• سه‌شنبه / ۸ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۱:۴۸
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1402120804879
  • خبرنگار : 50004

/سلسله نشست‌های انتخاباتی ایسنا/

کاندیدای زن آذربایجان شرقی: باید بپذیریم که خانه‌داری، شغل است

کاندیدای زن آذربایجان شرقی: باید بپذیریم که خانه‌داری، شغل است

ایسنا/آذربایجان شرقی خبرگزاری دانشجویان ایران در حرکتی ابتکاری، فضا و بستر رسانه‌ای خود را در اختیار نامزدهای مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری قرار داده است تا ضمن رعایت عدالت انتخاباتی، بستر را برای انتخابی اصلح و مشارکت پرشورتر فراهم کند. در همین راستا، ایران آهور، کاندیدای حوزه انتخابیه تبریز، اسکو و آذرشهر، مهمان تحریریه ایسنا بود.

آنچه در ادامه می‌خوانید حاصل این گفت‌وگو است؛

ایسنا: سه چالش مهم اقتصادی کشورمان از دیدگاه شما کدام‌ها هستند؟


آهور: همانطور که می‌دانید بحث معیشت، اقتصاد، رفاه و آسایش مردم حرف اول را می‌زند؛ برخی مسائل اقتصادی در اجتماع به درستی پیش نمی‌روند و به نوعی ما به لحاظ اقتصادی عقب مانده‌ایم و با وجود اینکه تورم در حال حرکت است، ما از عقب نگاه می‌کنیم. اجماع نظرات تخصصی توسط متخصصین اقتصادی در این خصوص، ضرورت دارد. اشتغال جوانان، نوعی مشکل اقتصادی بوده که ناشی از عدم برنامه‌ریزی درست از همان ابتدا است.

در مورد حوزه بانوان نیز در گذشته بانوان مانند امروز و شرایط کنونی وارد صحنه‌های اجتماعی و مدیریت و حوزه‌های سیاسی نشده بودند؛ به همین دلیل باید برای ورود بانوان به این صحنه‌ها آمادگی داشتیم و برنامه‌ریزی می‌کردیم. زمانی که بنده از دانشگاه فارغ‌التحصیل شدم، تمامی ادارات در حال التماس به دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها برای اینکه کارمند رسمی شوند، بودند، اما الان برعکس شده و جوانان در حال التماس هستند و شغلی نداریم و این اهمیت انجام برنامه‌ریزی در گذشته را می‌رساند، این مهم در علم آینده‌پژوهی نیز مورد تاکید قرار گرفته و ما به دلیل پیش‌بینی آینده و مشکلات و مسائل احتمالی که با آن مواجه می‌شویم، دست به پژوهش می‌زنیم. باید سناریوی حضور بانوان در صحنه، تعریف و در زمینه اشتغال و سایر مسائل سیاست‌گذاری می‌شد.

تقسیم عادلانه بودجه، امری است که باید نمایندگان مجلس در این خصوص سیاستگذاری کنند، ما حوزه توزیع متوازن را در شهر و کشور نمی‌بینیم و باید مناطق حاشیه‌ای و روستاها را هم به سطحی برسانیم که تا حدودی با مناطق شهری، همپا شوند و سپس بودجه را به حالت اولیه بازگردانیم‌. لازم است که به لحاظ اجتماعی و اقتصادی تغییراتی داشته باشیم و نمایندگان مجلس نیز در این خصوص، مسئول هستند.


ایسنا: مشکل اقتصادی حوزه انتخابیه خودتان کدام‌ها هستند و چه راهکاری در این خصوص، پیشنهاد می‌کنید؟


آهور: حمایت از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و بخش دولتی و سرمایه‌های خصوصی و مردمی باید مورد توجه قرار گیرد، هر چند ما در سخن و بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی می‌گوییم که بخش خصوصی باید وارد تولید و سرمایه‌گذاری شود، اما در عمل اینگونه نیست و دولت در این زمینه دخالت دارد. دولت اگر بخشی را به بخش خصوصی واگذار می‌کند، نباید در آن دخالت کند، فرق و مرز بین نظارت و دخالت را نفهمیده‌اند و مرز بین این دو تغییر یافته است. نمایندگان در کار دولت و دولت در کار نمایندگان، دخالت دارند و این در مسائل اقتصادی ما هم کاملا واضح است و برخی سیاست‌های بالادستی باید تغییر یابد و نمایندگان مجلس باید در این خصوص، همفکری و برنامه‌ریزی کنند.

ایران آهور: باید بپذیریم که خانه‌داری، شغل است

ایسنا: مهم‌ترین مسئله فرهنگی حوزه انتخابیه شما چه چیزی است و چه پیشنهاد و راهکاری در این زمینه دارید؟

آهور: باید برای مسائلی که با حرکت در جامعه می‌بینیم و نمود آن در ظاهر هم پیدا است، برنامه‌ریزی کنیم. فضای مجازی، اکنون دغدغه خانواده‌ها بوده و این‌ها به مسایل فرهنگی و اجتماعی بازمی‌گردد و این درحالی است که باید از ابتدا از این فضا درست استفاده می‌کردیم که متاسفانه در اینجا هم نتوانستیم و برنامه‌ریزی نکردیم. ما فرهنگ و دین اسلام، دین برابری، عدالت و خوبی‌ها را داریم، در سخن می‌گوییم، نباید فساد و رشوه‌خواری در جامعه ما باشد، اما عمل نمی‌کنیم و این‌ها را در رفتار برخی مسئولان هم می‌بینیم، اما آن‌ها را کنار نمی‌گذاریم؛ درحالیکه باید مجموعه‌ای را که گرفتار این مشکل شده را با کنار گذاشتن فردی که اشتباه کرده، اصلاح کرد.


ایسنا: مجلس در کنترل نرخ تورم چه نقشی می‌تواند، ایفا کند؟

آهور: طرح‌ها و برنامه‌هایی برای تورمی که روز به روز پیشروی می‌کند، نوشته می‌شود، اما مجلس باید اقتصاد و رفاه مردم را وارد تصمیماتشان در این زمینه کنند. نرخ ارز و دلار و تک نرخی کردن در جامعه مطرح هستند و نمایندگان فقط در شرایطی می‌توانند تورم را کنترل کنند که نظارت دقیق داشته باشند. هرج و مرج در جامعه ایجاد شده و هیچ کسی در مسئولیت خودش، کار نمی‌کند. یک جنس در نقاط متعدد به قیمت‌های مختلفی عرضه می‌شود؛ اما چرا باید اینطور باشد؛ سیاست‌های بالادستی باید درست و نظارت از همان بالادست، اعمال شود.


ایسنا: نظرتان راجع به مصوبات مجلس در حمایت از خانواده و فرزندآوری چیست و چه راهکاری برای بهتر شدن شرایط، پیشنهاد می‌کنید؟

آهور: مصوبه جوانی جمعیت، طرح خوبی بوده و حمایت می‌شود، اما جا دارد بیشتر، حمایت شود. ما وضع معیشتی مردم را در جامعه می‌بینیم و در چنین شرایط نمی‌توان مردم را به فرزندآوری تشویق کرد. ابتدا باید مشکلات معیشتی را برطرف و سپس مردم را نسبت به فرزندآوری، ترغیب کرد؛ هر چه جمعیت مسلمانان بیشتر شود، بهتر و برای تبلیغ و ترویج فرهنگ اسلامی، خوب است.


ایسنا: در مورد کاهش سود بانکی و پیشبرد بانک‌ها به سمت اقتصاد بدون ربا چه قوانینی باید در مجلس وضع شوند؟

آهور: قوانین وضع شده در زمینه پولشویی و جرایم مالی که در دنیا هم مطرح است، همگی باید در برنامه‌های مربوطه و سیاست‌گذاری‌های داخلی و خارجی در نظر گرفته شود. ما هنوز به مرحله اقتصاد اسلامی و بانکداری اسلامی، نرسیده‌ایم و بعد از ۴۶ سال نباید شاهد چنین مواردی در سیستم بانکداریمان و یا بورس باشیم و حل تمامی مسائل مطرح شده نیاز به اصلاح قوانین دارد.


ایسنا: چه برنامه‌هایی در حوزه حمایت از زنان خانه‌دار دارید؟

آهور: با توجه به اینکه زنان نیمی از جمعیت جامعه را تشکیل می‌دهند و پرورش‌دهندگان کل یک جامعه هستند. باید دید که زنان تا چه حد در حوزه‌هایی مانند حکمرانی  نظارت و نمایندگی، نقش داشته‌اند؟ با وجود اینکه جمهوری اسلامی ایران این آزادی را به زنان داده، اما این حضور در عمل، مشاهده نمی‌شود. فضای فرهنگی جامعه به گونه‌ای نیست که مردم به زنان، رای دهند، به همین دلیل در این مورد نیز مانند سایر موارد مطرح شده باید سیاست‌های بالا دستی را برای فرهنگ‌سازی اصلاح کرد. با وجود اینکه زنان نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، تنها حدود ۱۵ نفر از نمایندگان مجلس، زن هستند. هر چه تعداد بانوان در مجلس بیشتر شود مطمئن باشید که تصمیمات خوبی بر اساس تخصصشان می‌گیرند.
در مورد خانم‌های خانه‌دار نیز باید از همان ابتدا می‌پذیرفتیم که خانه‌داری نیز نوعی شغل محسوب می‌شود. در دین ما نیز گفته نشده است که بانوان آشپزی و خانه‌داری کنند و بانوان، فداکاری کرده‌اند؛ به همین دلیل باید بپذیریم که خانه‌داری، شغل است و بنده هر جا که پای صحبت خانم‌های خانه‌دار می‌نشینم، خواهان حق و حقوق هستند و بنده این مورد را حتما پیگیری خواهم کرد.

ایران آهور: باید بپذیریم که خانه‌داری، شغل است


ایسنا: چه برنامه‌ها و قوانینی می‌تواند بانک‌ها را مکلف به ارائه تسهیلات به فارغ‌التحصیلان برای شروع به اشتغال کند؟

آهور: در حالی که در بخشنامه‌ها و قوانین مختلف تدابیر لازم در این خصوص اندیشیده شده و قوانین مختلفی در مورد ارائه وام وجود دارد، متاسفانه این قوانین اجرا نمی‌شوند و ما مراجعان بسیاری از قشرهای مختلف داریم که اخذ وام از بانک‌ها به معضل بزرگی برایشان تبدیل شده است. برای دریافت وام حتما باید دوست و آشنایی شما را سفارش کرده و چندین ضامن داشته باشید. برخی فسادهایی از بالادست در جامعه اتفاق افتاده که اگر مسئولانمان، درستکار بودند و قوانین موجود به درستی اجرا می‌شد، اتفاق نمی‌افتاد. بین دولت، بانک و قوانین، اختلاف وجود دارد.


ایسنا: آیا معتقد به بهبود همکاری بین مجلس و وزارتخانه‌ها هستید؟

آهور: بحث‌هایی مانند کوچک‌سازی و کم کردن هزینه‌های دولت باید مد نظر قرار گیرد و با توجه به تجربه حضورم در شورای اسلامی شهر، این مسائل در شهرداری هم وجود دارد و در بسیاری از موارد هزینه‌های ما بیشتر از درآمدمان هستند؛ باید الگوهای صرفه‌جویی ارائه شده و رعایت شوند.
نظریه آشفتگی یا همان اثر پروانه‌ای نشان می‌دهد که باید ریزبین بوده و تمامی جزئیات را بنگریم. بودجه و برنامه هفتم توسعه، زمانی قابل طرح هستند که شاهد دخالت دولت در مجلس و دخالت مجلس در دولت نباشیم.


ایسنا: اگر به عنوان نماینده مردم انتخاب شوید، چقدر در انتصابات استانی اعمال نظر خواهید کرد؟

آهور: وظیفه نماینده، نظارت و قانونگذاری بوده و نماینده وظیفه‌ای مبنی بر دخالت در انتصابات ندارد و یک نماینده خوب چنین کاری نمی‌کند؛ هرچند امکان دارد نظرش را در این مورد ارائه دهد، اما ارائه نظر با اصرار و دخالت، تفاوت دارد؛ من نمایندگان را مسئول مشکلات کنونی می‌دانم و شخص بنده، دخالتی در این زمینه نخواهم داشت.

اگر نمایندگان، نظارت درستی داشتند، شاهد مشکلات کنونی نبودیم. باید مردم را قانع کنیم. متاسفانه مردم به دلیل رفتار برخی نمایندگان به این روند عادت کرده‌اند و این چرخه باید جایی قطع شود؛ هرچه زودتر دخالت نمایندگان در انتصابات پایان یابد به نفع خودمان خواهد بود.


ایسنا: به نظر شما نمایندگان تا چه حد در افزایش مشارکت در انتخابات و دعوت از مردم، موثر هستند؟

آهور: کاندیداها نباید یکدیگر را تخریب کنند، هر نامزد باید خودش را آنطور که هستند، معرفی کند. مردم به عینه دورویی برخی کاندیداها را دیده‌اند که قبل از انتخاب یک جور و بعد از نمایندگی هم جور دیگری بوده‌اند و به حرف‌هایشان عمل نکرده‌اند.
بنده اگر انتخاب شوم، طرحی ارائه می‌دهم که نمایندگان مجلس و اعضای شورای شهر فقط دو دوره بتوانند در مجلس و شورا حضور داشته باشند، کارمند دولت نشوند و مانند انتخابات ریاست جمهوری، پس از وقفه‌ و استراحت دوباره وارد انتخابات شوند.


ایسنا: برنامه خاصی در حوزه تخصصی‌تان دارید؟

آهور: در زمینه توسعه متوازن و پایدار شهر و کشورمان، طرح‌هایی وجود دارد. جمعیت روستاها الان چیزی نزدیک به ۳۰ درصد از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند که به افزایش مهاجرت روستانشینان به دلیل عدم رعایت توازن و عدالت بازمی‌گردد. افزایش بودجه سالانه روستاها تا ۱۰ درصد می‌تواند در این میان موثر باشد، برخی زیرساخت‌ها و برخی امکانات زیربنایی پس از انقلاب اسلامی در روستاها ایجاد شده است؛ اما اگر قوانینی تصویب شوند که خدمات و تسهیلات شهری مانند شبکه‌های ارتباطی و حمل و نقل، ایجاد سینما و ایستگاه آتش‌نشانی در تعدادی از روستاها نیز ایجاد شود، مهاجرت از روستاها به شهرها به دلیل برخی جاذبه‌های شهری کاهش پیدا می‌کند.

گفتنی است، ایران آهور، دانش آموخته رشته مهندسی عمران و دکترای برنامه‌ریزی شهری، متولد سال ۱۳۴۳ از تبریز و نامزد چهار دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی است که در تمامی این چهار دوره جزو منتخبین دور اول بوده ولی در دور دوم موفق به کسب اکثریت آرا نشده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha