• سه‌شنبه / ۸ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۴:۲۰
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1402120805082
  • خبرنگار : 71604

شواهد جدیدی در مورد علت خاموش شدن «نبوغ» ناسا

شواهد جدیدی در مورد علت خاموش شدن «نبوغ» ناسا

عکس‌های جدید مریخ‌نورد «استقامت» از بالگرد مریخی «نبوغ» که یک فرود سخت را در ماه گذشته داشت، نشان می‌دهند حداقل یکی از چهار تیغه روتور نبوغ در فرود روز ۱۸ ژانویه از بین رفته است.

به گزارش ایسنا، به نظر می‌رسد که هیچ راهی وجود ندارد تا بالگرد مریخی «نبوغ»(Ingenuity) به کمک آن بتواند دوباره پرواز کند.

به نقل از اسپیس، بالگرد ۱.۸ کیلوگرمی نبوغ که با مریخ‌نورد «استقامت»(Perseverance) ناسا به مریخ سفر کرد، پس از یک فرود سخت در طول پرواز روز ۱۸ ژانویه، برای همیشه زمین‌گیر شد.

بیشتر بخوانید:

تصویری از «نبوغ» خاموش شده ناسا!

مشاهدات جدید مریخ‌نورد استقامت نشان می‌دهند که این فرود چقدر سخت بوده و درک کردن این موضوع را که چرا نبوغ در حال حاضر یکی از ویژگی‌های منجمد شده در مناظر مریخ است، آسان می‌کند.

پیشتر گفته شده بود که فرود روز ۱۸ ژانویه، حداقل نوک یکی از چهار روتور نبوغ را شکست. یک سلفی که بلافاصله پس از فرود توسط بالگرد گرفته شد، این موضوع را آشکار کرد. اعضای گروه ماموریت در آن زمان گفتند که این آسیب به خودی خود برای پایان دادن به روزهای پرواز نبوغ در مریخ کافی است. بالگردها باید کاملا تعادل داشته باشند تا پرواز کنترل‌شده را حفظ کنند و از دست دادن تکه‌هایی از روتور، این تعادل را از نبوغ گرفت.

اما بالگرد نبوغ چیزی بیش از نوک یک روتور را از دست داد. عکس‌های جدید مریخ‌نورد «استقامت» که آنها را با دوربین «سوپرکم»(SuperCam) خود در روز ۲۵ فوریه گرفت، نشان می‌دهند که حداقل یکی از چهار تیغه روتور نبوغ در روز ۱۸ ژانویه از بین رفته است.

نبوغ و استقامت در فوریه ۲۰۲۱ با هم در «دهانه جیزرو»(Jezero Crater) مریخ فرود آمدند. دو ماه بعد، نبوغ توسط مریخ‌نورد استقامت مستقر شد و ماموریت اصلی خود را آغاز کرد. این یک کمپین با پنج پرواز بود که طراحی شد تا نشان دهد به رغم وجود جو نازک مریخ، پرواز کردن در آن امکان‌پذیر است.

این کمپین به یک ماموریت بلندمدت تبدیل شد که طی آن، نبوغ به عنوان یک پیشاهنگ برای مریخ‌نورد استقامت خدمت کرد. این بالگرد ۶۷ پرواز را در این مرحله از عملیات مریخی خود انجام داد که مانند عملیات استقامت توسط «آزمایشگاه پیش‌رانش جت»(JPL) ناسا هدایت می‌شدند.

اعضای گروه ماموریت گفتند پرواز نهایی نبوغ بر فراز یک قسمت شنی از زمین انجام شد که فاقد صخره‌های برجسته و سایر ویژگی‌های مورد نیاز نبوغ برای ناوبری بود. نبوغ نتوانست فرود را درست انجام دهد و تیغه‌های آن که به سرعت در حال چرخیدن بودند، به زمین برخورد کردند.

میراث بالگرد نبوغ تضمین شده است. نبوغ اولین وسیله نقلیه بود که در آسمان سیاره‌ای فراتر از زمین با قدرت به پرواز درآمد و موفقیت آن، راه را برای سایر کاوشگران هوایی هموار خواهد کرد.

«تیفانی مورگان»(Tiffany Morgan) معاون «برنامه اکتشاف مریخ» ناسا، در ادای احترام به نبوغ گفت: گروه آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا فقط این فناوری را نشان ندادند. آنها رویکردی را به نمایش گذاشتند که اگر در آینده از آن استفاده کنیم، واقعا به ما کمک خواهد کرد تا به کاوش در سیارات دیگر بپردازیم و به اندازه نبوغ، الهام‌بخش و شگفت‌انگیز باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha