• دوشنبه / ۷ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۱:۵۰
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402120703964
  • خبرنگار : 71129

آیکان: آمریکا باید سلاح‌های اتمی خود را از اروپا خارج کند

آیکان: آمریکا باید سلاح‌های اتمی خود را از اروپا خارج کند

هماهنگ کننده سیاست و تحقیقات در کمپین بین‌المللی برای نابودی تسلیحات هسته‌ای (آیکان) گفت، آمریکا باید تسلیحات هسته‌ای خود را از اروپا خارج کند چون تبادل هسته‌ای برون مرزی، خطر تشدید تنش‌ها را افزایش می‌دهد.

به گزارش ایسنا، در اکتبر سال گذشته میلادی آیکان اعلام کرد که داده‌ها نشان می‌دهد آمریکا به دنبال استقرار کلاهک‌های هسته‌ای خود در قلمروی انگلیس آن هم بدون اعلامیه رسمی است. آمریکا ۱۰۰ کلاهک اتمی در پنج کشور عضو ناتو یعنی آلمان، ایتالیا، هلند، بلژیک و ترکیه دارد.

 به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، «آلیشیا سندرز-زاکره» هماهنگ کننده سیاست و تحقیقات در کمپین بین‌المللی برای نابودی تسلیحات هسته‌ای همچنین گفت: این اقدام در به اشتراک گذاری یا استقرار تسلیحات هسته‌ای در یک قلمروی خارجی یک روند تشدید کننده و خطرناک است که باید از نظر جهانی محکوم شده و بلافاصله متوقف شود.

وی افزود: پیمان منع تسلیحات هسته‌ای به صورت ضمنی استقرار خارجی را منع می‌کند و تمامی کشورها باید به این پیمان ملحق شوند تا این چنین اقدامات خطرآفرین را در اراضی خود متوقف و ممنوع کنند.

این مقام مسئول آیکان خاطرنشان کرد: تمامی کشورها باید به صورت جمعی خواستار توقف و پایان فوری چنین اقداماتی شوند.

در ژانویه سال جاری میلادی، «گنادی گاتیلف» نماینده دائم روسیه در دفتر سازمان ملل در ژنو گفته بود، استراتژی ناتو و آمریکا درباره جنگ اوکراین که می‌تواند باعث تقابل مستقیم نظامی بین قدرت‌های اتمی شود، خطر بزرگتر اتمی را در پی خواهد داشت.

پیمان عدم اشاعه تسلیحات اتمی که در ژوئیه ۲۰۱۷ تصویب شد، در ژانویه ۲۰۲۱ اجرایی شده و توسعه، آزمایش، تولید، انبار، استفاده، انتقال و تهدید استفاده از تسلیحات هسته‌ای را ممنوع می‌کند.

در اکتبر ۲۰۱۸، چین به همراه روسیه، فرانسه، انگلیس و آمریکا که همگی قدرت‌های اتمی و اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل هستند، به صورت مشترک اعلام کردند که مخالف این پیمان هستند و آن را امضا نمی‌کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha