوهشی، دوره‌های پسا دکترا، رساله دکترا و به صورت محدود پایان‌نامه کارشناسی ارشد حمایت می‌کنیم.

وی افزود: سقف حمایت بنیاد علم و صندوق حمایت از پژوهشگران ۴۵ میلیارد ریال و در قالب گرند پژوهشی است.

رییس بنیاد علم بیان داشت: فراخوان نیازهای پژوهشی اکنون در وبسایت آن بنیاد در دسترس پژوهشگران و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و برنامه‌های ترویج علم از دیگر فعالیت‌های این بنیاد است.

آخرین سخنرانی صبح اولین روز همایش به کاربرد گرافین در تولید بافت‌ها و سلول‌های بنیادی اختصاص داشت که توسط دکتر اخوان ارائه شد.

اخوان با اشاره به تاریخچه کشف گرافین در سال ۲۰۰۱ افزود: تولید سلول‌های بنیادی سنگ بنای تولید بافت‌های مختلف بدن است. سلول‌های بنیادی به کشت بافت‌ها در ساختارها متفاوت کمک می کند.

وی یادآور شد: بافت‌های مختلف انسان برای تولید نیازمند قالب‌های مشخص می‌باشد و هر کدام از این قالب‌ها هندسه مناسب خاص خود را دارد، گرافین تاثیر شگرفی در تولید و ساخت اعضا بدن انسان دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha