• دوشنبه / ۷ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۷:۰۹
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402120704367
  • خبرنگار : 71628

سوییس: از روسیه برای شرکت در اجلاس صلح اوکراین دعوت می‌کنیم

سوییس: از روسیه برای شرکت در اجلاس صلح اوکراین دعوت می‌کنیم

وزیر امور خارجه سوییس که کشورش قرار است میزبان «کنفرانس صلح اوکراین» باشد، گفت که هدف این کنفرانس تنها بررسی «فرمول صلح» رییس جمهور اوکراین نیست و برن از روسیه نیز که مشخصا، برنامه صلحی متضاد برنامه اوکراین دارد، برای شرکت در این کنفرانس دعوت خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، «ایگنازیو کاسیس» وزیر امور خارجه سوییس گفت که کشورش از روسیه برای شرکت در کنفرانس صلح سطح بالا راجع به جنگ اوکراین دعوت خواهد کرد.

خبرگزاری اسپوتنیک در این باره گزارش داد که «دمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین گفته بود بحث درباره تلاش‌های در راستای صلح بدون روسیه جدی نیست و «حتی مضحک» است.

کاسیس درباره کنفرانس صلح اوکراین به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: «گمان کردن این که در هفته‌های پیش رو کنفرانسی برگزار خواهد شد که منجر به صلح خواهد شد، ساده‌لوحانه است. بنابراین، قصد این کنفرانس آغاز روندی در سطح بالا، حداقل در سطح وزرا، برای دست یافتن به صلح است. احتمال آن که روسیه در این کنفرانس شرکت کند کم است اما از آن دعوت خواهد شد. از سوی دیگر، هدف این است که ما و روسیه می‌توانیم در این مسیر همراه شویم.»

کاسیس افزود که کنفرانس بعدی می‌تواند در کشورهای دیگر، از جمله در کشورهای عضو بریکس برگزار شود.

وزیر امور خارجه سوییس بیان کرد: احتمال آن وجود دارد که کشورهای بریکس بخواهند و یا مایل باشند که در این مسیر ایفای نقش کنند. اگر این کار را کنند، مایه خوشحالی ما خواهد بود و ما با آن‌ها مستقیما وارد گفت‌وگو خواهیم شد.

او با اشاره به این که برخی کشورهای بریکس برای جنگ اوکراین برنامه صلح دارند، گفت: از بین برنامه‌های صلحی که علنی شده است، به طور مثال، می‌توان به برنامه چین اشاره کرد که موضوع گفت‌وگوهای من در سفرم به چین بود. کشورهای متعددی اقداماتی در راستای صلح انجام داده‌ و راهکارها و برنامه‌های برای صلح ارائه کرده‌اند که علنی شده است. کشورهای دیگری نیز در این راستا اقداماتی انجام داده‌اند اما علنی نشده است. این پیشنهادها هنوز مطرح است. من فکر می‌کنم این نشان‌دهنده تمایل برای پیدا کردن راهکاری برای این بحران است.

کاسیس درباره این کنفرانس که توسط سوییس مقدمات برگزاری آن فراهم می‌شود، گفت که هدف آن تنها گفت‌وگو درباره طرح صلح «ولودیمیر زلنسکی» رییس جمهور اوکراین موسوم به «فرمول صلح» نیست.

او در پاسخ به این که آیا مبنای مباحثات این کنفرانس تنها طرح صلح زلنسکی خواهد بود،‌ گفت: واضح است که روسیه نیز برنامه صلح خود را در نظر دارد که کاملا متضاد برنامه اوکراین است. هدف این نشست تنها بررسی برنامه ۱۰ ماده‌ای زلنسکی نیست.

«آندری یرماک» رییس دفتر رییس جمهور اوکراین ادعا کرد که کشورش به همراه متحدان خارجی خود در نظر دارد از روسیه برای شرکت در این کنفرانس که برای چند ماه دیگر در سوئیس برنامه‌ریزی شده، دعوت کند.

در حالی که زلنسکی پیش از این، شرکت در هر گونه مذاکرات صلح با روسیه تا زمان حضور ولادیمیر پوتین در ریاست جمهوری روسیه را منتفی دانسته بود یرماک ادعا کرد از نمایندگان روسیه در صورتی که «واقعا خواستار پایان دادن به جنگ و برقراری صلح عادلانه باشند» می‌توان برای شرکت در اجلاس سوییس دعوت کرد.

در همین راستا، «ویولا امهرد» رئیس‌جمهور سوئیس در ۱۵ ژانویه گفت «ولودیمیر زلنسکی» رییس‌جمهور اوکراین از برن خواسته است میزبان یک نشست صلح درباره اوکراین باشد. دولت اوکراین توضیح داده بود که کی‌یف می‌خواهد به منظور تایید «فرمول صلح» زلنسکی نشست‌هایی برگزار کند. کاسیس، تاکید کرد که روسیه باید بخشی از هرگونه روند صلح مرتبط با جنگ اوکراین باشد.

روسیه جنگ علیه اوکراین را در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ آغاز کرد. هیات‌های روس و اوکراینی از آن موقع، چندین دور مذاکرات صلح برگزار کرده‌اند اما این مذاکرات، در نهایت، به بن‌بست رسید. «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین در اکتبر ۲۰۲۲ سندی قانونی را امضا کرد که به موجب آن، مذاکره اوکراین با روسیه تا زمانی که «ولادیمیر پوتین» عهده‌دار سمت ریاست‌جمهوری این کشور باشد، ممنوع خواهد بود.

زلنسکی در نوامبر ۲۰۲۲ ابتکار ۱۰ ماده‌ای به اصطلاح صلح خود موسوم به «فرمول صلح» را معرفی کرد. این طرح شامل تبادل کامل زندانیان با روسیه، تضمین‌های امنیتی برای اوکراین و بازگشت به مرزهای پیش از ۲۰۱۴ بود. مسکو بارها گفته است که از مذاکرات صلح مادامی که کی‌‎یف مرزبندی‌ها در تصرفات ارتش روسیه از آغاز این جنگ را به رسمیت بشناسد، از مذاکرات صلح حمایت می‌کند.

سوئیس عضو اتحادیه اروپا یا ناتو نیست اما از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲، تقریبا تمامی تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه را اجرایی کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۱۲-۰۷ ۱۹:۳۰

آمریکا واروپا به وحشت افتادن...روز به روز شهرهای اکراین به روسیه ملحق میشه...این یعنی در این دنیا قدرت نظامی حرف اول میزند...