• یکشنبه / ۶ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۳:۱۳
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 1402120603422
  • خبرنگار : 71963

دانشیار دانشگاه تهران:

همه گروه‌های سیاسی مسئول نگاهبانی از جمهوریت نظام هستند

همه گروه‌های سیاسی مسئول نگاهبانی از جمهوریت نظام هستند

دانشیار دانشگاه تهران و سفیر سابق ایران در روسیه، گفت: برگزاری نشست خانه گفتگو در دانشگاه تهران نشان می‌دهد که گفتگو در کشور وجود دارد و این جای شکرگزاری دارد. دولتی بازتر و مجلسی بازتر و وجود سلایق گوناگون قطعا می‌تواند موثرتر باشد.

به گزارش ایسنا، مهدی سنایی، دانشیار دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در نشست خانه گفتگوی دانشگاه تهران که با حضور بیش از ۸۰ استاد دانشگاه تهران از طیف‌های فکری متفاوت و چهره‌های سیاسی از احزاب و گروه‌های سیاسی مختلف در تالار شهید سلیمانی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: اگر به انتخابات از منظر برش تاریخی ۱۵۰ ساله نگاه کنیم، دستاوردی است که برای کشور حاصل شده است. یکی از مشکلات کشور، کوتاهی حافظه تاریخی است و از گروه و دولت و جمعیت به هر جایی که می‌رسیم فکر می‌کنیم که از ۱/۱/۱ شروع شده است. بالاخره انتخابات دستاورد نزدیک به ۹ دهه مبارزه برای آزادی و عدالت و انتخابات بوده و در نهایت بعد از چند دوره چه در دوره نهضت تنباکو و مشروطه و بعد از آن هم در ۲۸ مرداد ۳۲ و نهایتا در انقلاب اسلامی ایران توانست در قالب یک نظام سیاسی شکل بگیرد، آن هم به این دلیل که توازنی بین ارزش‌های اسلامی و جهوریت برقرار شد و الگویی برای تجمیع خواسته‌ها ارائه شد.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی افزود: ضعیف شدن جمهوریت و ضعیف شدن حضور مردم و هر نوع کاهش این نقش، ضربه‌ای به این کشور است و فکر می‌کنم همه گروه‌ها، چه گروهی که بیشتر وزنه اسلامیت نظام را تاکید می‌کند و چه آن گروهی که وزنه جمهوریت را تاکید می‌کند، همه مسئول حفاظت و نگاهبانی از جمهوریت نظام و حضور قاطع و گسترده مردم در همه صحنه‌های تصمیم‌گیری هستند چراکه ضعیف شدن این دستاورد به ضعیف شدن مجموعه نظام می‌انجامد و حفظ این توازن از جهت تاریخی بسیار حائز اهمیت است.

سنایی در نگاه به انتخابات در سطح و برش زمانی ۴۵ ساله اخیر، بیان داشت: به عنوان یک واقعیت بپذیریم که از نظر حضور گروه‌ها و سلیقه‌های مختلف سیاسی بیشتر از اینکه به سمت تنوع و گسترش حرکت کنیم، از جهت سیاسی به سمت محدود شدن و تنگ‌تر شدن حرکت کرده‌ایم.

وی با اشاره به سابقه تمدنی ایرانی و اسلامی، تاکید کرد: هیچ تمدنی با بسته شدن قطعا محقق نشده است بلکه هر تمدنی با باز کردن دریچه‌ها به روی دنیا و تعامل گسترده و باز کردن فضا در داخل خودش محقق می‌شود. به عنوان یک اصل باید بپذیریم که امکان ندارد یک توسعه و تمدن قطعی در یک فضای بسته‌ای شکل بگیرد. البته این به آن معنا نیست که در کشور فضای سیاسی باز نیست، خوب یک نمونه همین نشست خانه گفتگو است که نشان می‌دهد گفتگو در کشور وجود دارد و این جای شکرگزاری دارد ولی در مکانیسم‌های تصمیم‌گیری کشور هر چقدر که پیشتر آمده‌ایم فضای مجلس بسته‌تر شده است، این در حالی است که دولتی بازتر و مجلسی بازتر و وجود سلایق گوناگون قطعا می‌تواند موثرتر باشد.

نماینده هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی افزود: اگر صحبت از قوت مجلس اول و دوم می‌رود، به این دلیل است که گروه‌های سیاسی متعدد و سلیقه‌های متنوعی در آن بودند. فکر می‌کنم که از این تنوع و حضور سلایق نباید ترسید.

دانشیار دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در بخش دیگر سخنانش به جنگ شناختی اشاره کرد و گفت: در اینکه یک جریان عظیمی از ارائه داده‌ها وجود دارد و دنیا غیر از دنیای حقیقی، یک دنیای مجازی هم است و جنگ‌ها غیر از جنگ‌های میدانی، جنگ شناختی هم است، تردیدی نیست؛ ولی خوب اینها که نباید باعث شود که ما مشکلات کشور را نادیده بگیریم. ببینید یک موضوعاتی حل‌وفصل نشده در این کشور است که چندین دولت و چندین دوره طی شده و مردم این را به چشم می‌بینند. امروز هر ایرانی به هر جای دنیا برود وقتی به فرودگاه بین‌المللی در تهران برمی‌گردد به حال کشور خود حسرت می‌خورد. این که دیگر به جناح و گروه ربطی ندارد. روش توسعه کشور است که مقدار زیادی از منابع کشور را دارد از بین می‌برد.

 سنایی، مجلس شورای اسلامی در ایران را یکی از فعال‌ترین مجالس دنیا برشمرد و گفت: مجلس شورای اسلامی یکی از مجالسی است که از اختیارات بسیار بالایی برخوردار است ولی همین مجلس با این ساختار چون حزبی و استانی نیست تبدیل به انبوهی از نمایندگان می‌شود که ساختار و سازوکاری درون خود پارلمان نیست. در ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی بحث استانی شدن انتخابات به عنوان یک گام به سوی حزبی شدن طرح شده و در مجلس هشتم هم با تعدادی ازنمایندگان این طرح را تهیه کردیم اما در صحن کمیسیون شوراها این طرح عقیم ماند.

دکتر سنایی در بخش دیگر سخنانش به تبعیض در جامعه اشاره کرد و بیان داشت: به عنوان یک واقعیت باید وجود تبعیض را در جامعه بپذیریم. جامعه دسترسی فراگیر به منافع ندارد و سیستم مناسبی برای توزیع این منافع در بین عامه مردم نیست. بارها و بارها دانشجویان به خود من مراجعه کرده و گفته‌اند که ما می‌خواهیم نقش سیاسی ایفا کنیم، چه کار باید انجام دهیم؟ نقش سیاسی که فقط انتخابات نیست. این روشن نیست که اگر کسی خواست در سیستم نقش سیاسی ایفا کند، چه طوری باید ایفا کند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، وی در پایان با تاکید بر اینکه در عرصه سیاست نه تنها در حوزه علم، هر کاری به کاردان و کسی که دانش و آگاهی دارد، سپرده شود؛ گفت: این موضوع یک موضوع بدیهی است اما موضوعی است که همچنان ما داریم درباره‌اش صحبت می‌کنیم. این درست است که که باید جوانان را بکار گرفت و گردش قدرت صورت گیرد و باید تغییر نسل مدیریتی حاصل شود ولی در هیچ کجای دنیا امکان‌پذیر نیست که کسی بدون هیچ سابقه و دانشی در یک موضوع مدیرکل یک موضوع شود. خوب در این کشور با چنین شرایطی فرد مدیرکل می‌شود یا حتی وزیر می‌شود و پست بالایی می‌گیرد. اگر همین بکارگیری افراد بر اساس دانش و علم رعایت شود، نیمی از مشکلات سیاسی و اجتماعی و اقتصادی کشور حل خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha