• سه‌شنبه / ۸ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۰:۱۴
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1402120804729
  • خبرنگار : 50181

کاهش ۳۰ درصدی حضور پرندگان مهاجر در کرمانشاه

کاهش ۳۰ درصدی حضور پرندگان مهاجر در کرمانشاه

ایسنا/کرمانشاه معاون محیط زیست استان کرمانشاه از کاهش ۳۰ درصدی حضور پرندگان مهاجر در کرمانشاه نسبت به سال گذشته خبر داد.

ثریا قربانی در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه امسال نیز کار سرشماری پرندگان مهاجر طی یک ماه و از ۱۰ دی تا ۱۰ بهمن انجام شد، گفت: در این سرشماری ۲۲ سایت مورد بررسی و پایش قرار گرفت که از این تعداد ۱۰ سایت دریاچه پشت سدها و مابقی سایت ها شامل تالاب‌ها و ... بود.

وی با بیان اینکه در این سرشماری کاهش ۳۰ درصدی حضور پرندگان را نسبت به سال گذشته شاهد بودیم، دلیل اصلی این امر را خشکسالی، تغییرات اقلیمی و کم آب شدن تالاب‌ها دانست.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه اظهار کرد: البته این امر مختص به کرمانشاه و حتی کشور ما نیست و در سراسر دنیا تغییرات اقلیمی، مسیر مهاجرت پرندگان و مکان زادآوری و زمستان گذرانی آنها  را تغییر داده است.

قربانی تاکید کرد: البته نمی‌توان کم بارشی چند سال اخیر و کاهش آب مراکز اصلی حضور پرندگان از جمله تالاب‌ها را نادیده گرفت.

وی افزود: در کنار کاهش تعداد پرندگان مهاجر سرشماری شده در کرمانشاه، کاهش تنوع حضور پرندگان را نیز تا حدودی شاهد بودیم و امسال نسبت به سنوات گذشته تعداد کمتری از گونه‌های مهاجر در کرمانشاه سرشماری شدند.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه باکلان، حواصیل خاکستری، اگرت کوچک، اردک سرسبز، لک لک سفید، کشیم بزرگ، چنگر معمولی، خوتکا و ... را از مهمترین گونه‌های پرندگان مهاجر  سرشماری شده در کرمانشاه اعلام کرد.

قربانی با بیان اینکه در کنار بررسی تعداد و تنوع پرندگان مهاجر موضوع بیماری آنفلوآنزای پرندگان نیز به صورت مستمر رصد شد، گفت: خوشبختانه امسال موردی از آنفلوآنزا را بین پرندگان وحشی و مهاجر شاهد نبودیم.

به گفته این مسئول، همه ساله از اواخر آذر و اوایل دی ماه شاهد ورود تدریجی پرندگان مهاجر به کرمانشاه هستیم که بسته به نوع گونه مدتی را در منطقه ما زمستان گذرانی می‌کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha