• دوشنبه / ۷ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۶:۲۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402120704330
  • خبرنگار : 30147

مدیر جهاد کشاورزی داورزن:

قطب تولید پسته خراسان رضوی با کمبود کارگاه فراوری مواجه است

قطب تولید پسته خراسان رضوی با کمبود کارگاه فراوری مواجه است

ایسنا/خراسان رضوی مدیر جهاد کشاورزی داورزن گفت: علیرغم اینکه داورزن یکی از قطب‌های تولید پسته خراسان رضوی است اما نیاز به افزایش کارگاه فراوری دارد.

سعید خسروجردی در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه ۱۲۰۰ هکتار از باغ‌های شهرستان داورزن سطح زیر کشت پسته است که هم اکنون ۵۰۰ هکتار آن بارور است، اظهار کرد: به طور میانگین در هر هکتار از باغ‌های بارور پسته داورزن ۱۱۰۰ محصول برداشت می‌شود.

وی مهمترین ارقام پسته این منطقه را کله قوچی، بادامی و اکبری اعلام کرد و افزود: اقلیم مناسب برای کشت و کار این محصول باعث پیشرفت سطح زیر کشت ۲۵ تا ۳۵ درصدی در هر سال شده است.

مدیر جهاد کشاورزی داورزن با اشاره به اینکه در آینده‌ای نزدیک شاهد گسترش سطح باغات محصول پسته در داورزن خواهیم بود، گفت: با هدف بالا بردن بهره‌وری آب در کشاورزی استفاده از روش‌های نوین آبیاری در سطح بیش از ۸۰ هکتار از باغات پسته به صورت نوار تیپ اجرا شده است.

وی از وجود دو کارگاه فراوری پسته در داورزن خبر داد و افزود: با توجه به حجم تولیدی پسته شهرستان و نیز تکمیل زنجیره تولید، سرمایه‌گذاری در این حوزه جزو ضروریات بوده و نیاز است که تعداد کارگاه‌های فراوری این محصول افزایش یابد.

خسروجردی ادامه داد: با توجه به اینکه طی سال‌های اخیر از سم‌پاشی علیه آفات و بیماری‌ها به ندرت استفاده‌ شده است بخش قابل توجهی از پسته تولیدی در باغات این شهرستان سالم و ارگانیک است.

وی با اشاره به تولید افزون بر ۲۵۰ تن پسته سالم و بدون سم در شهرستان داورزن گفت: امیدواریم این روند تولید محصول سالم برای تمامی محصولات زراعی و باغی و دامی دیگر شهرستان نیز عمومیت پیدا کند.

مدیر جهاد کشاورزی داورزن دلیل گرایش کشاورزان و باغداران به سمت ایجاد مزارع پسته را صرفه اقتصادی و کاهش منابع آبی اعلام و اظهار کرد: شهرستان داورزن یکی از قطب‌های تولید پسته در خراسان رضوی است که نیاز به افزایش کارگاه فراوری دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha