• سه‌شنبه / ۸ اسفند ۱۴۰۲ / ۰۹:۳۲
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 1402120804665
  • خبرنگار : 71963

در آیین اعطای نشان ویژه استاد ممتازی؛

مقیمی: استادان ممتاز، پیشروان مسیر توسعه واقعی هستند/ اثرگذاری اجتماعی وجه تمایز اساتید ممتاز

مقیمی: استادان ممتاز، پیشروان مسیر توسعه واقعی هستند/ اثرگذاری اجتماعی وجه تمایز اساتید ممتاز

رئیس دانشگاه تهران از الگوسازی و امیدآفرینی در جامعه و قدرشناسی جایگاه علم و عالم، به عنوان مهمترین اهداف برگزاری آیین اعطای نشان ویژه استاد ممتازی نام برد و گفت: اگر می‌خواهیم مسیر توسعه را به معنای واقعی طی کنیم باید پیشروهای این مسیر، این اساتید ممتاز و اندیشمند باشند.

به گزارش ایسنا، سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران دوشنبه شب در آیین اعطای نشان ویژه استاد ممتازی به هشت استاد ممتاز دانشگاه تهران که در محل تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: هر کشوری بخصوص کشورهایی که در مسیر توسعه قرار دارند اگر یکی از این استادان ممتاز و نمونه‌های درخشان را داشته باشند، می‌توانند ارزش‌افزوده بسیاری را برای ملت و کشور خود فراهم کنند.

وی با اشاره به تاکید وزیر علوم، تحقیقات و فناوری مبنی بر اینکه اساتید باید در صدر قرار گیرند، یکی از اهداف برگزاری آیین اعطای نشان ویژه استاد ممتازی به استادان ممتاز دانشگاه تهران را تحقق این تاکید وزیر علوم دانست و خاطرنشان کرد: ما وظیفه داریم این اساتید را که نجیب و قانع هستند و وقتی با این عزیزان مواجه می‌شوم هیچ خواسته‌ای ندارند و همیشه تلاش کرده‌اند با تمام وجود در خدمت علم و توسعه فرهنگ این کشور عزیز باشند، قدر بدانیم.

رئیس دانشگاه تهران افزود: علاوه بر اینکه به دنبال این هستیم که لبخند رضایتی را بر لبان این اساتید عزیز بنشانیم، اهداف دیگری از برگزاری آیین‌های اینچنینی داریم. کشور ما به شدت نیازمند شناختن این اساتید ارزشمند است. کشورمان یک پیشینه و دیرینه بسیار افتخارآمیزی هم از جنبه ملی و هم از جنبه مذهبی دارد و اسلام عزیز این پیشینه را غنایی دوچندان بخشیده است. ما اگر می‌خواهیم مسیر توسعه را به معنای واقعی طی کنیم باید پیشروهای این مسیر، این اساتید ممتاز و اندیشمند باشند. بنابراین وظیفه داریم این اساتید را بشناسیم و بشناسانیم.

مقیمی بر ترویج علم و فرهیختگی و فرزانگی از طریق معرفی دانشمندان و اندیشمندان تاکید کرد و گفت: نمادهای حکمت و فرزانگی، حکیمانی هستند که در دسترس ما هستند و ما باید آنها را برای جوانان تبلیغ و ترویج کنیم. بنابراین الگوواره‌های دانشگاهی و حتی عموم جامعه ما بایستی این فرهیختگان و عزیزان باشند.

استاد دانشکدگان مدیریت دانشگاه تهران در بخش دیگر سخنانش با بیان اینکه عملکرد اساتید دانشگاه می‌تواند در قالب‌های Outputs و Outcomes و Effects متجلی شود که بیانگر مراحل تکاملی این خروجی‌های عملکرد است. وقتی صحبت از Outputs  یا ستاده ها می‌کنیم یعنی یک سری خروجی‌های علمی است که حاصل تلاش‌هایی است که در قالب مقالات و فعالیت‌های پژوهشی و آموزشی مطرح می شود. مرحله متکامل تر، قوی‌تر و تقویت‌شده‌تر از آن Outcomes هستند که ناظر بر دستاوردها است؛ بگونه ای که استاد علاوه بر خروجی های علمی و پژوهشی، از طریق این دستاوردها به حل مسائل جامعه در حوزه تخصصی خود می پردازد. و مرحله بالاتر از آن Effects (اثرات) هستند که بیانگر اثربخش بودن استاد هستند. معیارهایی که برای تعیین استاد ممتاز بر روی آنها تاکید داشتیم، شاخص‌های عملکردی از نوع Effects بوده‌اند. اثر ماندگار، شاگردپروری و اثرگذاری اجتماعی از جمله عواملی هستند که اساتید ممتاز را از سایر اساتید متمایز می‌سازند. درباره اثرگذار اجتماعی اساتیدی که امروز در دانشگاه تهران به عنوان اساتید ممتاز تجلیل می‌شوند، می‌توان در باره هر کدام‌شان ساعت‌ها بحث کرد و راجع به آثار و عملکرد آنها در عرصه‌های ملی، بین‌المللی، دانشگاهی، دانشکده‌ای و حتی کلاس درس‌شان صحبت کرد.

مقیمی افزود: وجه تمایز اساتید ممتاز در مقایسه با ستاده‌ها و دستاوردهای سایر اساتید، میزان اثرگذاری آنها در عرصه علم و فناوری و فرهنگ در جامعه است. این اساتید ممتاز دانشگاه تهران ممکن است در یک محیط اجتماعی و محیط‌های دانشگاهی دیگر حضور فیزیکی نداشته باشند، ولی همواره دانشگاهیان در عرصه داخلی و بین‌المللی از دستاوردهای علمی آنها بهره‌مند شده‌اند و توانسته‌اند با جریان‌سازی علمی خود، مسیر جدیدی را پیش روی اندیشمندان قرار دهند. همانطور که در رابطه با مدیران اثربخش می‌گوییم، مدیر اثربخش، مدیری است که در هنگام عدم حضورش نیز سازمان بخوبی کار کند؛ تعبیرم این است که استاد ممتاز  به عنوان استاد اثرگذار، می‌تواند جهت علمی را در حوزه تخصصی خود تعیین کند و دانشگاهیان از او الگو می‌گیرند و مسیر ترقی خود را بر اساس الگوهای رفتاری و عملکردی استاد ممتاز تنطیم می‌کنند.

وی توضیح داد: این اساتید بزرگوار که شایسته عنوان استاد ممتاز شده‌اند، ممکن است در خیلی از دانشگاه‌ها و مکان‌های جامعه حضور نداشته‌اند، اما تشعشع عملکردشان در جای جای ایران عزیز و در سطح بین‌المللی قابل رویت است و این عزیزان همان سرمایه های کمیاب و ارزشمندی اند که باعث افتخار دانشگاه تهران هستند.

وی در پایان با قدردانی از مهندس ابراهیم جمیلی مدیرعامل بنیاد علم و فناوری جمیلی به عنوان حامی اصلی تامین منابع مورد نیاز برای برگزاری و تهیه هدایای آیین اعطای نشان ویژه استاد ممتازی، گفت: خیرین نیک‌اندیش همواره مایه دلگرمی ما هستند و انرژی می‌دهند و در کنارش منابع مالی مورد نیاز برای رویدادها را تامین می‌کنند که البته حضور معنوی ایشان خیلی مهمتر و اثرگذار تر از منابع مالی است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، رئیس دانشگاه تهران همچنین در آغاز سخنانش در این آیین گفت: خدا را شکر می‌کنم که این توفیق نصیب بنده شده است که به عنوان خادم علما و دانشمندان و فرهیختگان در دانشگاه تهران توفیق خدمت داشته باشم. نمی‌دانم آیا مقامی بالاتر از خادمی علما وجود دارد یا خیر؛ افتخار می‌کنم و فکر می‌کنم که حتما یکی از جایگاه‌های مهم این است که آدم توفیق داشته باشد بتواند خدمت واقعی به دانشمندان کند. حالا اینکه چقدر در این کار موفق بوده‌ام، از خدا می‌خواهم به من کمک کند که در خدمت به این علما و اندیشمندان و فرهیختگانی که دانشگاه تهران انبوهی از این سرمایه‌های ارزشمند را در اختیار دارد، لیاقت خدمتگزاری داشته باشم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha